נסיך מצרים: הצלחה מרשימה ומשמחת

פומפוזיות תיאטרלית, אפקטים במידה נכונה ושמירה על הסיפור הקלאסי השגור בפי כל: נסיך מצרים הוא המחזמר הכי מפתיע בפסח. אפילו המבוגרים יזמזמו את השירים הקליטים הרבה אחרי החג

גלי פיאלקוב, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
גלי פיאלקוב, עכבר העיר

הורים לילדים כמעט בכל גיל יודעים שבמערכות החינוך השונות, החל מפעוטונים ועד לתיכון, חגי ישראל הם סיבה נהדרת לחגיגת סיפורים תנ"כיים, סיפורי מגילות ופולקלור ומסרים בדגש יהודי-ישראלי גאה. ילדינו מפומפמים השכם והערב במסרים על חכמתה של אסתר המלכה, תעוזתו של בר כוכבא, אומץ הלב המדהים של יהודה המכבי וכמובן - מנהיגותו נטולת החת של משה רבנו. ומה מתאים יותר מאשר מחזמר העוסק בסיפור יציאת מצרים ההרואי בניצוחו של אותו משה? הרי מדובר בהמשך טבעי לשבועות של הכנה בגן הילדים ובבתי הספר, שמתמצים בקליימקס הקצר והמעייף במיוחד שנקרא ליל הסדר. לכן, הורים שלוקחים את הקטנים לצפות במופע שכל כולו מורשת חג החירות בהחלט זוכים לתואר הורי השנה. כך מן הסתם חשבו בהפקת "", חשבו ועשו.»  - פרטים ולוח הופעות» - המדריך המלא» » » » "ממשה עד משה הוא נסיך מצרים". נסיך מצרים (צילום: רפאל בן משה)אפשר לומר בלי היסוסים ש"נסיך מצרים" מספק את הסחורה, ושמדובר בהצלחה. זאת אומרת, בעבור משפחת ישראלי הישראלית יש במחזמר את הכל - קודם כל פאן בדמות הרבה שירים, תלבושות וריקודים. שנית ישנו סיפור מיתי קלאסי, שלא זכה לאינטרפרטציה חדשה על ידי המחזאית נועה ברנר, אלא סופר כמו שכולנו מכירים אותו מההגדה של פסח ומשלל סיפורי משה שעוברים מדור לדור. לאלה נוסף התמהיל הנכון של כוכבים מפורסמים, יפים ומוכשרים: גיא זוארץ, רינת גבאי, מירי בוהדנה, מאיה בוסקילה, מיקי קם, ניקי גולדשטיין ואודי גולדשטק ולהקת רקדנים-שחקנים מוצלחת. על כולם מנצחת רינת גבאי מלכת הילדים הקטנים, שגם מלוהקת כמספרת שעל הבמה, במקביל לתפקידה כמרים אחותו של משה. לנוסחה המנצחת הזו אין סיבה להוסיף דבר, ולכן איש גם לא טרח על חידוד המסר, אלא פשוט השאירו על כנו את סיפור שחרור העבריים המשועבדים מהמצרים המרושעים נוגשי העבדים, וזהו פחות או יותר.הכל מתחיל בגזירת פרעה להמית את הבנים הזכרים של העבריים, שמביאה את מרים לקחת את אחיה, לשים אותו בתיבת גומא ולהשיטו על היאור כדי להצילו. הילד נמצא על ידי בִּתְיָה בת פרעה (מאיה בוסקילה או מירי בוהדנה, תלוי באיזה מופע תהיו, ובנוגע להעדפה ביניהן - בוסקילה זמרת מצוינת ובוהדנה יותר טובה בנוכחות הבימתית), שמאמצת אותו ומגדלת אותו בארמון כנסיך מצרים, כאילו היה בנה. באמצעות שלל שירים וריקודים מגולל המשך סיפור המעשה על המלך פרעה שהתחלף ברעמסס, אחיה של בתיה, שאימץ יד קשה עוד יותר כלפי העבריים. בהמשך מתברר כיצד נחשף משה (גיא זוארץ), שאופיו הטוב ניכר בכלל התנהלותו, לעובדה שאינו בן מלוכה מצרי אלא עברי, ואיך ומדוע מגלה משה בעצמו רצון ואף דחף להציל את בני עמו ולהביא להם חירות ושחרור. סצנת הסיום של המחזמר הוא מעמד חציית ים סוף לשניים, שנראה מרשים ביותר בזכות ווידאו-ארט מוצלח, המשולב כיום בתפאורות של מרבית ההפקות הגדולות, ומאוד משדרג אותן. בהנחה שמאמינים להגדה של פסח ולסיפור על משה ופרעה, יוכבד ועמרם, מרים והיתר (שלא נמצאו לו הוכחות היסטוריות של ממש עד היום, אבל הוא ללא ספק סיפור ראוי), ברור שחציית הים וההצלחה לצאת ממצרים הן בפועל רק תחילת מסעו של העם העברי במדבר אל עבר הארץ המובטחת. משום הצורך בבילוי פסח מהנה, נדמה שמוטב באמת היה לעצור את האירועים בנקודה מנצחת זו.סיפור המורשת הקלאסי מבוצע היטב. נסיך מצרים (צילום: רונן אקרמן)אתנחתות קומיות ושירים קליטים

