איתמר ציפורי: "טרנד האנדורו ואופנועי השטח בישראל רק תופס תאוצה"

אם לא שמתם לב, אז בשנים האחרונות מתפתח בישראל טרנד ספורטיבי חדש: ספורט השטח, שהפך לתחביב מוביל אצל הישראלי הממוצע. ריצות שטח, מרוצי אופניים, טיולי ג'יפים, מסעות ניווט - ועכשיו גם ספורט אופנועי השטח, או בשמם המקצועי: אנדורו. איתמר ציפורי, העוסק בספורט מוטורי זה, מספק ל"הארץ" הצצה לתחביבו המעניין ומסביר איך הוא תפס תאוצה לאחרונה בישראל.

הכתבה מובאת בשיתוף "רוכבים למען רוכבים"
תוכן מקודם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
הכתבה מובאת בשיתוף "רוכבים למען רוכבים"
תוכן מקודם

מה זה אנדורו?

הספורט המוטורי אנדורו הוא רכיבה על אופנועי שטח, שיכולה להתקיים בכל תוואי ומתאפיינת  במסלולים הדורשים סיבולת ויכולת הישרדות גבוהות מהרוכב. לרוב, תיערך הרכיבה בתנאי קרקע קשים, הכוללים ירידות, קרקע בוצית ותובענית, עליות וסלעים - ולכן על הרוכב  להיות בעל כושר גופני גבוה, יכולות הישרדות ויכולת התמצאות טובה בשטח.

איתמר ציפוריצילום: עומרי גוטמן

איתמר ציפורי מסביר כי אנדורו הוא התחום הרחב ביותר, ביחס לסוגי הרכיבה בענף רכבי השטח. בעוד רכיבות ניווט (ראלי) ומוטוקרוס מתאפיינות בתנאי שטח נוחים יחסית, רכיבת אנדורו מתאפיינת בתנאי שטח קשים ומסורבלים, החל מרכיבה על דיונות ועד לטיפוס על סלעים - רכיבה הנמשכת מספר ימים ואורכת כעשרות קילומטרים.

"ככלל, באנדורו הרוכב לא מוגבל בזמן מסוים, אבל האתגר הגדול ביותר הוא קטע אחד ספציפי, קשה מאוד ("ספיישל טסט"), אותו נדרש הרוכב לעבור בזמן מסוים שנקצב לו מראש בלי לחרוג ממנו אפילו בשנייה", מסביר ציפורי.

מהן הסיבות עיקריות לגידול ענף אופנועי השטח בישראל בשנים האחרונות?

"ענף אופנועי השטח חווה בשנים האחרונות צמיחה עצומה והטרנד רק תופס תאוצה. ניתן לראות בישראל גידול מרשים במכירת האופנועים בכלל, ואופנועי שטח בפרט", מציין איתמר ציפורי. התופעה הזו, הוא מסביר, מתרחשת בעקבות 5 סיבות עיקריות:

איתמר ציפוריצילום: עומרי גוטמן
  • הישגים בינלאומיים: למרות שענף הספורט המוטורי המקצועי אינו מאפיין את הקהל הישראלי, בשנים האחרונות לא מעט ישראלים משתתפים במרוצי אנדורו בינלאומיים ומגיעים להישגים מרשימים ביותר.
  • אקלים ומאפייני טבע בישראל: ישראל מאופיינת רוב השנה במזג אוויר נוח מאוד לרכיבה, ואזורי הרכיבה בארץ הם רחבים מאוד.
  • ענף ספורט חברתי: לרוב לא ניתקל ברוכב אנדורו בודד, אלא בקבוצה של רוכבים, שרוכבים יחד, כדי לאתגר את עצמם, 'לגשש' מה רמת הרכיבה של הקבוצה, וגם למקרה של פציעה חלילה, המצריכה חילוץ. יש לציין, כי באופן מפתיע, הענף הפך לאחרונה לספורט משפחתי וניתן לראות גם נשים, נוער וילדים משתתפים באירועי האנדורו.
  • אינטרנט: כספורט מאוד חוויתי, האנדורו מקבל ביטוי חזק ברשתות החברתיות וכיום יש 3 קבוצות פייסבוק עם אלפי חברים (זולו, מתחילים בשטח ו- G Endoro), דרכם עובר מידע על ציוד, אירועי רכיבה, מפגשים, עדכונים לגבי המתחרים בחו"ל ועוד. האינטרנט, למעשה, הפך למקור הידע ולחוכמת ההמונים של הענף.
  • נגישות והיצע: ענף אופנועי השטח הפך לספורט מאוד נגיש בשנים האחרונות. היצרנים והיבואנים הבינו את הפוטנציאל הטמון בספורט זה, והתאימו את סוגי האופנועים לכל גיל ולכל כיס, כולל הציוד הנלווה שמחירו ירד בשנים האחרונות. סיבה נוספת היא הגידול בהיצע המדריכים והקורסים המוצעים לחובבנים ולמקצועיים כאחד.

מה צריך לדעת לפני שנכנסים לעולם האנדורו?

סוג האופנוע

איתמר ציפורי ממליץ לרוכבים מתחילים לרכוש אופנועים קטני נפח, בין 125-250 סמ"ק, שמחירם נע בין 15,000-30,000 ש"ח. אופנועים אלה הם נוחים מאוד לשימוש חובבני בתחום.

איתמר ציפוריצילום: עומרי גוטמן

ציוד

"מומלץ להתמגן מכף רגל ועד ראש", אומר ציפורי, "חובה להצטייד במגפי רכיבה, מגני גפיים וגוף, קסדה וביגוד תואם. אני ממליץ להצטייד גם במגנים חכמים - תומך צוואר ותומכי ברכיים. חבילת מיגון בסיסית עשויה לעלות כ-7,000 ש"ח ויותר, אך מהבחינה הזו אסור להתפשר".

למידה

חשוב לקחת כמה שיעורי רכיבה לפני שיוצאים לשטח, כדי לרכוש את המיומנויות הבסיסיות. יש כמה בתי ספר לרכיבה בשטח בכל רחבי הארץ, וההדרכות מתבצעות בקבוצות קטנות כדי להפוך את הלמידה ליעילה וטובה.

לאחר שלוקחים מספר שיעורים, איתמר ציפורי ממליץ להיכנס למים העמוקים ולהתחיל לרכוב: "כדי להפוך את החוויה לקלה יותר, ניתן להתחיל לרכב בשטחים מוכרים וקרובים ולאחר מכן לעלות ברמת הקושי ולהמשיך במסלולים מאתגרים יותר", הוא מסביר. חשוב לזכור כי אנדורו דורש מהרוכב, מתחיל כמקצועי, להיות בכושר גופני גבוה כדי להתמודד היטב עם הרכיבה בשטחים מסובכים.

לסיכום

ספורט האנדורו נראה רחוק מאוד מלהיעלם מחיינו. הספורט משלב כושר, טיול, ניווט, הימצאות בשטח, הישרדות וגיבוש חברתי ובעצם, כל מה שישראלים אוהבים. הגידול בכמות הרוכבים וההשתתפות במרוצים מקומיים ובינלאומיים יכולים להפוך את ישראל לשחקנית חזקה בענף הספורט הדו - גלגלי.

"עם קצת עזרה מגופים ממשלתיים ועוד דחיפה מכמה רשויות", מעריך איתמר ציפורי, "יש לנו את כל הסיבות להיות מדינה שבה הענף הזה יהיה יחסית מרכזי, גם מבחינת חשיבותו בתחום המוטורי ובענף הדו-גלגלי בכלל".

רוצים לחוש עוד מהחוויה? כנסו לערוץ הוידאו של איתמר ציפורי וצפו בסרטונים נוספים