שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

אלאדין ויסמין: בן כלאיים צבעוני ומאכזב

המופע בכיכובם של שירי מימון והראל סקעת, מציג את הסיפור המוכר בצורה מעורבבת ולא ברורה עם בדיחות במשקל נוצה - לפחות השירה טובה

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
גלי פיאלקוב, עכבר העיר

במהלך הצפייה ב"אלאדין ויסמין" קשה שלא לתהות מהו בדיוק הז'אנר של מה שמוצג על הבמה. כי לכאורה מדובר במחזמר, ואכן ככזה הוא עונה לדרישות: השחקנים-זמרים פורצים בשירה וריקודים בין קטעי הטקסטים הקצרים. מצד שני, האם זהו מחזמר בסגנון ברודווי? כי הלא יש על הבמה הרבה רקדנים מקפצים ורקדניות מניפות ידיים, כולם עושים עבודה מקצועית ומרשימה, ולבושים במיטב הנצנצים והשובלים. ואולי מדובר על הצגה קלאסית? שהרי הסיפור עצמו מקורו באחת המעשיות ממקבץ "סיפורי אלף לילה ולילה". אך אם הוא כה קלאסי אז למה אלי יצפאן, בתפקיד הג'יני, מריץ בדיחות על חברי כנסת ואומר לשירי מימון שמשחקת את הנסיכה יסמין, שהיא בעצם הנסיכה אקס פקטור?

» אלאדין ויסמין - לכל הפרטים» ראיון עם שירי מימון לקראת המופע» הצגות חנוכה הגדולות» כל ההנחות להצגות חנוכה» איפה תאכלו אחרי המופע בת"א?» איפה תאכלו בחיפה וירושלים?

ובכן, "אלאדין ויסמין", המחזמר מבית מ.מ. הפקות, בשיתוף "בימות" ו"לאן", בבימוי אמיר פרישר גוטמן ועל פי עיבוד שכתב אסף אשתר - הוא שעטנז השעטנזים. הוא הכל והוא לא כלום. תאמרו: למה לא לערבב סוגות וסגנונות ולייצר בן כלאיים חדש? באמת אין סיבה שלא. הרי ההנמקה לבריאה שכזו חובה שתהיה שדרוג הקיים והישן. מודל משופר, מודרני, קצבי, מתוחכם, שנון ומוצדק יותר. הלא כן? ובכן, "אלאדין ויסמין" אינו בריאה שכזו. בעיקר הוא גבב מעובד (בסגנון מתועש וארכאי משהו) של העלילה הישנה נושנה עם שלל דאחקות אסף-אשתריות שמושמות בפה של יצפאן. הדבר מעורר געגוע ל"עוץ לי גוץ לי", מחזמר ותיק שעדיין מוצג במחוזותינו מבלי שצריך להוסיף בו מלה מיותרת לטקסט המעולה של שלונסקי.

עיבוד מעובד מדי. אלאדין ויסמין (צילום: רונן אקרמן)

לעולם בעקבות החופש

נשוב למציאות, לאולם היכל התרבות (שבנוי נורא במיוחד כשמדובר בילדים שהתקשו לראות משהו בשל השיפוע המתון שלו, והמשיכו להחליף מקומות במהלך כל ההצגה). סיפור המעשה, כפי שמעיד השם המחודש "אלאדין ויסמין", שוּנה רבות. הדגש בו מושם על האהבה הלכאורה בלתי אפשרית שמניצה בין הנסיכה הקסומה לנער העני וחסר הסיכוי. נופו ממנו סיפור הכליאה המפחידה במערה ויתר מועקות ושומרה רוח המזרח בו הוא מתקיים בתלבושות ומעט במוזיקה (של אסי טל) שהייתה נעימה לאוזן ושבמקרה שלה הערבוב בסגנונות דווקא התאים. המחזמר נפתח כשאלאדין אזוק למספר עבדים שעליהם הוטל לפרוץ פתח למערה מסתורית. אלאדין (הראל סקעת עם קולו היפהפה בטייפ-קאסט אופטימאלי) זועק שחייו אינם חיים ללא חופש. במקביל לו צצה הנסיכה במגדל (שירי מימון שנראית טבעית ביותר על הבמה ושעל איכויותיה הווקאליות המרשימות נדמה שאין מה להוסיף). גם היא מרגישה שהחופש שלה ניטל ממנה, כי למחרת היום יבואו לארמון 127 נסיכים מכל רחבי המדינה כדי לבקש את ידה ואם לא תמצא ביניהם חתן יהיה גורלה רע. הכמיהה של השניים להשתחרר מכבלי החיים לבטח נגעה ללב ההורים, שישבו בקהל עם ילדיהם בחצי יום החופש הנדיר שקיבלו ממעסיקיהם. בכל אופן, אלאדין ויסמין אינם כמונו, ולא קורצו מהחומר שמייצר אנשים שסתם מרחמים על עצמם. הם, בשונה מאיתנו ההורים, באמת חולמים ומבצעים. לכן שניהם מבצעים בריחה מרשימה שבסיומה הם מגיעים אל השוק התוסס והצבעוני, נתקלים זה בזו באקראי ומשהו בליבם ניצת.

