רוצים לרזות? שתו מים! טיפים לצריכת מים מכוונת דיאטה

כל אדם שפונה לפעילות גופנית על מנת לשמור על הגזרה או פוצח בדיאטה, משנה בהתאם גם את התפריט היומי שלו. אך מה בנוגע לשתייה הזוכה לפחות תשומת לב בשגרה למרות חשיבותה הגבוהה?

הכתבה מוגשת בחסות שוופס
תוכן מקודם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
הכתבה מוגשת בחסות שוופס
תוכן מקודם

על מנת לשמור על תפקוד תקין של הגוף, כל אדם חייב להקפיד לשתות 6-8 כוסות מים ביום. כן, גם אם קר או לא טעים ולא מתחשק לשתות כל כך הרבה. כפי שנראה בהמשך, ישנם פתרונות ותחליפים  שניתן ליישם. 

עדי קצב (32) החליטה לעבור מהפך לפני כשנה וחצי, והחלה לשמור על כושר ולשנות את התפריט שלה. עיקר השינוי, מעבר למלתחת הספורט החדשה, היה בהפחתת כמות הסוכרים באוכל ובשתייה. התוצאה אם תהיתם היא 20 ק"ג פחות. שגרת הכושר השבועית שלה כוללת 2-3 ביקורים בחדר הכושר, אך גם להיות פעילה באופן כללי, "זה גם הטיפ שלי לאחרים. חשוב לא להתעצל, ולמשל לא להתקשר למישהו במשרד ליד כשאפשר לקום ולגשת אליו פיזית או לחילופין ללכת ברגל במקום לנסוע באוטובוס."

מה לגבי שתייה? את מקפידה?
"אני משתדלת לשתות המון מים ושומרת ליד השולחן במשרד בקבוק מים שמלא תמיד. למה? כי זה בריא, זה טוב לעור הפנים, לראש ולבטן. אני ממש מרגישה לא טוב כשאני לא שותה מספיק."

אם מתחשק לך משהו מתוק, מה את עושה? יש תחליפים?
"כאמור, אני משתדלת מאוד להפחית בכמות הסוכר שאני מכניסה לגוף. אם בכל זאת מתחשק קצת מתוק אני אוכלת תותים שזה הפרי האהוב עלי או שותה מים בטעמים ללא סוכר. אם ממש מתחשק או יש אירוע מיוחד, אני בהחלט מרשה לעצמי משהו מתוק ופחמימתי, כי בכל זאת, אנחנו לא במנזר."

כפי שעדי מספרת, וכולנו בוודאי חווים זאת מפעם לפעם, כאשר לא שותים מספיק - מרגישים לא טוב. מדוע? ראשית, גוף האדם מורכב ברובו מנוזלים. מכאן, כי על מנת לתפקד הוא זקוק להמון נוזלים. במידה וחסרים נוזלים, הגוף מנסה להשלים את החסך מאיברים שונים בגוף. מחסור קבוע בנוזלים עלול לגרום לתחלואות רבות כמו מיגרנות, אבנים בכליות, אלרגיות, שחיקת דיסקים בעמוד השדרה ובנוסף - שתיה מרובה של מים על בסיס יומי מורידה את הסיכויים ללקות בסרטן.

שתייה נכונה היא גם קריטית כאשר מעוניינים לשמור על תזונה ודיאטה. רות משה, דיאטנית קלינית ומחנכת לסוכרת, מסבירה מדוע: "כאשר עושים דיאטה, הנוזלים נותנים תחושת שובע אשר עוזרת להתגבר על פיתויים. אדם רווי במים מתמודד טוב יותר עם פיתויים של אוכל. אחת ההמלצות הטובות המוכחות מחקרית היא שאם מתחילים את הארוחה בשתייה, אוכלים פחות, אבל לא פחות ממה שצריך."

מה באמת לגבי שתייה במהלך הארוחה? ישנן טענות סותרות בדבר האם ניתן לשתות בזמן הארוחה או רק בתחילתה ובסיומה.
"אפשר לשתות במהלך כל הארוחה. אגב, שתייה בתחילת הארוחה יכולה בהחלט להיות גם מרק ירקות. השתייה תבטיח כי נאכל פחות פחמימות במהלך הארוחה, וזו נקודה חשובה כי בארץ אוכלים הרבה יותר פחמימות ממה שצריך".

מהי כמות הנוזלים היומית המומלצת?
"6-8 כוסות ביום, אך זה תלוי בגורמים שונים, כמו: גיל, עבודה פיזית, עונה (קיץ או חורף) וכדומה."

ישנם אנשים המתקשים לשתות כמות כזו של מים מדי יום. האם ניתן לצרוך את הנוזלים גם דרך אכילה של ירקות ופירות?
"ירקות כן, פירות פחות כי הם עשירים בסוכר ומכאן בקלוריות. הצריכה המומלצת הממוצעת עבור גילאי 30-50 היא 1/2-1 ק"ג ירקות ביום ו-2-3 מנות פרי, אך כמובן שזה תלוי גם בגורמים נוספים ובאדם עצמו."

מה לגבי מים בטעמים המכילים אפס קלוריות?
"רעיון מדהים. אחד הפתרונות הבאמת טובים הוא המים בטעמים. מוצר מצוין. יותר ויותר אנשים קונים את זה, ואני מברכת על התפתחות התעשיה. זו פעילות מבורכת."

האם הם מתאימים גם עבור אלו הסובלים מסוכרת?
"בהחלט, מאחר ואין בהם סוכרים."
אולם, על מנת שהדיאטה תשיג את מטרתה, ידוע לכל כי לא מספיק לשנות רק את התפריט; יש לשלבה עם אורח חיים הכולל פעילות גופנית וכושר. כאשר שגרת החיים כוללת פעילות פיזית מאומצת, כללי השתייה משתנים מעט.  עומר זקס, מאמן כושר, מדגיש כי אלו אשר כוללים ספורט בשגרת חייהם צריכים להקפיד על שתייה מרובה יותר של מים, "שתיית נוזלים מסייעת לגוף. מסייעת לפעילות הכליות, זרימה טובה יותר של הדם ושומרת על רמת נוזלים תקינה בגוף."

מהי צריכת המים היומית המומלצת עבור אלו שמתאמנים באופן קבוע?
"הצריכה המומלצת היא 3.5-4.5 ליטר מים עבור אדם השוקל כ-75 ק"ג, לעומת 2-3 ליטר ביום עבור אדם אשר אינו מבצע פעילות גופנית. כמובן שהצריכה המומלצת משתנה בהתאם לכמות וזמן העצימות באימונים"

האם מומלץ לשתות במהלך כל פעילות גופנית? האם יש פעילויות גופניות שבהן עדיף לשתות רק לפני או אחרי?
"ברוב המוחלט של המקרים, מומלץ לשתות במהלך האימון. כמה? תלוי בסוג האימון. אם נשתה יותר מדי לפני ביצוע תרגילי כוח, אנחנו נרגיש כבדות. מי שרץ 10 ק"מ, צריך לשתות כחצי ליטר מים לפני הריצה."

ככלל, זקס ממליץ לצרוך בעיקר מים, אך הוא מכיר היטב את התופעה שבה מתאמנים לא נהנים לשתות מים, "מדובר בכאלה שהתרגלו לשתות דברים מתוקים". עבור אלו שלא אוהבים את טעם המים או עבור אלו הזקוקים למתיקות מרעננת במהלך אימון, זקס בהחלט מאשר כי מים בטעמים עם אפס קלוריות הם תחליף אפשרי.