רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

למה וכמה מים את צריכה לשתות בהריון?

לכתבה
Dreamstime.com

שתיית מים בהריון ירגיעו את הבחילות בתחילתו ויסייעו לתקינותו במהלכו. יתרמו לכמות מי שפיר אופטימלית ולהעלאה מבוקרת במשקל ויפחיתו הסיכון ללידה מוקדמת, לסיבוכים וגם לעייפות הכללית

כמה מאתנו יכולות להגיד שהן אוהבות לשתות מים? שכוס מים קרירה היא הדבר הראשון שנחשוב עליו ביום קיץ חם - כנראה שמעטות. הנוזל חסר הצבע הזה, הוא ככל הנראה החומר הטבעי והזמין ביותר בטבע, שאיננו נמשכות אליו.

ולמרות שהמים תופסים כ-60% ממשקל גופנו, ואף על פי שרובנו מודעות ליתרונות הבריאותיים שהם מביאים איתם, ביניהם: תרומה ועזרה בחילוף חומרים, שמירה על מראה עור חיוני ומניעת בעיות רפואיות כמו יתר לחץ דם, אבנים בכליות ואסתמה, רובנו עדיין מתקשות לדבוק בשתיית מים שתואמת את ההמלצות ולאורך זמן.

ובמהלך החיים עצמם רובנו נגוון בין דיאט קולה למיץ תפוזים וקצת מים, אבל בזמן ההיריון המצב טיפה שונה ושתיית מים זוכה לחשיבות כפולה. מים הם לא פחות מהמפתח להריון תקין ובריא. מבריאות מי השפיר וסביבת הרחם ועד מניעת צירים מוקדמים, היי בטוחה שהמים שומרים עליך ועל העובר שלך. הנה כל הסיבות שיגרמו לך ללכת ולמזוג לעצמך עוד כוס מים.

חולצת פסים
Shutterstock

התרופה הטבעית לבחילות

שתיית מים בצורה מספקת תעזור לגוף שלך - שגם ככה משתגע, להרגיע מעט את הבחילות של השליש הראשון. במקרים של הקאות, שתיית מים הכרחית להפחתת הסיכון שבאיבוד נוזלים והתייבשות.

אל תתייבשי לי

בהמשך לסעיף הקודם, מחקרים מראים שהתייבשות עלולה להוביל לצירים מוקדמים, ונעדיף שלא להגיע לשם.

פחות עייפות, יותר חיוניות

הריון גם כך מתאפיין בעייפות גבוהה ולעיתים בחוסר חיוניות וריכוז ושתיית מים זניחה רק תעצים תחושות אלה. שתיית מים בכמות מספקת (ע"ע) לחלוטין תצייד את הגוף ההריוני באנרגיה שהוא זקוק לה, תחזיר לו את חיוניות ואפילו קלילות יחסית. בנוסף, שתיית מים מעלה את יכולת הריכוז במהלך היום, משהו שכל הריונית שהיא גם עובדת – כלומר הרוב המוחלט- זקוקה לו.

עובר רנטגן
Shutterstock

פחות בחילות, פחות עייפות והרבה יותר חיוניות? מים מרעננים בלחיצת כפתור עם ברי המים של תמי 4 >>

מי שפיר ומי שתייה

מי השפיר סופר חיוניים להתפתחות העובר ובשליש השני הוא למעשה נושם בעזרתם. מיעוט מי שפיר עלול להביא להתפתחות בלתי תקינה של העובר משום שהוא תלוי בהם להתפתחות הגפיים, הריאות ומערכת העיכול. בנוסף, מיעוט מי השפיר עלול לסבך את הלידה עקב לחץ על חבל הטבור ואף לגרום ללידה מוקדמת.

זה נכון שלא רק שתיית מים כמומלץ תמנע תופעות מעין אלו, שכן מי השפיר מושפעים מגנטיקה, מתפקוד השלייה ומתפקוד הכליות ומערכת השתן של העובר. אבל, שתייה מרובה של נוזלים הוכחה כמסייעת להגדלת כמות מי השפיר.

אל תעצרי לרגע

בטרימסטר הראשון של ההיריון קצב התרוקנות הקיבה איטי יותר. הגוף מאט את הקצב כדי שהמזון שאת צורכת ייספג במלואו בגוף ויהיה מספיק כדי להאכיל שני פיות. הבעיה היא שמצב טבעי זה מביא לכך ששאריות המזון שממתינות לתהליך ההתרוקנות עלולות להתייבש, וככל שהן מתייבשות, כך קשה יותר להתרוקן ולהיפטר מהן.

