לוקחים את ההגה לידיים: Uber פועלת לשינוי חברתי

אחרי שכבר סבלטנו בזול דירה מגניבה במרכז העיר בחו"ל דרך פלטפורמה שיתופית אחת, ואפילו הלכנו לסעוד אצל מקומיים דרך ממשק אחר של פודיז, עכשיו אנחנו יכולים גם לשלם הרבה פחות על נסיעות. כיצד?

תוכן מקודם בחסות אובר
תוכן מקודם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
תוכן מקודם בחסות אובר
תוכן מקודם

למרות התחזיות הקודרות ונבואות הזעם שהזהירו כי הטכנולוגיה הופכת אותנו לפרטים מנוכרים, בודדים ועריריים, אנחנו רואים בשנים האחרונות דווקא מגמה הפוכה, ידידותית ומסבירת פנים. אחד הביטויים למגמה זו הוא פלטפורמות טכנולוגיות לכלכלה שיתופית, כל אחת סביב עניין או אינטרס שונה. המעניין והמסקרן בהן הוא הפוטנציאל לקשרים חדשים, וליתר דיוק - קשרים עסקיים חדשים. היה זה רק עניין של זמן עד שמודל זה של אינטראקציה יביא להתפתחות שיטה כלכלית חדשה, מקבילה לשיטה הקיימת אך עם סקס אפיל חתרני, אשר בבסיסה עומד עיקרון השיתופיות. כלומר, שיטה זו מאפשרת חיבור עסקי ישיר בין אנשים פרטים.

להורדת האפליקציה של אובר וקבלת 70 ש"ח לנסיעות במתנה מהארץ>>>

במילים פשוטות יותר, היתרון הגדול של הכלכלה השיתופית הוא האפשרות לעשות רווח אישי קטן ממוצרים ומשאבים שכבר קיימים ברשותנו. גם עבור הצרכנים הדבר משתלם כיוון שלרוב העלויות זולות משמעותית מהחלופות המוצעות בשוק המסורתי. ברמת המאקרו, מודל כלכלי זה מאפשר ניצול נכון ויעיל יותר של מה שכבר קיים ללא צריכה מיותרת של מוצרים חדשים, ובכך הגברת התועלות החברתיות, הסביבתיות והכלכליות. כלומר, אנחנו גם ירוקים יותר, גם חברתיים יותר וגם יכולים לסגור את החודש ביתר קלות. הדוגמאות הבולטות הן פלטפורומות לסבלוט דירות, בישול ואירוח סעודות לזרים ועכשיו גם נסיעות שיתופיות.
מה זה בכלל UberX?

 בקצרה - שימוש ברכב הפרטי ככלי תחבורה ציבורי. שירות התחבורה השיתופית הציבורית של Uber נקרא UberX, והוא פועל כבר בכ-50 מדינות ובלמעלה מ-280 ערים ברחבי העולם. הפופולריות של UberX בעולם מוכיחה כי זוהי הדרך הנוחה, הזמינה והזולה להתנייד כיום בערים בעולם, לצד יתרונות נוספים כגון: הפחתת זיהום האוויר, הקלה בעומסי תנועה והנגשת התחבורה הציבורית לציבור בזמנים ובאזורים בהם היא אינה יעילה. גם עבור הנהגים הפרטיים התחבורה השיתופית משתלמת שכן היא מאפשרת ניצול מיטבי של כלי הרכב שכבר בבעלותם תוך ניצול הזמן הפנוי לשם השלמת הכנסה וכיסוי עלויות הרכב, הנדרשות בכל מקרה.

בישראל המצב לצערנו שונה. הרגולציה בישראל אוסרת את הפעלת התחבורה הציבורית השיתופית בשל תקנת התעבורה לשנת 1961 אשר קובעת כי נהג ברכב פרטי אינו רשאי לגבות תשלום מהנוסעים עימו. על כן, בעקבות האיסור, Uber פועלים כיום בארץ כשירות מוניות בלבד.

להורדת האפליקציה של אובר וקבלת 70 ש"ח לנסיעות במתנה מהארץ>>>

לשם המחשה, בדקנו עד כמה באמת יכול היה להיות לנו משתלם לנסוע בתחבורה שיתופית. כפי שתיכף נראה, עולה כי השימוש בתחבורה שיתופית, ממש כמו שירות המוניות המוכר, מאפשר נסיעה במועד הרצוי וליעד הרצוי, אך במחיר זול משמעותית הרבה יותר. בתעריף 2, כלומר נסיעה בלילה או בסופי שבוע, ההבדל לטובת התחבורה השיתופית יכול היה לעמוד על 39.5 אחוז. למשל, נסיעה מאזור רחוב נחלת בנימין בתל אביב לרחוב מסריק במרכז תל אביב, תעלה במונית 31.30 שקלים חדשים. באמצעות שירות UberX, אותה נסיעה יכולה היתה לעלות 18.66 ש"ח. בנסיעה בינעירונית בתעריף 1 ממרכז תל אביב למרכז העסקים של הרצליה פיתוח תעלה במונית 78 לעומת 62.54 ב uberX. בשונה משירות הרכבות והאוטובוסים, שירות UberX מציע נוחות וגמישות גבוהים בהרבה, וכן הגעה ישירה ליעד המבוקש, זאת בצורה בטוחה ואמינה.
לוקחים את ההגה לידיים: Uber פועלת לשינוי חברתי

במקביל לשירות המוניות של החברה, היא עוסקת כיום במרץ בקידום אישור התחבורה השיתופית בארץ באמצעות שינוי הרגולציה והתקנות בנושא, אך נתקלת בסירוב מצד משרד התחבורה לתיאום פגישה עימם. בכנסת הקודמת למשל אפילו הוגשה הצעת חוק בדבר תחבורה שיתופית אותה יזמו והובילו בועז טופורובסקי (יש עתיד) ומשה פייגלין (ליכוד). בנוסף, עוסקת החברה בפעילויות שיווקיות שונות על מנת לגייס את דעת הקהל, ובכך לייצר דרישה לשינוי מהשטח. לדוגמה, כצעד משלים לקמפיין הסברה נרחב, החברה ערכה לאחרונה סופ"ש נסיעות חינם עם UberX בו מתנדבים הציעו נסיעות חינם ברכביהם הפרטיים.

היום בארץ פועלות כבר לפחות 10 פלטפורמות נוספות לתחבורה שיתופית, כאשר רובן כוללות תשלום עבור הנסיעה אך הן אינן מפוקחות או מבוקרות. המספרים מדברים בעד עצמם, ומוכיחים שקיים צורך גדול לתחבורה שיתופית שאינו זוכה למענה ממוסד מטעם המדינה. המדינה מצידה שולפת את קלף השיקולים הביטחוניים, אך אלו היו יותר רלוונטיים לימי הקמת המדינה. ישראל של 2015 אינה מנותקת ממגמות גלובליות, וקיימת דרישה לביצוע התאמות על מנת שהאנשים הפרטיים, הן כנוסעים והן כנהגים, יוכלו להנות מהיתרונות הרבים של התחבורה השיתופית. 

להורדת האפליקציה של אובר וקבלת 70 ש"ח לנסיעות במתנה מהארץ>>>

** תוכן מקודם בחסות אובר