בפרסומי המופע הובטח שמדובר בהפקה עדכנית, וכיוון שהעלילה לא שונתה, העדכניות באה לידי ביטוי במספר רבדים, רובם לא לגמרי בולטים לעין. כך למשל, הוכנסה לסיפור כאמצעי להפוגה קומית בדרמה הסוערת, דמותה של החרטומה (שמגולמת לסירוגין על ידי ניקי ומיקי), מיקי קם הנהדרת בעלת הנוכחות הכובשת והקול העוצמתי וניקי גולדשטיין הקומיקאי שעושה רושם שתפקיד של אשה קולנית הולם אותו להפליא. מאחר שצפינו בהצגה שבה השתתפה קם, נוכל לספר שאקס הריאליטי "רוקדים עם כוכבים" הפגינה אזכור קל להשתתפותה בתכנית ההיא בדמות שפגאט מושלם שזכה לתשואות הקהל. סחתיין. החרטומה ופרעה הצעיר, "רעמסס ההורס", שמגולם על ידי אודי גוטשלק בחינניות נוירוטית אופיינית, מספקים מספר צחוקים, ובכך מנגישים ומקלים את חווית הצפייה גם בעבור הקטנטנים וגם להוריהם, כנהוג בהפקות הילדים בעידן הנוכחי.רובד נוסף של עדכניות יוכלו חדי העין לזהות בדמותו של משה, המנהיג העממי והכריזמטי שיורד אל נתיניו, עובד בעבורם, ומסתכל להם ישירות בלבן של העיניים ברגעיהם הקשים. רעמסס העדכני של "נסיך מצרים" לא שועה להנחיות של משה כיצד להנהיג נכון את העם ("צריך לצאת ולראות את העם ששולטים עליו"), מתנשא על נתיניו ונראה מנותק במיוחד ואף שבע רצון במובהק מעושרו ומעמדו, ולא מבחין בשעבוד ובסבל נתיניו (או כפי שהמלך עצמו מסכם את המפגש שלו עם העם: "הכרתי את העם, חשתי את העם, ומא-אסלאם"). לעומתו מפגין משה מנהיגות טבעית, עממית ומרגשת (הוא אפילו הורג נוגש עבדים מצרי אכזר), ולכן הצלחתו במשימה, בסיוע הבלתי ייאמן של אלוהים (או אלוקים, כפי שמכנה אותו רינת-מרים, שגם מחווה בידיה לשמיים בעת שהיא משתחווה בהודיה) כל כך גורפת. לא בטוח שתת-המסר הזה עובר לקהל ההורים העמוסים בטף ובבמבה, אבל עושה רושם שהוא, הרובד העדכני הנוסף, שם. מצליח לסחוף את הקהל, הורים וילדים. נסיך מצרים (צילום: רונן אקרמן)עוד אלמנט עדכני הוא הפן המוזיקלי של המופע. על המוזיקה חתומה לא אחרת מאשר רינת גבאי עצמה, ומדובר על מפגן אקלקטי של שלל סגנונות ומקצבים, שניכרת בו השפעה אדירה של מיוזיקלס ואזכורים לקטעי מוזיקה מוכרים ממבחר כיוונים. כך למשל מרקיד מקצב רוקנרול בסגנון שנות ה-50 את הקהל והשחקנים-רקדנים שעל הבמה בשיר של מיקי קם אודות כוחות הכישוף ("שוף על הכישוף"), ומצד שני שיר נוגה מתובל ברגעים אופראיים של ממש (שעושים טוב לקולה של רינת), מרטיט את הלבבות בקטע הפרידה של מרים ממשה המושט לגורלו על הנהר. אל אלו נמזגים קטעים שאינם רק אזכור אלא הדבר האמיתי, בדמות שירת "אל תירא ישראל אל תירא, כי גור אריה הלא אתה", או "בכפיים" של פוליקר, שסוחפים את הקהל בהרגשה של רגע.בסופו של דבר פומפוזיות תיאטרלית מתערבבת בפופיות מתקתקה, והתוצאה היא מחזמר עתיר בריקודים מקפיצים ובמוזיקה קליטה ומדבקת. אם טרם נדבקתם במשפט "ממשה עד משה הוא נסיך מצרים", שמככב בפרסומת למופע, מובטח לכם שכשתצאו מהאולם תפזמו אותו במשך זמן לא מבוטל, ואם תתפתו למרצ'נדייזניג ותרכשו DVD של "נסיך מצרים" לצפיות חוזרות ונשנות בבית, אזי סביר ששירי המחזמר ידבקו בכם ובכל המשפחה עוד זמן רב.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