אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הילד הזה הוא אני: הקלאסיקה זוכה לחיים חדשים

המילה קונצרט נשמעת לרובנו כמו משהו משעמם וארכאי, אך במקרה של "הילד הזה הוא אני" של אנסמבל סולני תל אביב, המופע מצליח לרענן ולהעיר יצירה ותיקה

תגובות

"הילד הזה הוא אני", הקונצרט השלישי והאחרון בסדרה "בובה של קונצרט" לשנת 2014-2013, עוסק בחיבור בין מילים, מנגינה ורגש. לכאורה מדובר בשילוש טריוויאלי ובקשר שקוף ונהיר, אך המופע מצליח להאיר, ולהעיר, אותו מחדש, וכך להגיש את המוכר והצפוי בלבוש חדש וחגיגי. המופע כולל למעשה שני חלקים - בחלק הראשון נגני אנסמבל סולני תל אביב (חמישיית מיתרים ופסנתר) מארחים את הסופר יהודה אטלס והבובה קנון (מפעיל: דותן אלעד) לשיחה ומוזיקה, ובחלק השני אטלס מפנה את הבמה למקהלת מורן הצעירה ולמנצח ברק טל, שיבצעו משיריו של אטלס בעיבודים מקוריים ולחנים חדשים בליווי הנגנים.

» הילד הזה הוא אני - לכל הפרטים» הצגות ילדים - כל ההצגות והביקורות

הבחירה ביצירתו של אטלס בהקשר של שירה, מוזיקה ורגשות היא בהחלט הברקה. ספר השירים "והילד הזה הוא אני" פורסם ב-1977, ונשאר להיט על המדפים של המאה ה-21. אנחנו, ההורים, גדלנו עליו וכעת גם הילדים שלנו מכירים אותו. אך למרות הפופולריות של היצירה, ולמרות שעובדה לתקליט, להצגה ואף לקונצרט, הווריאציות המוזיקליות שלה לא השתלטו על התודעה התרבותית הקולקטיבית, ולהוציא (אולי) שיר הנושא, לא מדובר בשירים שכולנו מזמזמים מתוך שינה. השירים של אטלס אמנם מספיק מוכרים, אך עדיין מותירים כר רחב למשחקים מוזיקליים חדשים.

קצר, פשוט, אמיתי בחלק הראשון מוזמן אטלס לבמה, לשוחח על יצירה בכלל ועל יצירתו בפרט. אטלס הוא אמנם לא כוכב נולד, אין לו כריזמה סוחפת או נוכחות בימתית חזקה, אך הצניעות והכנות שלו שובות את הלב. גם אם חלק מדבריו צפויים וקלישאתיים ("כולנו ילדים בתוך הראש"), חלקים אחרים אישיים ומסקרנים. הוא משתף את הקהל באחורי הקלעים של תהליך היצירה, מספר שמהתחלה החליט לכתוב קצר, פשוט ואמיתי, וחושף שהוא כותב מאוד לאט, "גם אם נדמה לכם שזה נשלף מהשרוול".

מדבר מהלב. יהודה אטלס ב"הילד הזה הוא אני (צילום: יח"צ)

רוב החלק הראשון הוא רב שיח בין קנון, אטלס ונגני האנסמבל. אטלס וקנון משוחחים על רגשות - על געגוע ועל פחד ועל אהבה. אטלס מקריא משיריו, והאנסמבל עונה ביצירה קלאסית העוסקת גם היא באותו רגש. "התאהבתי בילדה/ היא אף פעם לא תדע" מקריא אטלס שיר שהוא שבע מילים, שבע מילים שחושפות את המורכבות של רגש האהבה. "רוב הרגשות הם למעשה מעורבים, ואינם רגש אחד נקי", מבאר המשורר.

הדיון שיוצרים אטלס והנגנים הוא מעניין כיוון שהוא מציג נקודות מבט שונות על הקשר המשולש: לעתים נקודת המוצא בדיון היא הרגש ומשם מגיעים לשיר ולמנגינה, לעתים ההתחלה היא השיר וממנו יוצאים למחוזות הרגש והמוזיקה. לפני שהוא מפנה את הבמה אטלס ממשיך ומפתח את הדיון על החיבור בין רגשות, שירים ומוזיקה, ופונה לקשר הישיר בין המילים למוזיקה, ללא התיווך של הרגש. הוא מדבר על מקצב וחריזה, ואף מדגים עם הקהל דרך השירים. כך למעשה המופע מאיר על קיומם של קשרים שונים בין המילים, המנגינה והרגשות, ובעקיפין מלמד שתמיד צריך להסתכל על הדברים מנקודות מבט שונות.

שיר הוא לא רק מילים החלק השני של המופע מפגיש את מילותיו של אטלס ישירות עם המוזיקה. כאן המנצח ברק טל עם נגני האנסמבל וילדי מקהלת מורן הצעירה משתעשעים ומתענגים על השילובים השונים בין המוזיקה, המילים והרגשות. כך, למשל, "העיקר לא לבקש סליחה" זוכה לשלל מנגינות ועיבודים המדגישים כל פעם רגש אחר שעולה מהשיר. השיר על הסוודר -"כשאמא/ אצבעות שולחת פנימה/ ותופסת/ ומושכת חזרה -/ זה כיף נורא" - זוכה לדקלום ולשירה, וכמוהו גם השיר על ראש העיר. במקרה אחר מדגימים טל, הילדים והנגנים כיצד על אותה מנגינה של שוברט אפשר להלביש מילים שונות, וכך שירים שונים, נפלאים ומצחיקים, מתחברים להם יחדיו למנגינה אחת. הדילוגים בין השירים והמילים, בין המנגינות והביצועים, בין הדקלומים ללחנים מבוצעים בדיוק רב ובהמון הנאה. לא רק המנצח טל ואנסמבל הנגנים מפגינים מקצועיות, גם הילדים נעים בביטחון על הבמה, שרים ומדקלמים - וכן, גם קצת משחקים - בכישרון רב.

דקלום, שירה ועיבודים מעניינים. "הילד הזה הוא אני" (צילום: אביב קורט)

"הילד הזה הוא אני" הוא מופע מצחיק, מרגש ומעניין. הוא מצליח להציג את החיבורים השונים בין המוזיקה למילים, ומנהל דיון על רגשות (כמעט) בלי ליפול לקלישאות. בן השש הפרטי נהנה מהמילים, מהחרוזים, מההתבדחויות ומהמוזיקה, ולמרות שגם על המדף שלנו מונח "והילד הזה הוא אני", נראה שהוא גילה מחדש את השירים.

» "הילד הזה הוא אני", יום רביעי ה-18 ביוני, בשעה 17:30, היכל אמנויות הבמה בהרצליה.

*#