"בילבי": מסר חשוב בביצוע נפלא

הבלט הישראלי ממשיך במסורת המבורכת של עיבודים חדשים לקלאסיקות ומוכיח שוב שאפשר לפרוץ את נוקשות הז'אנר

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

אחרי ההפקה המרהיבה של "היפה והחיה" לפי הסרט של דיסני, היצירה החדשה של הבלט הישראלי מתחברת לקלאסיקה מספרות הילדים, ומביאה לבמה את דמותה של בילבי השובבה. הפקה זו היא גם חלק מחזון חשוב ומבורך של עידוד יוצרים צעירים מתוך הלהקה: "בילבי" היא יצירתה המלאה הראשונה של לנה רוזנברג, רקדנית לשעבר בבלט הלאומי של טורונטו וסולנית בבלט הישראלי משנת 2002. עבור אלו שגדלו על סדרת הספרים "בילבי גרב-ברך" של הסופרת השבדית אסטריד לינדגרן, בילבי מייצגת את הילדה שכולנו היינו רוצים להיות: הרפתקנית, חסרת פחד ורוקדת בעולם לפי הקצב שלה. איך זה מסתדר עם העולם הנוקשה והמוקפד של הבלט? מתברר שנפלא. » בילבי - הבלט הישראלי - לכל הפרטים

בגרסה של הבלט הישראלי בילבי היא בובה קטנה וג'ינג'ית, איתה משחקים טומי ואניקה. הבובה מתעוררת לחיים ויוצאת עם הילדים למסע הרפתקאות דמיוני: היא מראה להם את סוס המחמד שלה ואת הפרח שהיא מגדלת, והם לוקחים אותה לביקור בבית ספר לבלט. בהמשך מתעמתים השלושה עם שודדים שרוצים לפרוץ לביתם ומפליגים בים באוניה. בסיום ממשיכה בילבי במסעה אל אי רחוק, ואילו טומי ואניקה מתעוררים מהחלום ומגלים שהם נותרו בגינה יחד עם בובתם הקטנה.      משוחררת ועליזה בצורה משכנעת. "בילבי" של הבלט הישראלי (צילום: אניה גליקמן)

למרות שקו העלילה הרופף יוצר רגעים של בלבול, הסצנות מצליחות בכל זאת לשבות את הקהל הצעיר הרבה בזכות עיצוב הבמה המושכל והתלבושות הצבעוניות. המסע של בילבי והילדים בים, למשל, מומחש באמצעות שתי רצועות ארוכות של בד בצבע תכלת, שתנועתן הדינאמית יוצרת דימוי ברור של מים סוערים. עונת הסתיו שמגיעה בסיום ההרפתקה הופכת לריקוד מרשים שבו לבושים הרקדנים בתלבושות בגווני החום-ירקרק ונדמים לעלי שלכת שרוקדים את דרכם לקרקע. גם הבחירות המוזיקליות שלקוחות ממיטב היצירות ברפרטואר הקלאסי ("אגם הברבורים", "קרנבל החיות", ועוד) משרתות היטב את אופי הסצנות ושינויי האווירה בהן.

אך מעבר לעבודה הוויזואלית המוקפדת הרקדנים הם אלו שעושים את העבודה ומגלמים את הדמויות בקסם רב. כמו בהפקות קודמות לילדים של הבלט הישראלי, גם ב"בילבי" מבצעים הרקדנים את שפת הבלט בצורה מצוינת, ומבלי שהשלמות הטכנית תבוא על חשבון ההבעה הדרמטית. הסוס של בילבי, למשל, הוא חיה מצחיקה שראשה וזנבה "אינם משדרים על אותו תדר": הרקדנים לודוויקו די-אובלדו ודן עוזרי עושים עבודה גופנית נפלאה בהמחשת הפער בין חציו העליז של הסוס לחציו העצלן. גם וולדימיר דורוכין וג'וזפה קאנאלה מיטיבים להביע את אופיים הערמומי של השודדים דרך תנועת גוף פיתולית, והצחוקים המגוחכים שהם פולטים מדי פעם אף מעידים על כך שלא מדובר בשודדים חכמים במיוחד. שונה אבל מבריקה. בילבי" של הבלט הישראלי (צילום: אניה גליקמן)ראויה לציון במיוחד היא נועה ברי, שמגלמת את בילבי. דמות כזאת מהווה אתגר מסוים לרקדנית בלט בשל אופייה: היא צריכה להיות משוחררת ועליזה בצורה משכנעת, ומבלי שייווצר הרושם כי היא מרוסנת ומוגבלת באיזשהו אופן על-ידי תכתיבי השפה הקלאסית. ואכן, בילבי של ברי היא בדיוק כזאת, ואישיותה מלאת הקסם אפילו מודגשת דרך המפגש עם שפת הבלט. הסצנה של שיעור הבלט היא דוגמא מלבבת במיוחד לכך: בעוד שהתלמידים האחרים מבצעים בדיוק ובצייתנות את תרגילי הריקוד שהמורה נותנת, בילבי עושה פרצופים מצחיקים למראה, מבצעת תנועות קופצניות ומחלקת לכולם סוכריות על מקל. ברור כי היא אינה מכירה את החוקים המחייבים של השיעור, ושהיא פשוט לא רוצה לרקוד כמו כולם.

אך העובדה שבילבי אינה מתאימה את עצמה למסגרת מוצגת דווקא באופן חיובי, וראוי לזקוף זאת לזכות ההפקה של הבלט הישראלי, כי יש בכך מסר חשוב. למרות כעסה של המורה, התלמידים בשיעור מוקסמים מתנועותיה ההיתוליות של בילבי, וגם כשהיא עצמה קצת נעצבת מכך שהיא שונה, טומי ואניקה מבהירים לה שזה בדיוק מה שהופך אותה לילדה מיוחדת.  בילבי - הבלט הישראלי - היכל אמנויות הבמה, הרצליה, כוריאוגרפיה: לנה רוזנברג 5.9

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