בקיצור, עצירות. תופעה שמגיעה לא פעם גם בשליש השלישי, אז מתווסף גם סיכון עקב הלחץ שמפעיל הרחם על המעי הגס ועל שלפוחית השתן. שתיית מים מספקת תוודא שבשני המקרים לא תסבלי מתחושת נפיחות מכבידה כל כך, שלא תצטרכי לעצור את יומך בשביל להסתגר בשירותים.

תשקלי את זה

נשים רבות מפחדות מעליה דרמטית מדי במשקל גופן במהלך ההיריון, ושתיית מים באופן קבוע ומספק אמורה למנוע את המצב הזה. בין היתר, יתרמו המים להגברת חילוף החומרים שבגופך, יעזרו לך להרגיש שבעה לזמן ארוך יותר וימנעו ממך מלהגיע למצב של מאנצ'יז בלתי נגמר, אשר לרוע המזל מאפיין רבות מאיתנו במהלך ההיריון.

כמה מים צריך לשתות בהריון?

כמות הנוזלים בגוף האישה ההרה עולה במהלך תקופת ההיריון, ובעיקר בשני הטרימסטרים האחרונים. זה קורה, בין היתר, בגלל שנפח הדם שלך עתיד לעלות ב-40%. גם העובר שלך יזדקק לכמות הולכת וגדלה של נוזלים, שיעזרו לבנות את התאים והרקמות אשר בגוף שלו. אז כמה מים מומלץ לשתות?

■ דיאטניות טוענות שעל אישה בהיריון לצרוך מינימום של 10 כוסות מים ביום, עם עדיפות ל-12. כמובן שבימים חמים או אחרי פעילות גופנית מומלץ לשתות יותר. תה וקפה, אם תהית, הם לא נחשבים בספירה והם אינם נחשבים כמספקים נוזלים לגוף, אלא להיפך.

ילדה עם כוס
Dreamstime.com


 ■ אם את מתעקשת על מספר מדויק, נגיד שכמות השתייה המומלצת היא 2.3 ליטר מדי יום.


 ■ חשוב מאוד להקפיד על שתיית מים בטרימסטר השלישי של ההיריון.


 ■ כדאי להקפיד לשתות את מירב הכמות עד שעות אחר הצהריים המאוחרות, ולא לשתות במהלך הערב כדי לא להכביד על השלפוחית לקראת שנת הלילה שמחכה לך.

 ■ חלק מהמים שנספגים בגופנו מגיעים מהמזון שאנחנו צורכות, ובעיקר מפירות וירקות.

על שתיית מים וסימני מתיחה

יש נשים שייהנו מההיריון שלהן, אחרות יספרו את הדקות עד לסיומו, אבל על דבר אחד כולן מסכימות: סימני המתיחה, אותם פסים דמויי קווים שמותירים את חותמם על העור של האישה ההיריונית, הם הפרעה אסתטית ומבאסת למדי שאף אחת לא רוצה על הגוף שלך.

הם נראים על פני העור בדרך כלל במהלך הטרימסטר השלישי, גוונם אדום-ורוד, וללא טיפול ערני ומודע הם עלולים להתקבע בעור כצלקות. סימני המתיחה השנואים הללו מתרחשים בגלל שהעור, האיבר הגדול ביותר בגוף שלנו, הולך ונמתח, וללא שימון מספיק הוא עלול להיסדק ולהתייבש.

החדשות הטובות הן שהשינויים האלה ניתנים למניעה ושיפור. קודם כל, הודות לשמירה של עור לח, גמיש ומוגן. את האפקט הזה תקבלי גם כאן אם תקפידי על שתייה מספקת של מים.

בנוסף, תוכלי לטפל בעור היבש דרך תכשירי לחות היפואלרגניים המיועדים לטיפול בעור יבש. עוד טיפים הם הימנעות ממקלחות חמות מדי והחלפת הסבון הרגיל בסבון תינוקות עדין. יש הממליצים גם להימנע מניגוב אלים של הבטן אחרי המקלחת, כי הוא עלול לייבש את העור.

