"למה? מה הקשר?": החיבוק שהפך למחול

מופע המחול האינטרקטיבי של הכוריאוגרפיות שלומית פונדמינסקי ועינת גנץ מצליח להעביר את הילדים וההורים חוויה חושית מרתקת, בה חיבוקים, נשיקות ותנוחות גוף הופכות לריקוד

עידית סוסליק, עכבר העיר | צילום: אפרת מזור גולדברג
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עידית סוסליק, עכבר העיר | צילום: אפרת מזור גולדברג

"למה? מה הקשר?" הוא מעין מופע-מפגש שנוצר ומבוצע על ידי הכוריאוגרפיות שלומית פונדמינסקי ועינת גנץ, המזמין ילדים והורים לחוויה של תקשורת דרך מגע ומחול. המופע משלב מלל, מחוות פנים וגוף, תנועה בחלל ומוזיקה, ושוזר יחד שפע של מיומנויות שנפלא להנחיל לילדים, דוגמת פיתוח דמיון, עבודה עם איברים שונים והתנסות בבניית אינטרקציה בין גוף לגוף. שתי היוצרות מעבירות את הפעילות בצורה נעימה ונגישה, המותאמת לגובה העיניים של הילדים, ו"קריצות" מתוחכמות יותר להורים.» החופש הגדול - המדריך המלא» אירועי קיץ מומלצים לילדים - המדריך המלא» "פסטיפאן - הפתעה בחופשה" - ביקורת» "עידן הקרח והדינוזאורים" - ביקורת»"לגו פאן" - ביקורת» "גיים-אובר" - ביקורת ספרי ילדים נקודת המוצא היא חיבוק, כי החיבוק, מסבירות פונדמינסקי וגנץ, הוא מאפיין חשוב בקשרי חברות ומשפחה. בתחילת המופע פעולות פשוטות כמו לחיצת יד, חיבוק, נשיקה וליטוף מבוצעות אחת אחרי השנייה, ובהמשך הן מתחברות זאת לזאת על ידי תנועות נוספות והופכות לריקוד שלם. אחר כך תנועה אחת מקבלת אינטרפרטציות שונות. לדוגמה, היוצרות הופכות חיבוקים רגילים למשונים ואפילו מצחיקים, שבהם הידיים מסתלסלות זאת בזאת כמו ביסלי גריל, ומזמינות את הקהל לנסות ולחבק רק את האף של אמא או האוזן של אבא, ואת הרגליים.לדמיין את הגוף מחדש. "למה? מה הקשר?"בהמשך מראות פונדמינסקי וגנץ כיצד הגוף יכול להפוך לכל מיני דברים: עמידת שש הופכת את הגב לשולחן שאפשר לאכול עליו או לגשר שאפשר לעבור תחתיו, וישיבה או עמידה בטור יכולות ליצור תחושה שדומה לנסיעה במכונית או ברכבת. נוצרים גם דימויים הרבה פחות שגרתיים: כשפונדמינסקי משמיעה קול של צלצול, גנץ מרימה לה את כף הרגל ומדמה אותה לטלפון, מה שמעורר צחוק והתלהבות בילדים. מידת ההשתתפות של הקטנים עולה עוד יותר כששתי היוצרות שואלות "למי עוד יש כאן טלפון?", והם בתגובה מרימים את כפות רגליהם למעלה בשמחה.» חופים מומלצים לכל המשפחה» בריכות שחייה מומלצות לילדים» המדריך המלא לפארקי המיםגם הספקנים מתמסרים לתנועה בחלק האחרון של המפגש, ההורים והילדים מוזמנים לזוז ולרקוד יחד במרכז הסטודיו, בהתאם להנחיות בסיסיות שנותנות פונדמינסקי וגנץ - ללכת גבוה מאוד ונמוך מאוד, או לרקוד באופן חופשי ואז לקפוא כפסל כשהמוזיקה עוצרת. שתי היוצרות מעודדות את האינטרקציה שנוצרת ואף משלבות את עצמן בחלק מהתנוחות שיוצרים יחד ההורים והילדים. לא במקרה הפעולה האחרונה היא שינה - ההורים נשכבים על הרצפה והילדים מוזמנים להישכב עליהם כאילו הם מיטה. גם הפעם, בדומה למפגש כולו, פונדמינסקי וגנץ מציעות להחליף את התפקידים, אך גם מודעות להבדלי הגודל והמשקל בין הגופים, ומציעות לילדים להיות כרית לראש של אבא ואמא.מתאימות את המופע למנעד רחב של ילדים. "למה? מה הקשר?"למרות שהמופע עמוס יחסית ומציף את הילדים בשפע של מלל, דימויים ופעולות, הוא מאוזן מאוד מבחינת היחס בין ההדגמות לבין קטעי שיתוף הקהל, ומתפתח בצורה מוצלחת במעבר משלב הצפייה לשלב ההשתתפות. כטיבם של מופעי ילדים, ולבטח כאלה המבוססים על הפעלה אקטיבית, גם במופע הזה ישנם רגעים שבהם הילדים מתפזרים, בין אם בתנועה ממקום למקום ובין אם בדיבור, אך היוצרות מיטיבות "לאסוף" אותם חזרה ולמרכז אותם דרך החלפת תרגיל, מחווה מצחיקה או סיפור מעניין. ראויה לציון העובדה שהן גם קשובות מאד לשוני בין הילדים וזורמות איתו - הן אינן מכריחות אף אחד להשתתף, ומתאימות את צורת הפנייה שלהן ואת סוג המגע לגילו ומידת פתיחותו של הילד.רוקדים יחד עם הרקדניות. "למה? מה הקשר?""למה? מה הקשר?" הוא פעילות נפלאה להורים ולילדים עם המון ערך מוסף. אם בתחילת המפגש היו כמה ילדים שהביעו אי אמון מסוים בבקשתן של פונדמינסקי וגנץ "להקשיב לגוף מדבר", אחרי שעה של התמסרות לתנועה, לא נשאר ספק אצל אף אחד שהגוף לא רק מדבר אלא שממש כיף להקשיב לו. ולראייה, מרבית ההורים והילדים נשארו לרקוד יחד לצלילי המוזיקה גם אחרי שהמפגש נגמר."למה? מה הקשר?", שלומית פונדמינסקי ועינת גנץ, מציג ב-6 לאוגוסט בתיאטרון חיפה

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