סיפור אהבה מוזיקלי. אלאדין ויסמין:

אולם רגעי האהבה הראשונים אינם נמשכים זמן רב. את השמחה משבית הרשע של ההצגה, ג'עפר - מכשף רב עוצמה ויועץ הסולטאן שמסב לשליט רק נזקים, מהפנט אותו ורוצה לגזול ממנו את ממלכתו. שלא כמו אלאדין התמים, ג'עפר מזהה את יסמין המחופשת, חושף אותה ומחזיר אותה לאביה, ואילו את אלאדין משליך אל הצינוק. אל ג'עפר (שתלבושתו מסווה היטב את מרטין אומנסקי מ"האלופה", "חסמב"ה דור 3" ועוד), נלווית בובת תוכי מדבר שמצחיק בהצלחה את הילדים ומתפקד על תקן הסייד-קיק של הסיפור עד שמגיע תורו של יצפאן להגיח מהמנורה ולקחת על כתפיו את משימת ההצחקות, כרגיל בקלות ועם לא מעט פוזה של "משוגע". למחרת היום נפגשים הנסיכה יסמין והסולטאן (אריה מוסקונה שלמרבה הצער ממעט לשיר ונראה תשוש למדי - לא פלא, בהתחשב בכך שמדי יום מוצג המופע חמש פעמים ברציפות!) עם המחזרים הרבים ואיש מהם לא מרשים את הנסיכה, בין אם בשל שחצנותם או חומריותם. בינתיים מגייס ג'עפר את אלאדין טוב הלב למשימה לחדור למערה שנפתחה ולהביא ממנה מנורה ישנה. אלאדין נענה, נכנס למערה, מוצא את המנורה, משפשף אותה וזוכה להיות אדונו של הג'יני שגם הוא, הפלא ופלא, רק רוצה להשתחרר מכלאו ולצאת לחופשי. הג'יניאצפן מבטיח לאלאדין להגשים שלוש משאלות, בתנאי שאת השלישית יתרום לו וידאג לשחרורו מהמנורה לתמיד. משאלתו הראשונה של אלאדין, בהתאם להמלצת הג'יני, היא להפוך לעשיר בעל זהב רב והשנייה היא להיחלץ מהמערה. מאחר והוא משמש גם כקואוצ'ר, מייעץ הג'יני לאלאדין ללכת שוב ולנסות לזכות בלבה של יסמין אהובתו הבלתי מושגת. ניסיון ראשון נוחל כישלון אך כשאלאדין שוב מעז ולוקח את הנסיכה למסע על מרבד מעופף, באפקטים ופירוטכניקה מעט מביכים אחרי צפייה ב"X פסטיגל". השניים מבינים כמה רב הדמיון ביניהם, מגלים זה לזו את דבר אהבתם ומחליטים להינשא.

אפקטים מביכים משהו. אלאדין ויסמין (צילום: יח"צ)אלא שאז מגיע ג'עפר האיום ומקלקל את החגיגה כשהוא מגלה ליסמין שהנסיך החדש והעשיר אינו אלא אלאדין מחופש. יסמין מתאכזבת מהשקר ומהצורך של אהובה להרשים אותה סתם כך ומחליטה לבטל הכל. אלאדין, ששוב מוצא עצמו בצינוק, מנסה לבקש מהג'יני שלו עוד משאלה אחת, בניגוד למה שהבטיח - להחזיר אליו את אהבתה של יסמין. הג'יני מתקומם אולם בינתיים ג'עפר הוא שלוקח פיקוד על המנורה ודורש מהג'יני לעשות אותו לאיש החזק בתבל. אלאדין הנבון מייעץ לג'עפר לבקש דבר אחר, שהרי האיש החזק לעולם לא יהיה חזק כמו הג'יני. ג'עפר משתכנע ומשנה את בקשתו. באותו רגע מופיע נחש ענק (בצורת אבזור עלוב ובובה לא מרשימה, מה שלא מונע מהילדים לייבב "אמאל'ה" בפחד). תוך דקותיים מסתבר שהתכסיס של אלאדין הצליח וג'עפר ששמע לעצתו הפך לג'יני ונלכד בבקבוק.

וכך, אלי יצפאן זוכה בחירותו, שירי מימון והראל סקעת יכולים לזמר בקול רם וצלול את דבר אהבתם, ואריה מוסקונה יכול לסמן וי ליד עוד הופעה שעברה חלפה בצורה פחות או יותר מוצלחת. זה מה יש. ההורים קיבלו את התמורה לכספם והשחקנים יקבלו את הכסף בתמורה לתרומתם לילדינו בחנוכה 2013. והעיקר, המסר עבר - טוב הלב, החוכמה והאהבה מנצחים את הכסף והשררה. אשרי המאמין.

אשרי המאמין. כוכבי "אלאדין ויסמין" (צילום: רונן אקרמן)

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