טיול השבוע: נחיתה רכה

בחולות של ראשון, לא רחוק מגלגל הענק, יש שדה תעופה קטן ונחבא אל החולות. בלי ביקורת דרכונים, בלי דיוטי פרי מגשימים הרבה 'ראשונים' את חלומם, להטיס מטוס בשלט רחוק וגם להטיס מטוס קל. חלומות שמתגשמים באוויר

דובי זכאי
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
דובי זכאי

כשמתקרבים לאיזור החולות, ליד ה'סופרלנד' שומעים את הזמזום, כעין מכונות תפירה החוצות את השמיים. בימינו, כל אחד רגיש לזמזום בשמיים, קולות מלמעלה מחייבים מבט לשמיים עם חשש קל. אבל מי שמרים את העיניים מיד נרגע, ורואה מטוסים זעירים שחורשים את השמיים בסדרת ביצועים נועזת. בראשון לציון מסתבר, יש שדה תעופה, קטן אך שוקק חיים. יתרונו הגדול (שהוא גם חסרונו), אין צורך בבדיקת דרכונים, אין צורך בבדיקה ביטחונית, אין פקידי המכס שנוברים לכם במזוודות, חסרונו, אין דיוטי פרי, ובכן מה מתרחש שם בחולות?אירועים בראשון לציון - המדריך המלא

למי שלא מכיר זהו 'מנחת ראשון'. מנחת תעופה תקני למטוסים קלים, גובהו 350 מטרים מעל פני הים, במנחת מסלול המראה של 450 מטרים, מותר לטוס מעליו וממנו רק בשעות היום, והמטוסים שיוצאים ממנו מוגבלים בגובה הטיסה. בחלקו הקדמי יש מסלול נוסף, אורכו 180 מטרים והוא מיועד לפעילות של טיסנים. לפי הנתונים אפשר להבין שמתחם התעופה הראשוני לא בא להתחרות בנתב"ג. מי שמגיע בשבת בבוקר למנחת ראשון בחולות, מגלה כבר מוקדם בבוקר עולם תעופה עשיר. מדי שישי ושבת מגיעים רבים מחברי המועדון הטיסה (הטסת טיסנים ממונעים). חובבי הטיסה מגיעים, ילדים והורים יחד ובזהירות מוציאים בעדינות את המטוס מהמכונית. התחביב, כך נראה, משותף לאבות ובנים, (לצערי לא ראיתי במקום אמהות וילדים). שם מתחת לסככה כפופים מסביב למטוס החבורה מטפלים בו בעדינות, הכנה לטיסה. מטפטפים טיפות זעירות של דלק למנוע, בודקים את הכנפיים את הגלגלים האמורים לרוץ על המסלול, את המדחף ואחר כך מתפנים לבדוק את המהירות ואת כיוון הרוח בדיוק כמו שטייס המטוס עושה. ההכנות נעשות בניחותא, חברים בינתיים מכינים קפה ראשון וכולם מתכנסים לקפה ריחני של בוקר. בדרך כלל אחד החברים בוצע את העוגה שאשתו הכינה עוד אתמול בערב ומכבד את כולם. (צילום: דובי זכאי) 

אחרי ביקורת נוספת ושיחה עם הצוות המפעיל, מוליכים את המטוס (רובם בנו את המטוס לבד), האב והילדים דנים בכובד ראש על מסלול הטיסה ובודקים את השלט רחוק להבטיח שליטה במטוס. אחרי שהכל מוכן, בסבלנות רבה מעמידים את המטוס בקו הזינוק על המסלול. מניעים את המנוע הזעיר, זה מתעורר ברעש עצבני של מכונת תפירה, כמה הוראות אחרונות, האב והילדים חובשים את כובעי הקסקט והמטוס יוצא להמראה. דגם המטוס שרץ על המסלול בדרך כלל העתק מוקטן של מטוס קיים או דגם שכבר אינו מיוצר. הפעם על המסלול מטוס דו כנפי אחד הדגמים הראשונים. בובה זעירה מייצגת את הטייס בתאו, צבעו צהוב בוהק. אחד מילדי המשפחה מחזיק את השלט משחרר מעט את הידית, מגביר את סיבובי המנוע, והנה המטוס רץ על המסלול ותוך שנייה הוא באוויר. כל הקבוצה מרימה את הראש, עוקבת אחר נתיב הטיסה. הקפה ראשונה של המטוס את , אחר כך צלילה ונראה כאילו מתכונן המטוס לנחות אך מיד מתרומם לשמיים בסדרת סחרורים. אחרי שני סיבובים באוויר מעל שדה התעופה מתחילים הפעלולים. תוך רגע המטוס צולל לכיוון הקרקע, בסיבובי בורג, רגע לפני שנושק את המסלול ממריא לשמיים בטיטור מהיר של מכונת תפירה. אחר המטוס חולף נמוך לפני הקרקע, ונוסק לשמיים בקו ישר. האב והילדים מתחבקים אחרי כל תרגיל מוצלח. בנחיתה רכההמטוס מהלך במהירות על המסלול ככלב החוזר לבעליו. בנקודות הטיפול, תדלוק, בדיקת מערכות מחכה עוד חבורה ובעוד זמן קצר יוצא לדרך המטוס הזעיר שהצוות המשפחתי מלווה אותו בעיניים. בינתיים לצוות המטיסים מתקרב ה'נסיך שבחבורה', זהו דגם של מטוס קרב עם מנוע סילוני אמיתי, מיד מצטופפים סביבו כל החבורה, המטוס מניע את המנוע, רעש סילוני אדיר ממלא את המסלול.

