"אחרי החגים" כבר כאן. העסק שלכם מוכן?

זה הזמן להסיק מסקנות מפעילות העסק בחג ולהיערך לחג הבא. ענבל מבס, מאמנת מקצועית ויועצת עסקית, עם סדרת עצות מעשיות לבעלי עסקים לתקופה של "אחרי החגים"

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

"אחרי החגים" שמח לכולם. מעכשיו אי אפשר יותר להתחמק. נגמרו החגים והגיע זמן העשייה. כישראלים אנחנו כבר לא נלחמים יותר בתירוץ המקובל במקומותינו לדחות כמעט כל עניין עד "אחרי החגים" ומקבלים אותו בהכנעה. בסופו של דבר מי שלא אמר לפחות חמש פעמים בחודש האחרון את המשפט "אחרי החגים", לא יצא ידי חובתו. אז זהו, "אחרי החגים" כבר כאן וזה הזמן לממש את כל ההבטחות, ובמיוחד את אלה שהבטחנו לעצמנו: להגשים את הציפיות, לקדם את השאיפות ולהתקרב אל המטרות. במיוחד אמורים הדברים בבעלי עסקים, שהחגים עבורם הם תקופת ביניים לא ברורה.

ענבל מבס - אימון וליווי להצלחה

מבחינה עסקית, כל אחד מאיתנו חווה את החג אחרת. יש עסקים שהחגים היוו מבחינתם תקופת פריחה עצומה וכעת הם יודעים שעתידה לבוא סוג של האטה. בעלי עסקים אלה יודעים שזה הזמן לחזור לשיגרה ולטפל בכל אותם עניינים שלא היה הכרח לעסוק בהם בתקופת השיא. נושאים כמו תחזוקה שוטפת של העסק וכל העבודה השחורה הקשורה לסידור, סיכום וטיוב. עכשיו הזמן להסיק מסקנות מתקופת העומס שהגיעה לסיומה, לקחת נשימה עמוקה ולהתחיל בהכנות לחג הבא. זה אומר להסיק מסקנות מניתוח פעילות העסק בחג הקודם, לבדוק איך השינויים שעשינו עבדו בשבילנו בחג האחרון ולהתייעל לקראת החגים הבאים.

מנגד, ישנם עסקים שמטבע הדברים נמנמו במהלך החגים, עבדו כמה שצריך ועשו כמיטב יכולתם כדי לצלוח את התקופה הזו עם מינימום של נזקים. עסקים כאלה צריכים להתעורר, להיזכר מדוע הם בעסק, מה גרם להם להיכנס לתחום בו הם עוסקים ולהסתער בכל הכוח על העבודה המחכה להם בשוק. זה הזמן לנצל את הכוחות שצברתם מהורדת ההילוך, לשחזר את הפעולות לגיוס הלקוחות שעבדו עד היום ולחפש רעיון חדש אחד, אפילו קטן, שטרם בא לידי ביצוע ולהוציא אותו אל הפועל.

דבר אחד בטוח - החג שובר את השיגרה ושבירת שיגרה זה דבר טוב. מצד אחד, היא מאפשרת לחשוב על דברים. מצד שני, לפעמים היא גם הזדמנות טובה להפסיק לחשוב, לקבל פרספקטיבה שונה, לאגור כוחות ולנצל את התקופה כדי למקסם את היתרונות שלנו בתקופה זו, על מנת שלא לאבד אותם.

וכדי להיות מעשיים, הנה מה חשוב לעשות ביום שאחרי החגים:

  • הכינו רשימה כתובה ומפורטת של כל הדברים שאותם דחיתם לאחרי החגים  
  • הכניסו ליומן שלכם את המשימות שהבטחתם לעצמכם שתעשו אחרי החגים. רווחו את המשימות ביומן שלכם, כך שהן לא יעיקו מדי ולא יפגעו בפעילות השוטפת של העסק.
  • נתחו את התוצאות העסקיות של החג שעבר: הגדירו לפחות נושא אחד בו נדרש שיפור ולפחות נושא אחד שהוכיח את עצמו ועליו יש לשמור לקראת החג הבא.
  • שחזרו את מה שעשו המתחרים שלכם בחג והסיקו מכך מסקנות שיועילו לכם. גם דוגמא להתנהלות שלילית היא בסיס טוב ללמידה.
  • הכינו תוכנית פעולה לחג הבא, כל עוד החוויה של החג הנוכחי טרייה בזיכרון.
  • נצלו את ירידות המחירים הנקודתיות. עסקים רבים סובלים מביקוש ירוד לאחר החגים ומתאימים את המחירים שלהם בהתאם (דפוס, פרסום וכדומה)
  • התחילו לעבוד על תוכנית העבודה השנתית של 2017. לא לשכוח להסתכל על השנה ברמה רבעונית ולקחת בחשבון תקופות עונתיות וחגים.
  • אחרי החגים זה עיתוי נפלא לרענון כוח האדם בעסק וכן לרענון נוהלים ודרכי עבודה, גם בקרב העובדים וגם מול הלקוחות.

לאתר של ענבל מבס לחץ כאן

הכותבת היא ענבל מבס (40) מאמנת מקצועית, מרצה, סופרוויזרית (בהסמכה) ויועצת עסקית. היא גם חברת סגל בבי"ס למאמנים של מכון אדלר ובעלת תואר שני במנהל עסקים (MBA).