אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ביקורת

"איינשטיין": הנחישות תביא אתכם רחוק

הצגה חדשה מבית תיאטרון המדיטק תקח אתכם למסע עם התלמיד הסקרן והמרדן שהפך להיות לאחד מסמלי התרבות הגדולים בעולם ותעביר מסר חשוב לילדים שלכם: אל תפסיקו לחלום

תגובות
"איינשטיין: הילד שלא הפסיק לשאול"
כפיר בולוטין

תיאטרון המדיטק מגיש הצגה חדשה על המדען ששינה את העולם, "איינשטיין: הילד שלא הפסיק לשאול". מסגרת ההצגה נעה הלוך ושוב בין איינשטיין הנער לאיינשטיין המדען המפורסם, שחוזר ב-1922 לכנס המדע בגרמניה, סמוך לקבלת פרס הנובל. הקפיצות בזמן, בין תקופת הנערות בה איינשטיין התחיל לבחון ולחקור את העולם סביבו לבין האדם הבוגר, המדען המכובד והמוכר, שופכות אור על הקשר שבין הילדות לבגרות - מה שמעלה שאלות על תפקיד החינוך בבית ובמערכת הבית ספרית לגבי עיצוב הפרסונה הבוגרת. אלברט הצעיר ואיינשטיין המבוגר קשורים זה בזה לא רק בזכות החיבה לחליפות משובצות ולגרביים בצבעים שונים, אלא גם ביכולת להעז, לדמיין ולקרוא תיגר על המקובל.

"איינשטיין: הילד שלא הפסיק לשאול" - לוח הצגות
מדריך הילדים המלא
מה עושים היום
המלצות לסופ"ש עם הילדים
טיולים לכל המשפחה

אגדות אורבניות מדווחות שאיינשטיין היה תלמיד גרוע ובכל זאת גדל להיות מדען מבריק. זה סיפור שכיף לנו להאמין בו, מאחר והוא מהווה השראה ותקווה לכך שיש לנו, או לילדים שלנו, סיכוי להצליח ולהגיע לגדולות למרות תעודה בינונית, או אינסוף נאומי "הילד לא ממצה את הפוטנציאל". איינשטיין אכן היה גרוע בלטינית אך הצטיין במקצועות הפיזיקה והמתמטיקה כבר בגיל צעיר, הוא היה תלמיד סקרן ונלהב ששאל שאלות והקשה קושיות. בכך הצליח לעצבן את המורים, שהעדיפו ילדים שיושבים בשקט ועושים מה שמבקשים מהם ולא קופצים וחולמים ומדמיינים ניסויים פילוסופיים-פיזיקליים.

איינשטיין הצעיר מקבל מצפן בילדותו, סמל לצמאונו לידע, ויותר מכך, סמל להבנת האופן בו פועל היקום. הוא מתרגש מהעובדה שלא משנה באיזה כיוון המצפן מוחזק, הוא תמיד מצביע על הצפון, וזה בעצם הרגע בהצגה בו נחשף המדען. פה נעוץ ההבדל בין תלמיד ששולט היטב בחומר, לבין חוקר הפועל מתוך התרגשות ותאווה לידע, שבוחן את העולם ותוהה מה החוקיות המסתתרת מעינינו אך נגלית למחשבתנו. איינשטיין הגיע להישגיו בזכות אינטליגנציה וברק, אך גם הודות לתשוקה לשאול ולחקור. במובן זה איינשטיין הוא המצפן, הוא מורה את הדרך.

שיתוף פעולה מצוין

איינשטיין: הילד שלא הפסיק לשאול
כפיר בולוטין

"איינשטיין: הילד שלא הפסיק לשאול" היא הצגה מרשימה לא רק בשל סיפורו המיוחד של המדען, אלא גם בזכות שיתוף הפעולה הנפלא בין היוצרים והשחקנים. הקפיצות בין תקופות הזמן השונות נעשות באמצעות עיצוב במה מיוחד, תפאורה ואביזרים המאפשרים מעברים מהירים ואלגנטיים בין הסצנות. את התמונה משלימים תאורה, וידאו ומוזיקה מקורית. האלמנטים האודיו-ויזואליים ועיצוב התנועה מעלים את המתח, מחזקים את הדרמה ומדגישים את ההיבטים האנושיים והרגשיים. המשחק המצוין מעביר לנו דמויות מעניינות, ומאפשר לקהל הצעיר להתחבר לדמות הפיזיקאי הן כילד והן כמבוגר: "היה גם מעניין וגם מרגש", קבע ילדי בן ה-12.

יוצרי ההצגה (כתיבה: יערה רשף נהור, בימוי: נועם שמואל) לא פורשים בפנינו את כל הסיפור על כל הניואנסים וכל קורותיו של המדען, הם גם לא מספקים מבוא לפיזיקה - הם מניעים את העלילה בין שתי נקודות זמן במטרה לחשוף כיצד בעיניהם התעצבה אישיותו של איינשטיין כולל הנחישות שלו, יחסיו החמים עם אחותו ויכולתו להתעלות מעל החשש "מה יגידו" או "מה יעשו". הדבקות שלו באמת מדעית והמחויבות שלו להסבר פיזיקלי אינן תולדה של עיקשות סתמית, אלא של דרייב פנימי הדוחף אותו להבין את סודות היקום. אך מעל הכל, היוצרים אומרים לילדים: תחלמו, תעזו לחלום, גם אם צוחקים עליכם וגם אם לא מבינים אתכם, אל תוותרו על הדרך המיוחדת שלכם להתבונן במציאות. אל תפסיקו לשאול ולתהות.

כתבות שאולי פספסתם

*#