מאגמון החולה עד מצפה רמון: טיולי אופניים מומלצים לכל המשפחה

להשקיף על ציפורים, לטבול במים ולעשות ספורט כל הדרך - ששה מסלולי אופניים מומלצים למשפחות שמטיילות גם על גלגלים

אגמון החולה
גיל אליהו

מזג האוויר המתקרר עדיין נסבל, ובשעות היום אפילו חמים ונעים. בקיצור, הסתיו כאן ולא לעוד הרבה. וזה הזמן המושלם בשנה לטייל עם הילדים על גלגלים. ממסלול מרהיב באגמון החולה דרך עליות בירושלים עד מסלול עירוני בתל אביב, חמישה מסלולי אופניים מומלצים לכל המשפחה. רכבו בזהירות.

» טיולים ברחבי הארץ
» טיולי אופניים בחו"ל
» מסלולי אופניים בנחל צין ובפארק תמנע

ציפורים נודדות: אגמון החולה

הפארק הענק באגמון החולה נחשב לאחד מאתרי הצפרות החשובים והמרהיבים ביותר, לכן טיול אופניים משפחתי כל כך מתבקש בו. במהלך הרכיבה אפשר לראות את הציפורים הנודדות ולצפות בבעלי החיים השונים המטיילים לאורכו ולרוחבו של האגם. המסלול מעגלי וללא מעלות ומורדות, אפשר לרכוב בו בשלווה ולעשות הפסקות קצרות תחת עצי הדולב והערבה המוצלים.

יוצאים ברכיבה ממרכז המבקרים ופונים מזרחה. חוצים את התעלה שהיא אחת משתי התעלות שניקזו את הירדן ועמק החולה. ממשיכים מזרחה וחוצים את הערוץ המקורי של נהר הירדן. בדרך אפשר לראות את מצפור העגורים המשקיף על חלקו המערבי של האגם והאחו שלידו. התחנה הבאה ברכיבה היא מצפור השקנאים המשקיפה על מרחבי האגמון. הלאה משם, בגדתו המזרחית של האגם, נמצא מעגן השיט של האגמון. המסלול ממשיך להקיף את האגם ובגדתו הדרומית מגיע למצפור עופות המים. מכאן קצרה הדרך בחזרה למרכז המבקרים.

אורך המסלול: 8.5 ק"מ. זמן: כשעה (ללא הפסקות צפייה בציפורים ובילוי בחניונים).  דרגת קושי: קל. אופי הרכיבה: מסלול מעגלי בדרך סלולה, ללא מעלות ומורדות. למי: לילדים ולכל בני המשפחה וגם למתחילים. סימון: המסלול משולט לכל אורכו.

» אגמון החולה - לכל הפרטים

טרסות ועצי בוסתן: הר איתן

בלב הרי ירושלים, ליד מעיינות הסטף מחכה לכם מסלול שמלווה בתצפיות מרהיבות. כמחצית מהדרך חסומה בפני כלי רכב, דבר שיכול להעניק ביטחון רב למתחילים ברכיבה. רבים משתמשים בדרך העפר כמסלול הליכה וריצה, לכן הטיול מתאים גם לילדים שרק למדו לרכוב.

מתחילים את הטיול ברחבת החניה של הסטף וחולפים על פני דרך עפר חסומה, רוכבים במורד הדרך הסלולה לכיוון מעיינות הסטף. הדרך תלולה למדי ויש לרכוב בזהירות, שכן גם מכוניות נוסעות בה. כדאי לעצור בעיקול הראשון ולצפות בנוף הטרסות ובעצי הבוסתן. למרגלות המסלול, עובר העמק של נחל שורק ומעבר לו נראות שכונותיה המערביות של ירושלים. חולפים על פני חניון קק"ל ומכאן מתחילים "לשלם" את מחיר הירידה שממנה נהניתם עד כה. כ- 400 מטרים הלאה נוטשים את הדרך הסלולה ופונים ימינה בדרך עפר המסומנת באדום על פי השילוט "הר איתן". למול הרוכבים יתגלו פסגות רכס שלמון, עם המושבים אורה ועמינדב. משם יורדים שמאלה לדרך עפר המובילה לחוות עזים בה מוכרים גבינות מתוצרת המקום. המסלול ממשיך להקיף את ההר כאשר משמאל לדרך צומחת קבוצת שיחי אוג הבורסקאים. הדרך עולה במתינות כשהיא חושפת את העמק של נחל רפאים, מיובלי נחל שורק. מעט לפני סוף המסלול מסתעף שמאלה "שביל ישראל", וכעבור 300 מטרים מגיעים לסוף המסלול.

אורך המסלול: 8 קילומטרים. זמן: 30 דקות. דרגת קושי: קל. אופי הרכיבה: מסלול מעגלי בדרך עפר כבושה. הפרשי גובה מתונים יחסית. למי: לכל המשפחה. ילדים עלולים להתקשות בעליות. סימון: המסלול משולט.

» נחל סטף - לכל הפרטים

בין צבי ים לפינות משחקים: נחל אלכסנדר

נחל אלכסנדר הוא מהגדולים בנחלי השרון. יובליו של הנחל מתחילים את דרכם באזור שכם, בין הר גריזים להר עיבל והנחל נשפך לים ליד מכמורת.

