שלושה חודשים לוקח למכור מכונית משומשת

נתונים מסקר מקיף שנערך בקרב מוכרים וקונים של מכוניות משומשות, חושפים שוק קשה למוכרים ולקונים. בדרך למכירת רכב יד שניה, יאבדו המוכרים אלפי שקלים וזמן יקר בתהליך. החוויה לקונים לא יותר טובה וגם סוחרי הרכב מדווחים על צניחה במכירות

ניסים פתיר
תוכן מקודם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
ניסים פתיר
תוכן מקודם

מתברר, שעם ההחלטה למכור את האוטו, כדאי להצטייד מראש בתה צמחים מרגיע ואולי אפילו להתנסות לראשונה ביוגה. קחו נשימה עמוקה כי צפויים לכם שבועות ארוכים, עמוסים ומתסכלים.

כמעט כל מי שניסה למכור מכונית משומשת בשנים האחרונות יעיד שמדובר באתגר לא קטן ולא רק מוכרים פרטיים נתקלו בבעיה - גם סוחרי המכוניות המשומשות מודים, שלא ברצון, כי הרווחים צונחים והמכוניות נמכרות בקושי.

סקר שערכה חברת TRI למחקרים אסטרטגיים עבור חברת סוויץ' מצא שמכירת רכב משומש אורכת בין חודש לשלושה חודשים - ימים ושעות המגלמים בהפסד שעות עבודה ולא מעט כסף. ישנם דגמי רכבים בהם מתארך התהליך לחודשיים ואף שלושה מרגע פרסום הרכב ועד שמתבצעת העברת הבעלות. 

ארוך ומייגע- למכור רכב משומש בישראלצילום: shutterstock

מתפשרים במחיר כדי למכור

הגאות בשוק הרכב החדש פוגעת בביקוש למכוניות משומשות וזו סיבה משמעותית להתארכות זמן מכירת רכב יד שניה. בשנת 2014 נשברו שיאי מכירות של כלי רכב חדשים, בעיקר בשל ירידת מחירים לצד תנאי מימון נוחים. הקונים העדיפו רכב חדש "מהניילונים" בפריסת תשלומים נוחה, במקום רכב משומש. הגאות בשוק המכוניות החדשות השפיעה גם על שוק רכבי הליסינג שהוצף וגרם לירידה נוספת בביקוש למשומשות. ולצד המעבר לרכישת רכבים חדשים, גם ההיצע בשוק המשומשות גדל, מה שמקשה עוד יותר על המוכרים הפרטיים, שערך הרכב שלהם יורד והם חייבים לחתוך במחיר. 

שלושה חודשים לוקח למכור מכונית משומשת

לוחות המכירות הפכו לעמודים אינסופיים עמוסים לעייפה בטקסט, מספרים ותמונות של מכוניות בלי שריטות. מוכרים רבים מעדיפים לחתוך במחיר, לקדם את המכירה ו"לגמור עם זה כבר".

מנתוני הסקר עולה כי מרבית המוכרים לא מקבלים את הסכום שביקשו בתחילה עבור רכבם. בסופו של דבר, רוב גורף של המוכרים (80%) נאלצים להתפשר על המחיר כדי לסגור עסקה, רובם מורידים את המחיר המקורי ביותר מ-10%.  

שוק שמאופיין בחוסר אמינות

אלמנט נוסף המשפיע על מכירת רכב משומש הנו חוסר האמון המאפיין את השוק וחשדנות גבוהה לגבי כל גוף השותף לתהליך – מאדם פרטי דרך סוחרי הרכבים ועד למכוני הבדיקה. 

לוחות המכירה באינטרנט מוצפים במודעות רכב מסוגים שונים ואין גוף שאחראי לאיכותם. הקונה הגולש ברשת מתקשה לזהות מי מוכר פרטי, מי מליסינג, מיהו סוחר ממולח, מי אמין ומי לא. הלוח האינטרנטי מאפשר לכולם לפרסם מודעות, מוכרים פרטיים וסוחרים זה לצד זה ללא סינון, מה שיוצר בלבול ומגביר את מידת החשדנות של הקונה. כשמדובר בהוצאה של עשרות אלפי שקלים, שהיא שניה בגודלה עבור משפחה ישראלית (אחרי רכישת דירה), חששות הקונה מפני הרכישה גבוהות ומוצדקות.