לא חייבים להיות מטיס מטוס, אפשר סתם להתבונן במראה וזה מרתק. יש מקום מיוחד שמוקצה לאורחים, הם יושבים בטריבונה מסודרת מוגנת ברשת. הרשת נועדה להגן על הצופים במידה ותהייה תקלה לאחד המטוסים והוא יצנח לקרקע. כך אפשר לשבת בבטחה לצפות במפעילי המטוסים הקטנים ללא טייס.

מעט פנימה, המסלול של הגדולים, במשך השנים נבנה פה, לאט לאט, מערך שלם של מטוסים קלים, מדגם אולטרה לייט ומטוסים קלים אחרים. כאן לומדים לטוס וגם יש במקום את 'הפרלמנט' שלו. אנו הגענו למקום ביום של רוח סוערת, הטייסים החובבים ישבו בטלים מטיסה בגלל תנאי מזג אוויר גרועים. אבל הם לא וויתרו על המפגש, התכנסו במועדון הקטן, דנים בנושאים חשובים, פרלמנט תעופתי של ראשון לציון.על הדשא יש תערוכה של מטוסים אמיתיים ממטוס קרב ענק מימדים, דרך הפוגה ההיסטורית של חיל האוויר, ועד למטוס זעיר שחדל לטוס ונתרם לתצוגה, בכל פעם למוסיפים מטוסים לתצוגה. במקום נפתחה כיתת לימוד, הוכן סרט מעניין על המקום ופעילותו. מפעל יפה נעשה כאן לטובת הציבור, 'פרוייקט יעלים', יוזמות למען ילדי מצוקה, ליצור קרן מלגות ללימודים אקדמיים לילדים ממשפחות מצוקה, העמותה שחבריה הם קצינים בכירים במילואים, מנהלי ועובדי עירייה, בעלי עסקים ואזרחי העיר שתורמים מזמנם וכספם לפרויקט בראש העמותה עומד איזי כנען, אל"מ במילואים ומנהל בעיריית ראשון לציון. החברים מלווים את הצעירים לצבא ולאחר השחרור הם מקבלים את מלגות לימודים. כדי לתת בטחון ביכולתם, חלק מהם עובר הכשרה לקראת רישיון טייס למטוסים קלים, בתקווה שבהמשך ימשיכו להיות טייסים בחיל האוויר. כמה מבני העדה האתיופית תושבי ראשון לציון  והסביבה הפכו לטייסים הכי צעירים בארץ, אין ספק שידעו לנצל את ההזדמנות שנקרתה להם.» טיול השבוע: פינה שלווה בעיר סואנת» טיול השבוע: נודדים בחולות» טיול השבוע: על כנפי הדמיון» טיול השבוע: סערה ליד הבית» טיול השבוע: סיפור מפינת הרחוב» טיול השבוע: מנהיגים בגן

בגלל בעיות של בטיחות השער של המקום חייב להיות סגור, מנהל המקום עודד, הסכים לפתוח את השער לזמן קצוב, כל מי שרוצה לטייל במקום מוזמן, כמובן להקפיד על ההוראות של המארחים ושמירה על אמצעי הבטיחות. במהלך הביקור יערכו סיורים מאורגנים הצגת וסרטון, טיול בין דגמי המטוסים בתערוכה הקטנה שבמקום. ומובן לחלוק את חווית הטייס עם אותם אלה שמטיסים את הטיסנים הממונעים.

בשבת הקרובה- 24.11 השער יהיה פתוח בין השעות 10:00-12:00, הכניסה ללא תשלום.

עם הילדים: קשה יהיה לנתק את הילדים מגדר הביטחון שמקיפה את המסלול, השילוב של ילדים המטיסים את הטיסנים ידליק אצלם את הרצון ללמוד לעשות ולהטיס. בנוסף תערוכת המטוסים הניצבים לתצוגה מקסימה, כיתת הלימוד והסרט על עמותת יעלים. כדאי להגיע בשעות שנפתח המתחם למטיילים לטיול שבסופו לילד יהיו דרישות, להכין טיסנים, ללמוד להטיס וכו'

איך מגיעים: נוסעים מערבה ברח' משה דיין, פונים לפני בית הספר לכבאות (לפי השילוט לסופרלנד), יורדים לכיוון הסופרלנד, עוקפים אותו מימין וממשיכים לכיוון האצטדיון, מצד ימין תבחינו בשלט שדה תעופה עירוני, טפסו בעליה ותחצו את השער (זוכרים פתוח בין 10:00- 12:000).

זיכרון ראשוני: קהילות היהודים בחו"ל מינו את זלמן דוד לבונטין (זד"ל) בן העשרים ושבע כבא כוחן, ציידו אותו בסכום כסף והרשאות חתומות ושילחו אות לא"י להקים ישוב. הוא עלה ביום י"ח באדר תרמ"ב, העולה הראשון של העלייה הראשונה.

זיכרון ראשוני: בתרמ"ב החל האדריכל ברוך פפירמייסטר לבנות את בית הכנסת הגדול לאחר שאיכרי המושבה שילמו " בקשיש"  למושל התורכי. שנים עשר חלונות ודלתות היו בחזיתו של בית הכנסת כמניין שבטי ישראל.            

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