${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"קאיטוש הילד המכשף": כשיאנוש קורצ'אק מלמד על הגבול בין מציאות לדמיון

ההצגה זוכת פרס פסטיבל חיפה להצגות ילדים מביאה לבמה סיפור מקסים על ילד המתקשה למצוא את מקומו ועובר תהליך שיאתגר את הצופה הצעיר - מה הייתם עושים אם לפתע היו לכם כוחות על?

תגובות
יוסי צבקר

ההצגה "קאיטוש הילד המכשף" של תיאטרון המדיטק (פרס ההצגה הטובה ביותר בפסטיבל חיפה להצגות ילדים) מבוססת על ספרו של יאנוש קורצ'אק שהמבוגרים בינינו זוכרים כ"יותם הקסם". זהו סיפורו של קאיטוש, ילד המתקשה למצוא את מקומו - במשפחה, בבית הספר ובחברת הילדים. הוא שובב, פנטזיונר, לא מציית לכללים ולחוקים, יש לו חשיבה עצמאית ושאיפה סודית - להיות מכשף. מכשף אמיתי, לא קוסם של זריזות ידיים, אלא מישהו עם כוחות. כאשר הוא מקבל כוחות כישוף, הוא אט אט משנה דברים בעולמו. בהתחלה הוא מסתפק בתעלולים קטנים או השגת צ'ופרים לחבריו, אך ככל שעובר הזמן הכוחות מתעצמים וקאיטוש משתמש בהם יותר ויותר עד שהגבול המוסרי מיטשטש, והוא מנצל את יכולותיו לפגוע באחרים. בסוף הוא כמובן מבין את הכוח שבכוח, ולומד מה הם הדברים החשובים באמת.

» "קאיטוש הילד המכשף" - כל הפרטים
» מה עושים היום
» מדריך הילדים המלא
» מה עושים עם הילדים בסופ"ש
» טיולים לכל המשפחה

בספריו לילדים, קורצ'אק עסק בנושאים לא שגרתיים ושזר בהם חוט של אפלה ובדידות. הוא לא הסתכל על הילדות רק כתקופה שמחה וכיפית, אלא נגע בנושאים כואבים שילדים חוו אז וחווים גם היום - התחושה שלא מקשיבים לך, שלא מבינים אותך, תחושות של כאב נפשי ובדידות. העיבוד של המדיטק (מחזה: איתן מושקובסקי, בימוי: גמא פריד) נזהר מפרשנויות אפלות גם כשהוא מציג את התסכול של קאיטוש ואת חוסר האונים שלו אל מול מערכות היחסים בחייו - מול ההורים, המורים וילדי הכיתה.

היכן הגבול בין מציאות לדמיון?

כמו הספר, גם ההצגה מדלגת בין מציאות לפנטזיה, ומכניסה לתוך העולם הריאליסטי אלמנטים של דמיון, שאט אט כובשים את הבמה. ככל שהעלילה מתפתחת וככל שהחלקים הפנטזיונריים משתלטים, קאיטוש הופך לתאב כוח, מפסיק להתחשב בבני האדם ומרגיש שהוא מעליהם בזכות יכולותיו.

התהליך שעובר הגיבור מאתגר את הצופה הצעיר - אם בהתחלה הוא הזדהה עם קאיטוש וחש כלפיו אמפתיה ואולי אף הזדהות בגלל האאוטסיידריות שלו, פתאום דמותו החיננית הופכת למרירה, כוחנית וחסרת חמלה. כיצד יש לחוש כלפיו כעת, בדמותו החדשה? זה הצד האפל שקורצ'אק העז לגעת בו. אך אל דאגה, העיבוד לא נותן לו להשתלט, וכדי להקל על הצפייה, שזורות בהצגה סיטואציות קומיות, שמעמעמות את כובד הנושא וזוכות לפרצי צחוק ולמחיאות כפיים נלהבות מהקהל.

עוברים בכישרון בין הטיפוסים השונים שהם מגלמים, צוות השחקנים.
ז'ראר אלון

"קאיטוש הילד המכשף" בוחנת גבולות שונים בין ילדים למבוגרים, בין מציאות לפנטזיה ומאתגרת את כוחו של הדמיון. ההצגה לא מסתפקת רק בתוכן העלילתי, אלא מוסיפה אמצעים תיאטרליים כדי לחזק את בחינת הגבולות. שימו לב למשל, לשינויים בתאורה במעברים בין מציאות לפנטזיה (רמז: הצבע). השחקנים (חוץ מרוי סער, בתפקיד קאיטוש) מבצעים כמה דמויות, ועוברים בכישרון בין הטיפוסים השונים שהם מגלמים, תוך שינוי הקול, האינטונציה ושפת הגוף. המעבר השקוף בין הדמויות מעביר מסר על כוחו של הדמיון, ועל כך שאנו כקהל צריכים להשתמש בו, בדיוק כמו קאיטוש.

מעבר לכוחו של הדמיון ונוסף על בחינת הגבול התיאטרלי והספרותי בין פנטזיה למציאות, ההצגה מעלה מסר ונקודה למחשבה על כוח בלתי מוגבל, ועל כוחניות בכלל. בעולם שמחוץ לבמה אין יכולות כישוף, אך לאנשים רבים יש כוח והם צריכים ללמוד להשתמש בו בתבונה ולהיות מודעים לאחריות שמגיעה איתו. זאת הזדמנות נהדרת לשוחח עם דור ההמשך על איפה הם מרגישים שיש להם כוח וכיצד הם משתמשים בו, ואיפה הם מרגישים שחסר להם כוח וכיצד הם יוכלו לקבל אותו. כמו קאיטוש, ילדים רבים וגם מבוגרים, חולמים על כוחות על שיעזרו להם לצאת ממצבים בעייתיים, בלי להיות מודעים לכך שבעצם, עם הכוח מגיעות דאגה וסכנה לאיבוד הדרך. או כמו שאומרים - "תיזהר במשאלותיך, הן עלולות להתגשם".

קאיטוש הילד המכשף - כל הפרטים

*#