כבר שנים ששוק כלי הרכב המשומשים מתנהל בערפול וסובל מחוסר אמון בין מוכרים לקונים, כך שהיום ההנחה הבסיסית של כל קונה פוטנציאלי היא שכל מוכר הוא רמאי פוטנציאלי, שיצליח להעלים ממנו פגיעה בשאסי או תאונה בעברו של הרכב. 

לקנות ולמכור רכב בסוויץ' במהירות ועם אחריות. בואו תראו איך>>>

ההמלצה הגורפת היא לערוך לרכב בדיקה לפני הקניה וכי על הקונה להחליט על מכון הבדיקה, שמא עשה המוכר יד אחת עם המכון במטרה להעלים פגמים. סקרTRI  מצא שברוב המקרים (כ- 60%) הקונה הוא זה ששילם עבור הבדיקה. בכ- 21.5% העלות התחלקה בין המוכר והקונה.

כמה עולה למכור מכונית משומשת?

מהסקר עולה כי עלות הכנת הרכב למכירה עומדת בממוצע על 2,175 שקלים. מספר הפונים הממוצע לכל מוכר עומד על 5.8, יותר ממחצית מהם הם סוחרים. שלוש פגישות עם קונים פוטנציאליים נקבעות בממוצע לכל רכב, אך לא כל הפונים אכן מגיעים לפגישה. 

למעלה ממחצית מהפניות לא מתממשות לכדי פגישה בפועל. ובמילים אחרות: 50% הברזות ואכזבות. 

התהליך כולו, גובה זמן יקר (כמעט 13 שעות): טיפול ושטיפה לרכב, תמחור, פרסום, שיחות טלפוניות, בדיקות, פגישות עם קונים פוטנציאלים ולבסוף העברת הבעלות. חלק מהזמן יבלה המוכר מול מחשב, אך בחלק לא קטן יעמוד במוסכים ומכוני בדיקה. וכדי לא להפסיד ימי עבודה, שישי בבוקר הופך תפוס, לחוץ ומלא גריז.

שלושה חודשים לוקח למכור מכונית משומשת

הדרך המתישה לקניית מכונית יד שניה

סקר TRI בדק גם את התהליך שעובר ציבור הקונים מרגע חיפוש הרכב ועד ביצוע עסקה. נמצא כי הקונה מקדיש לתהליך קניית הרכב כמעט 30 שעות. מדובר בזמן שווה ערך ל-3.5 ימי עבודה. במסגרת התהליך פונה קונה בממוצע לכשבעה מוכרים שונים, בפועל הוא נוסע לראות כארבע מכוניות, כלומר רק קצת יותר ממחצית הפניות מתגבשות לכדי פגישה מכאן ניתן להסיק כי רוב הפגישות אינן מסתיימות בהחלטת רכישה. 

בחלק גדול מהמקרים ידרוש הקונה בדיקה לרכב שתעלה לו בממוצע 500 שקל ואם לצאת מנקודת הנחה שברוב המקרים הרכב הראשון שנבדק אינו זה שנקנה, נבין שקונה ממוצע יוציא בין 1,000 ל- 1,500 שקלים רק על בדיקת מכוניות פוטנציאליות. סכום שיכול היה לשלם על רכב במצב טוב יותר או על תיקון ושיפור המכונית שקנה. 

מרגע תחילת החיפושים אחר רכב חדש-משומש, יעברו ע"פ הסקר כ-45 יום עד שישב הקונה מאחורי הגה משלו.

לא חבל על הזמן שלכם? יש דרך חדשה למכור את הרכב. בואו ללמוד איך>>>

***הכתבה נכתבה בשיתוף Switch