מסלול הרכיבה עובר לאורך "שבילנחל" על דרך סלולה לאורך 2.7 קילומטרים, המגיעה לפארק צבי הנחל. בצד השביל הוצבו פינות משחק לילדים ופינות ישיבה, המצטרפות לצומח הטבעי ולשדות החקלאיים. מרפסת העץ שבפארק צבי-הנחל מעניקה אפשרות נוחה לצפות בזוחלים הענקים, המגיחים לעתים אל הגדה. עבור הרוכבים הצעירים אפשר להמשיך מהנקודה הזו מערבה לח'ירבת סמארה, הנמצאת כשני קילומטרים מערבה מהפארק. זוהי גבעה גבוהה בגדה הצפונית של נחל אלכסנדר, שבראשה ניצבים שרידי מבנה גדול. הבית, הבנוי מאבני כורכר, נבנה בשלהי המאה ה- 19. מאוחר יותר הפך המקום לתחנת מכס מטעם השלטונות העות'מאניים. ניתן להמשיך ברכיבה מערבה, לחצות מתחת לגשר את כביש החוף ולהגיע לחוף מכמורת.

נחל אלכסנדר ממעוף הציפור
עופר וקנין

אורך המסלול: כ-3.5 קילומטרים. זמן: כ- 30 דקות לכיוון אחד בלבד. דרגת קושי: קל. אופי הרכיבה: מסלול לאורך נחל. למי: לכל המשפחה. סימון: יש.

» נחל אלכסנדר - לכל הפרטים

ממבצר אנטיפטרוס לרידינג: גן לאומי מקורות הירקון

גן לאומי ירקון משתרע על השטח העצום שבין תל אפק, הסמוכה לראש העין, ומקורות הירקון שבמחלף מורשה. בתוך שטח זה הוכשרו שני מתחמים לקהל הרוכבים: תל אפק בו נמצא מבצר אנטיפטרוס, ומתחם "מקורות הירקון", בו זורם חלקו העליון והנקי של נחל הירקון על צמחייתו העשירה ובעלי החיים המאפיינים אותו.

גן לאומי מקורות הירקון - תל אפק
משה גלעד

המסלול נפתח למרגלות מעיינות הירקון בתל אפק, הלוא הוא אנטיפטריס. בראש התל ניצב המבצר העות'מני בתוכו נבנה בית מושל מצרי מהתקופה הכנענית, ולצידו העיר הרומית אנטיפטרוס, על שם אביו של הורדוס, מייסד העיר. מן הכניסה המערבית למבצר אפשר ליהנות מתצפית מרהיבה על אזור אגן הירקון ודרום השרון. המסלול ממשיך לכיוון מתחם מקורות הירקון דרך שביל עפר היוצא מהשער הצפון-מערבי של הגן הלאומי. בדרך ניתן לפגוש בבריכת מים טבעית יפהפייה, המהווה חלק מאפיקו הנקי של נחל הירקון מכונה "בריכת הנופרים". ניתן להמשיך את המסלול וללוות את הנחל בשפכו לים על יד תחנת הכוח רידינג. לאורך הדר, עוברים הרוכבים דרך שתיים מחמש תחנות הקמח שנבנו לאורך הירקון, חולפים על פני המבנה הראשון בארץ ישראל שנבנה מבטון במטרה לספק מים לפרדסי הסביבה, חוצים גשר מתכת וממשיכים צפונה בשביל ישראל לאורך הנחל.

זמן: 4-5 שעות. דרגת קושי: קל. אופי הרכיבה: מסלול בשבילים בין עצים ונחל.
למי: לילדים ולכל בני המשפחה. סימון: יש לאורך הדרך.

» מבצר אנטיפטרוס - לכל הפרטים

האי הירוק: יער להב

יער להב נטוע בגבעות הדרומיות של שפלת יהודה, אזור המתאפיין בצמחייה נמוכה. "האי הירוק", כך הוא מכונה, מושך אליו מטיילים רבים ורוכבי אופניים שנהנים מהנופים ומהאתרים שביער במהלך הרכיבה.

יעקב שקולניק

מחניון ראש המסלול יוצאים לכביש הגישה ליער ולאחר כ- 500 מטרים פונים ימינה ורוכבים במורד דרך העפר. מגיעים לרחבת חניה קטנה מעבר לה מצד שמאל ניתן לראות את החורבות של חורבת רימון. רוכבים לכיוון עין רימון שזהו ישוב יהודי מימי הבית השני, שם, בחורבה נמצאים שרידים מרשימים של בית כנסת. משם רוכבים לקצה השני של החורבה ומגיעים לגדר המקיפה את קיבוץ להב. רוכבים שמאלה במעלה, לאורך הגדר, חולפים על פני בית הקברות של הקיבוץ (מימין) ומגיעים לדרך בה  קילומטר אחד מפריד בין הרוכבים לבין חניון ראש המסלול.

אורך מסלול: 5 קילומטרים. זמן: כשעה. דרגת קושי: קל. אופי הרכיבה: מסלול מעגלי.למי: לכל המשפחה. סימון: סימון אופניים כתום.

» יער להב - לכל הפרטים

סייעו בהכנת הכתבה "החברה להגנת הטבע", "רשות הטבע והגנים" וקק"ל.