רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

וכל הג'אז הזה- בין ההרמוניה והמלודיה האירופאית למקצבים האפריקאים

לכתבה
Dreamstime

ג'אז הינו ז'אנר ששיקף את השאיפה האפרו אמריקאית להשתלב בחברה האמריקאית. תוצר של 200 שנות עבדות והתנגשות תרבותית אלימה ואכזרית בין התרבות האירופאית לתרבות האפריקאית

בשנה הבאה יציינו ברחבי העולם 100 שנה להקלטת הג'אז הראשונה. ב- 26 בפברואר 1917, ה- Dixie Jass Band (שגיאת האיות במקור), נכנסו לאולפן והקליטו את Livery Stable Blues, הקלטת הג'אז הראשונה בהיסטוריה. 

הז'אנר שיקף את השאיפה האפרו אמריקאית להשתלב בחברה האמריקאית. תוצר של 200 שנות עבדות והתנגשות תרבותית אלימה ואכזרית בין התרבות האירופאית לתרבות האפריקאית, בין הרמוניה והמלודיה האירופאית לבין הקצב האפריקאי.

עונת הג'אז 17-16 באופרה הישראלית תל אביב-יפו, למידע נוסף ורכישת כרטיסים>>

ב- 100 השנים האלו הג'אז עבר תהפוכות רבות, אבל אין גדולה יותר מהמהפכה של שנת 1959, מהפכת הג'אז המודרני. בשנה גורלית אחת יצאו 4 אלבומי מופת שפתחו את הדלת לג'אז בן ימיינו; Kind Of Blue של מיילס דיויס, Time Out של דייב ברובק, ו- Mingus Ah Um של צ'ארלס מינגוס כל אחד מאלבומים אלו פעל בתחומי ג'אז שונים ועדיין יחד הם מסמלים את המהפכה.

במיוחד הרביעי שעוד לא הזכרנו בעל השם הכל כך סמלי: The Shape of Jazz to Come של אורנט קולמן. מהרגע הזה בהיסטוריה הגבולות מטשטשים ולאט לאט הכל הופך חופשי יותר, פתאום קשה להבדיל בין זרמי הג'אז השונים.

הכל הופך מעורפל יותר, אמורפי יותר ולא רק בג'אז. גם שאר הסגנונות הולכים וחוטאים בנגיעות מעולמות מוזיקליים שונים, הרבה בגלל ובזכות, הרוח החופשית של הג'אז.

בימנו אנו המשימה לחלק ולהגדיר סגנונות מוזקליים בצורה דיכוטמית, הפכה לקשה עד בלתי אפשרית. וזו אולי המהות של הג'אז בן ימינו- הגיוון. ההבנה שאפשר ואף צריך לפזול לכיוונים שונים, אך עם זאת לכבד את המורשת הענפה.

רוברט גלאספר
יח"צ
ראשל פרל
יח"צ

גם במקרה של ארבעת הכישרונות שיכבדו אותנו בנוכחותם במשכן לאומניות הבמה זו משימה בלתי אפשרית וכל אחד מהם שומר בדרכו על האיזון המדויק בין גיוון וחדשנות לשורשים ומורשת.

02.12 | רוברט גלאספר אקספרימנט:

ההופעה הראשונה בעונת הג'אז הנוכחית ואולי המגוונת ביותר, זו שמצדיקה את כל הפסקה שלמעלה. ה-"ניסוי" של המפיק רוברט גלאספר מורכב מחבורת מוזיקאים בעלי השכלה מוזיקאלית אקדמית שאוהבים מוזיקה על כל גווניה ולא מהססים ליצור תמהיל הטומן בחובו 100 שנות מוזיקה: בלוז, רית'ם אנד בלוז, רוק, סול, פאנק, דיסקו, היפ הופ ומה לא. כל זה נכנס תחת עטיפה של ג'אז מודרני ונסיוני שלא עוצר באדום.

27.01 | חמישיית עומר אביטל:

הקונטרה בסיסט עומר אביטל, האיש שזכה לכינוי המחייב "צ'ארלס מינגוס הישראלי" הוא אחד מהשגרירים החשובים של הג'אז הישראלי. כבר עשרה אלבומי סולו באמתחתו ועוד אינספור שיתופי פעולה עם גדולי הג'אז המקומי. בניגוד ליוצרי ג'אז ישראלים אחרים, מעולים לא פחות.

אביטל נותן ביטוי מעמיק יותר לשורשים המוזיקליים המקומיים ולג'אז שלו יש ניחוח ים תיכוני ולא רק אירופאי-אמריקאי קלאסי. ב-27 בינואר הוא יחגוג בהופעתו במשכן 25 שנות יצירה בינלאומית.

עומר אביטל
יח"צ

עונת הג'אז 17-16 באופרה הישראלית תל אביב-יפו, למידע נוסף ורכישת כרטיסים>>

24.03 | חמישיית קייל איסטווד:

כשאבא שלך הוא קלינט איסטווד אתה אוטומטית מחויב לאיכות בלתי מתפשרת. במיוחד כשאיסטווד סיניור הוא אוהד ג'אז מושבע, מוזיקאי לא רע בפני עצמו שהקפיד תמיד לקדם את הג'אז גם בשנותיו הקשות. לכן, זה לא פלא שקייל איסטווד הוא אחד הבסיסטים הבולטים כיום בז'אנר וגם אם במקרה פספסתם את המוזיקה שלו בטוח שמעתם את נגינתו באחד מסרטיו האחרונים של קלינט, שכן קייל הוא האחראי לפסקולים של כולם.

קייל איסטווד
יח"צ

19.05 | ראשל פרל:

זוכרים את המנעד הייחודי (חמש וחצי אוקטבות) של זמרת הסול מיני ריפרטון? ואת העוצמות הבלתי מתפשרות של ויטני יוסטון? אז איכשהו לא ברור איך, ראשל פרל מצליחה לשלב בין הסול של שתי הענקיות האלו לבין הג'אז של זמרות כמו אלה פיצג'ארלד ודיאנה וושינגטון. מה שעוד יותר לא מובן זה איך היא נשארה מתחת לרדאר הישראלי במשך כל השנים האלו.

ראשל בת ה-52 פעילה כבר משנות התשעים ולמרות שהחלה את דרכה ברית'ם אנד בלוז וסול מודרני, היא נחשבת לאחת מגדולות זמרות הג'אז המודרני. אגב, המנעד שלה מגיע לשש אוקטבות אז תשאירו את הזכוכיות בבית.

קשה לצפות לאן הולך הג'אז מכאן ולאן הולכת המוזיקה בכלל? בעולם בו כל סגנונות המוזיקה זמינים לנו בהנפת אצבע ניתן לטעון שאנחנו בדרך להיטשטשות נוספת של הגבולות, אבל איזה גבול עוד לא נחצה? הרי כבר כל הז'אנרים שולבו יחד וטעמים שונים ממדינות שונות כבר שולבו בג'אז בפרויקטים כאלו ואחרים.

אז לאן פנינו מועדות? שאלה מעולה ואין ספק שיהיה כיף לגלות, אבל למה להתעסק בעתיד כשיש לנו הווה מוזיקלי כה נפלא?  

עונת הג'אז 17-16 באופרה הישראלית תל אביב-יפו, למידע נוסף ורכישת כרטיסים>>

רוברט גלספר
יח"צ