תרגילים ביצירתיות

יצירתיות היא אחד הכלים החשובים בחיים כשמדברים על השגת מטרות, מצוינות, והתפתחות אישית, אומר אלון גל, מנכ"ל חברת תו"ת (תקשורת ותוצאות), ולמרות זאת פעמים רבות כשבאים לדבר על יצירתיות, אנשים קופאים על מקומם וניתן לשמוע משפט שחוזר שוב ושוב אצל רבים מבני האדם "פשוט אין לי את זה" או "לא נולדתי יצירתי".

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

כמובן שמשפטים אלו שמבטאים פחד מהלא מוכר ופחד מהמימד ההשוואתי, אין בהם שום ביסוס. שכן בני אדם נולדים שווים פחות או יותר. כמובן שלכולנו נטיות גנטיות כאלו ואחרות אך יצירתיות, כמו הרבה דברים נוספים ואחרים, היא מיומנות נרכשת וניתנת לאימון ולפיתוח.

בואו נדבר כמה מילים על המושג, יצירתיות, מהשורש י.צ.ר, ומכאן שאנו יכולים ללמוד שהיא נמצאת אצל כולנו כי כולנו יצורים יצריים. כולנו מכילים בתוכנו יצרים כאלו ואחרים, וכן, ניתן לראות בבירור שאמנים למשל מתעסקים עם היצרים שלהם לא מעט. בהתפתחות אישית אני מתייחס למילה יצירתיות כדרך מקורית, מפתיעה ולא רגילה לפתור דילמות ומשברים בחיים. דבר נוסף שניתן להבין מהשורש שלה זה שניתן ליצור אותה, לייצר אותה. 

ברור לכולנו שהחיים של כולנו מלאים ולא פשוטים ועדין רובנו נתקלים בבעיות דומות, אם לא לומר זהות. אם זה בעיות כלכליות של חוסר, דילמות וחוסר הסכמות בתוך מערכות יחסים זוגיות, קשיים בתקשורת עם ההורים שלנו או הילדים שלנו, דימוי עצמי נמוך, שנאה עצמית, חוסר סיפוק, שעמום, ושחיקה. פחדים, חרדות, דיכאון ועצבות. ועדין בתוך שנים של עבודה ניתן לראות בבירור סוגים שונים של התמודדויות מול דילמות אלה. שאלתי את עצמי לאורך הדרך איך יכול להיות שכל כך הרבה אנשים מתמודדים עם אותן בעיות בדרך שונה כל כך. יש את אלה שפשוט נכנעים ומתמוטטים לנוכח אירוע קשה בחייהם ויש אחרים שפשוט מוצאים את הדרך להפוך כל מכשול כמעט לצמיחה ולגדילה.

באופן די מובהק ניתן לומר שהיכולת להשתמש ביצירתיות היא אחד מהמרכיבים הברורים,  העוזרים לאלה ההופכים לימון ללימונדה ליצור את הלימונדה. אז איך מפתחים אותה?

הנה ההסבר של אלון גל:

דרך פשוטה אחת היא למצוא דרכים לא שגרתיות, לחשוב אחרת. שונה. הפוך ממה שכולם חושבים. לדוגמא, נניח ופתחתם חנות בגדים, איך תגרמו לאנשים להיכנס פנימה ולקנות מכם? מה יעשו רוב בני האדם במצב הזה? או יפרסמו כמה מודעות, או ישקיעו בחלון ראווה מוצלח במיוחד, יש כאלה שאפילו יעשו הנחה מיוחדת כדי למשוך קונים. מה לא יעשו רוב בני האדם ? רובם לא יצאו לרחוב להכניס אנשים לתוך החנות, רובם לא יצאו מעורם כדי לתת את השירות המקסימאלי לכל קונה, רובם לא יתלהבו ולא ילהיבו את הקונים שלהם על ידי שיחה מעניינת או יצירתית, רובם לא ייצרו חוויית קניה משמעותית מספיק כדי ליצור ביקוש חוזר, רוב בני האדם לא יחשבו לעשות יום בשבוע של "אישה יפה" לדוגמא, שבה מגיעה לקוחה לשעה שלמה עם סטייליסט צמוד מטעם החנות וברקע מתנגנת אותה המוזיקה מהסרט. רובם פשוט לא ישתמשו עם היצירתיות הטמונה בהם.

דרך מופלאה להתאמן על יצירתיות היא להתאמן בתרגילים של נניח ו... לדוגמא:

מה היה קורה אם להתגייס לצבא לא היה חובה?

מה היה קורה אילו בעולם היו רק נשים? או רק גברים?

ולהתחיל לחשוב מה היה קורה אילו....

דרך מופלאה נוספת היא באמת להסתכל איך הרוב חושב או מתנהג ופשוט לעשות הפוך.

ועכשיו למשימות שנותן לכם אלון גל, מנכ"ל חברת תו"ת (תקשורת ותוצאות)

בחרו מרחב אימון שבו תרצו לבטא יצירתיות.

החלו לחשוב מה אתם יכולים לעשות אחרת, שונה, הפוך, מקורי.

רשמו חמישה דברים כאלה שמבטאים יצירתיות ולכו להתנסות.

רשמו אילו תוצאות נוצרו לכם מההתנסות?

המשיכו כל יום להתאמן על היצירתיות שלכם כל ידי התרגילים המוצעים למעלה.

בהצלחה, מאלון גל מנכ"ל חברת תו"ת (תקשורת ותוצאות)