מתקשה לשתות כל כך הרבה מים ביום? הנה כמה טיפים שיעזרו לך לשתות יותר:

בקבוק מעוצב. הרשתות מלאות בבקבוקים רב פעמיים שמעוצבים במבחר סגנונות, כך שכל אחת יכולה למצוא את הסטייל המועדף עליה. הרשי לעצמך להתפנק עם בקבוק כזה, ותני לו ללוות אותך במהלך ההיריון. התייחסי אליו כאל פריט אופנתי, וככל שהוא יהיה יפה יותר וכיפי לשתייה, כך תשתמשי בו יותר. במחקרים לא רשמיים הוכח שבקבוק אישי ואהוב גורם להריונית לשתות יותר.

שיייקין
Shutterstock

■ נסי, התנסי ובדקי מה את הכי אוהבת: מים קרים, קרים מאוד או בטמפרטורת החדר, ובהתאם לכך מזגי לך בכל פעם. אגב, אומרים שמים קרים מאוד פחות מרווים את הגוף ממים בטמפרטורת החדר ואף פושרים. אבל, באמת שזה המקום לבחור מה שהכי טעים לך.

■ לא מסוגלת לסבול את הטעם הניטרלי של המים? פלח לימון או תפוז, עלי נענע או פרוסות חתוכות של תפוח יהפכו את המים שלך למעדן שתרצי עוד ממנו.

■ כתבי לעצמך חוקי שתייה והיצמדי אליהם. למשל, החליטי שאת שותה כוס מים מדי שעה ולפני כל ארוחה. אם תתמידי עם החוקים האלה הם יהפכו לחלק אינטגרלי מהשגרה שלך, ועם הזמן כבר לא תצטרכי לחשוב עליהם יותר.

מצטיידות לפני סיום: 5 דברים שיקלו עלייך ועל תינוקך בחופשת הלידה

1. כרית הנקה. כי הדבר הכי חשוב בהנקה זה שיהיה לך סופר נוח. תנוחת ההנקה גורמת לכאבים בגב ובאזור השכמות, הידיים עלולות להתעייף וכדומה. את צריכה שאף שריר לא יתאמץ, שכן הנקה יכולה להימשך זמן רב. כרית ההנקה תקל על מציאת תנוחות ישיבה נוחות, ותאפשר לך להניק ללא מאמץ גופני מיותר ואפילו ממש בנוחות.

2. פוף מרובע. תינוקך יצא לא מזמן מחום הבטן, ממקום חשוך ומחבק אל העולם הגדול. תינוק שישן במשך היום בתוך פוף רך מקבל קצת מאותה תחושת רחם נעימה ועוטפת. בזמן ההנקה, כרית הנקה על הפוך הופכת אותו לכורסא הכי נוחה בבית. כורסת הנקה מופלאה.

3. כדור פיזיו. בין אם השתמשת והכרת את כדור הפיזיו במהלך ההיריון ובין אם את נחשפת אליו רק אחרי הלידה, אחד מתפקידיו הוא להרדים. התנדנדי על הכדור, כשתינוקך בתנוחה מעורסלת בין ידיך זה עובד פלאים וגם, כך אומרים, מקל על כאבי הגזים. מעבר לזה, השתמשי בו לחיזוק שרירי הגב, האגן והבטן שלך.

4. בר מים בבית. את עומדת לבלות כמה חודשים בבית עם תינוק חדש ויש כמה דברים קטנים שיוכלו להקל לך על החיים. בר מים שמספק לך גישה מהירה למים רותחים וזמינים יקל עליך פלאים. ולאחר שתסיימי להניק או אם אינך מניקה בכלל, מים רותחים זמינים במהירות במהלך הלילה יורידו מעליך עבודה מרגיזה מאוד של הרתחה, באמצע הלילה.

5. תיק קטן. מכירה את זה שאת נוסעת לחופשת בטן גב ולוקחת לעצמך תיק קטן לדברים של הים? אז כזה. בערך ומדובר בטיפ מעולה: במהלך היום, את תראי שתסתובבי בין חדרי הבית לא מעט. כאן תשכחי את המים, שם את הטלפון. קחי לך תיק קטן שילווה אותך בכל חדר בבית אליו תלכי. בתיק תוכלי לשים את בקבוק המים המעוצב שלך, את הטלפון החכם שהולך איתך תמיד, ובייסיקלי כל מה שאת צריכה שיהיה קרוב אלייך במהלך הימים המוטרפים האלה שנקראים "חופשת לידה".

מים קרים, רותחים או פושרים ברגע. לפרטים ולהזמנת בר מים של תמי4 הקליקי כאן>>>

*הכתבה נכתבה בשיתוף שטראוס מים