למה השמנה משפיעה על השיער שלנו

בעולם המחלות של העבר הייתה זו הגנטיקה שהכריעה את הכף, אולם כיום יש ערך מוסף לסגנון ואיכות החיים שבהחלט משפיעים על מצבי חולי ובריאות. מה אנחנו עושים, או לא ומה אנחנו אוכלים וכמה -עלולים לעיתים להיות ככף מכריע בפתולוגיה של מחלות.

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

כראיה לכך, ניתן לראות כי השמנת יתר הוגדרה על ידי ארגון הבריאות העולמי כמגפה הגדולה של המאה .21-ה בהתחלה זה נראה אירוני, כיצד זה אפשרי שההשמנה דוחקת את כל יתר המחלות ועומדת בראש הטבלה המפוקפקת הזאת?!

אבל ניתוח של הבעיה לעומקה מאפשר לנו להבין שהשמנה כמחלת-על יכולה להציג לנו שלל של מחלות כסימפטומים נלווים. אנשים הסובלים מהשמנה נמצאים בסיכון גבוה יותר לתמותה עקב גורמים שונים כגון מחלות לב וכלי דם וסרטן. מה הסיבות להשמנה? השורה התחתונה היא שכיום יש שפע והאכילה היא מעבר לצורך הבסיסי של הגוף להתקיים, האכילה היא חברתית היא רגשית והוא מונעת מגורמים שונים – החל מלחץ או מתח וכלה בסתם שעמום מול הטלוויזיה.

אם כך כיצד אנו קושרים את כל זאת לנשירת שיער ולדילול שיער? מצד אחד מחקרים מראים כי איכות התזונה משפיעה על השיער- תזונה ירודה ולא מגוונת עם חסר במינרלים וויטמינים יובילו לשיער שביר, נשירה ודילול. קיימת אופציה שניה מנגד, והיא שכמות המזון ולא בהכרח איכותו ישפיעו על בריאות השיער. כיצד זה קורה? תופעת ההשמנה מערימה מתחים ומעמסה על הגוף ומאלצת אותו לעבוד יותר קשה ובתנאים ירודים- הלב שעובד יותר קשה כדי להעביר דם לשטח גוף הרבה יותר גדול, כלי הדם שנסתמים עקב ריבוי כולסטרול ועוד. וכפי שציינו את הקשר הקיים בין השמנה לבין סוגי סרטן שונים, סכרת ומחלות לב, קיים קשר ישיר בין הללו בעצמם לנשירה ולאיבוד שיער. הפגיעה בשיער יכולה להיות עקיפה עקב שיבוש או חוסר באספקת דם תקינה, או ישירה על ידי פגיעה בזקיקי השיער עצמם.

ובעצם, כמו כל גופנו, גם השיער שלנו מושפע משלל גורמים, פנימיים וחיצוניים, הקובעים את איכותו, צמיחתו – ונשירתו. אספקת דם רצופה ונמרצת לקרקפת ולזקיקי השיער חיונית מאוד לחיי השיער, שכן הדם מביא עימו חמצן, ויטמינים ומינרלים החיוניים לצמיחה תקינה של השיער. חוסר איזון או אספקה לקויה לזקיקי השיער ובעור הקרקפת עלולים להחליש את השורשים ולפגוע במחזורי הצמיחה של השיער.

לסיכום, נרחיב את המוטו- נפש בריאה בגוף בריא, יובילו לשיער בריא. ניתן לנצל וליהנות מהשפע שיש כיום אבל תמיד צריך לחפש את האיזון: מותר לאכול פיצה אבל להקפיד לאכול גם סלט, צריך לקום מהספה אבל כדי לעשות ספורט ולא בכדי להגיע למקרר. ובעצם, תזונה מתונה ומגוונת וספורט ימנעו השמנה וימריצו את הגוף, ולפיכך בסופו של דבר גם ימנעו מחלות וגם יתרמו לשיער בריא יותר.