מדריך להשכרת משרד

כשבעל עסק ממוצע ( שיכונה להלן "השוכר") עומד בפני שכירת משרד ניצבות בפניו לא מעט החלטות ושיקולים שלא לכולן הוא מודע, בואו ונמנה אותם.

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

1) המיקום – יש לו חשיבות רבה מעבר לאזור עצמו. אם למשל השוכר מעסיק כמות נכבדה של עובדים, הקרבה לרכבת יכולה להוות גורם כלכלי חשוב. קרבה לרכבת למשל מאפשרת לו לשכור עובדים מחוץ לעיר, במקרים רבים גלום בזה חסכון כספי הן בשכר והן בחניות היקרות שעוד נגיע אליהן.

2) שכר הדירה – הגורם האלמנטרי בשכירת משרד. אבל לשכר הדירה מתווספים שני אלמנטים נוספים שיש לתת עליהם את הדעת. גם הם ישפיעו על כדאיות העסקה, דמי הניהול והארנונה.

3) דמי ניהול – אחזקת בנין המשרדים מתנהלת ע"י חברות ניהול שקשורות בחוזים שנתיים או יותר עם בעלי המשרדים. העלות מושתת על השוכרים ואינה ניתנת למו"מ שכן היא פועל יוצא של ההסכם בין הבעלים וחברת הניהול. העלות, 12-26 למ"ר תלוי בבניין או מגדל המשרדים וכאמור בהסכם בין בעלי הבניין וחברת הניהול. סכום נאה לכל הדעות. תמורתו יתוחזק הבניין (בשטחים הציבוריים, לא המשרדים עצמם, שם כל איש לגורלו), תתוחזק המעלית, ימומן השוער ובמקרים רבים יכלול את המיזוג, אלמנט בזכות עצמו הדורש הסבר מיוחד.

משרדים להשכרה

4) המיזוג – בבנייני משרדים רבים ובעיקר במגדלים עלות מיזוג האוויר, כלולה בדמי הניהול. יש לוודא נקודה זו כי אם לא, עלות החשמל תיפול על השוכר. זאת ועוד,  ברוב המקרים מופסק המזגן המרכזי לשעות הלילה. כל מי שמעוניין לעבוד אחרי שעות העבודה המקובלות ייאלץ לשלם עבור שעות מזגן אלה אם הדבר בכלל אפשרי. נקודה חשובה ביותר שרבים וטובים נפלו בה.

5) הארנונה – התשלום שגובה העיריה תמורת הפעילות העסקית. מזה העיריות חיות. לכל עיר תעריף משלה. תל אביב כמובן בראש כ-29 למ"ר לחודש על הנטו (שיוסבר מיד בסעיף נכון להיום. עירית אזור אגב היא הזולה ביותר, 7 למ"ר בלבד. הארנונה היא אלמנט משמעותי בהחלטת השוכר באיזו עיר הוא מעוניין לפעול. ובכ"ז בשורה טובה קטנה אחת: בדרום ת"א יש הנחה של 33% בארנונה. והעוסקים בהיי טק יזכו ל-50% הנחה אבל על זה צריך לדון בעירייה.

6) ברוטו/נטו – שכר הדירה משולם לפי מ"ר אבל השוכר משלם גם על השטחים הציבוריים שמהם אינו נהנה בפועל. לדוגמא אם התשלום הוא עבור 100 מ"ר והשטחים הציבוריים (חדר המדרגות, המעלית, הלובי וכו') מהווים 20% משטח הבניין, יזכה השוכר להשתמש בפועל רק ב-80 מ"ר כלומר הברוטו/נטו במקרה דנן הוא 20%. לפני שכירת המשרד יש לברר נקודה זו היטב. יש מקרים שהברוטו/נטו מגיע גם ל-40% ויותר.

7) חניות – גורם חשוב מאד בשיקולים הכלכליים. תל אביב כידוע היא עיר צפופה ויש בה מעט מאד חניות. קשה מאד לשכור משרד ולהסתמך על חניות כחול/לבן שגם הן עולות כסף. מי ששוכר משרד בתל אביב חייב לקחת בחשבון את עלויות החניה, אם לא שישכור בעיר אחרת. והמחירים אכן גבוהים. החל מ- 450 ש"ח לחניה לחודש ועד 1100 . "חניה צפה" ,חניה על בסיס מקום פנוי תעלה פחות. חניה שמורה, יותר. רק לסבר את העין: חניה בסיטי  של ת"א תעלה  1100 לחודש, בגזרת יגאל אלון, כ-700 , במתחם הבורסה, 750 , אזור בסר 550 למ"ר וברמת החייל 600-750 למ"ר.

משרדים להשכרה בתל אביב

זהו בקצרה, מקווה שקראתם בעיון ועוד יותר מקווה שעזרתי.

דוד טור,

מנכ"ל טור נדל"ן - משרדים להשכרה.