רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

צ'רנוביל אהובתי: יוצר הקליפים דייב מא לא מוכן לצלם בתוך סטודיו

לכתבה
DAVE MABallantine's

הוא יוצר קליפים ללהקות והאמנים הכי חמים שפועלים כיום, מצלם סרטים קצרים באזורים שכוחי אל ומאוהב בטבע לא פחות משהוא נמשך לריקבון אורבני. הכירו את האמן דייב מא

לאמן האוסטרלי דייב מא יש אובססיה רצינית עם טיטאן- הירח הגדול ביותר של כוכב הלכת שבתאי. אם כי לא מדובר במשיכה שנובעת מאיזושהי אהדה גיקית מוגזמת לסרטי מדע בדיוני, אלא בעוד ביטוי לחיבה היתרה של הצלם ויוצר הסרטים והקליפים המהולל לפני שטח ונופים עוצרי נשימה. ניק קייב, ההרכב המקפיץ Jagwar Ma, הראפר A$AP Rocky , להקת האינדי-דאנס-רוק Foals והיוצר האלקטרוני המדהים Forest Swords (שאת האלבום החדש שלו, Compassion, אתם מוכרחים לשמוע) הם רק חלק מהמוזיקאים והלהקות שזכו לוידאו-קליפים ועטיפות אלבומים פרי יצירתו.

נוסף על קליפים, מא גם יוצר פרויקטים ייחודיים ובהם סרטים קצרים. אחד מהם, Trona, מתאר את חיי הצעירים בעיירה המרוחקת והכמעט נטושה טרונה, שממוקמת ליד דת' וואלי בקליפורניה.

אם כל זה לא מרגיש פוסט אפוקליפטי מספיק בשבילכם, את הקליפ של להקת Delphic לשיר This Momentary הוא בחר לצלם סביב איזור האסון הרדיואקטיבי בצ'רנוביל. "תמיד נמשכתי לריקבון אורבני", הוא מספר. לאיזור צ'רנוביל הגיע לאחר קריאת מאמר המספר על אזרחים שעברו בחזרה לאיזור- לחיות בכפרים שבהם הם גדלו. "מקום כמו צ'רנוביל, אם אתה מספר עליו למישהו הוא ישר מקשר אותו עם משהו שלילי מאוד, אבל אותי ריגש לקרוא את המאמר על האנשים שעוברים לשם", הוא מסביר. "רציתי ללכת לחלק הזה של העולם, לעיר פריפיאטה נטושה, ולמצוא את הכפרים האלה שאליהם חזרו האנשים. אחר כך הלכתי לקצה איזור ההתנחלויות החדשות שצצו מאז האסון ושם אתה חווה את פלא החיים - האנושות הקיימת! בדיוק בגלל זה הלכנו לשם בקיץ ולא בחורף, כי תמיד שאתה רואה סרטי תעודה על צ'רנוביל שצולמו בחורף כאשר יורד שלג. אנחנו הגענו לשם כשהיה ירוק ושופע. חזיתי בטבע מחזיר חלק מן העולם לחיים".

בין שלל עבודותיו, לאחרונה מא אף נבחר לעצב את סדרת האמן של מותג הוויסקי בלנטיינ'ס. מה לעיצוב מהדורה מוגבלת של מארזי פח מהודרים לבקבוק וויסקי סקוטי ולאמן שגדל על קולנוע נסיוני, מוזיקה אלטרנטיבית וחיבה לנופים לא שגרתיים? ובכן, נופי ההיילנדס הסקוטיים כמובן. תנו לאיש מצלמה וכלי תעופה שיטיס אותו מעל נופי הרמה הסקוטית, היכן ששוכנת מזקקת בלנטיינ'ס, וקיבלתם דייב מא אחד באקסטזה. "זאת הייתה הרגשה של יראת כבוד לראות את החלק הזה של סקוטלנד ולהיות מסוגל לצלם נקודת מבט ייחודית באמת של הנוף".

במקום לצלם מראות קונבנציונאליים של סקוטים מזוקנים לבושים בחצאיות קילטומנגנים בחמת חלילים, מא עלה על מסוק וצילם את ההרים והעמקים מסביב למזקקת בלנטיינ'ס. ואז, בתהליך הפוסט פרודקשן, יצר מניפולציה על הצבעים הטבעיים כששינה אותם למעין כחול עמוק במקומות מסוימים ואדום בוער באחרים, כיאה לכוכב לכת בדיוני או ארץ רחוקה מספר פנטסיה. תוכלו להתרשם מצילומיו המעובדים, באמצעות טכנולוגיות הדפסה טופוגראפית על מהדורת הפח של Ballantine's Finest שעל שמו.

מוצר על רקע

איך זה מרגיש לצלם מגובה של 3 קילומטר? "סוריאליסטי ומלהיב", הוא אומר, "אבל לא מפחיד". עם זאת הוא מספר שכן היה מודאג קצת לפני הטיסה, שכן הוא מעולם לא ישב על קצה דלת פתוחה של מסוק קודם."אבל ברגע שהייתי שם למעלה, לא היה שום דבר. עבדתי, התמקדתי בכל המקומות שרציתי להגיע אליהם או לזוויות שרציתי להשיג. האדרנלין התחיל לפמפם והפחד נעלם".

לרגל השקת המהדורה המוגבלת מקדם המותג בארץ פעילות תוכן מקומית באותה אווירה. מוזיקאים צעירים מוזמנים להשתתף בתחרות במסגרתה דייב מה יעצב לזוכה את עטיפת האלבום שלו ויזכה להשמעה ברדיו! אמנים המעוניינים להשתתף בפעילות מוזמנים לשלוח קישור לשיר שלהם דרך מיני סייט ייעודי ובשלב הבא – יצביע חבר השופטים של רדיו הקצה המורכב מדמויות אייקוניות במוזיקה האלטרנטיבית עבור החמישייה המובילה והסופית מכלל המשתתפים, מתוכם דייב מה יבחר את הסינגל האהוב עליו. התחרות תתחיל ב-27 ביולי ותסתיים ב-17 באוגוסט.

לפרטים נוספים והרשמה לפעילות לחצו כאן >>

כמו שכבר הבנתם, דייב מא לא ממש חובב צילום בתוך מקומות סגורים. "כן, אני שונא את האולפן. אני אוהב את חיי הטבע. אני אוהב את העולם האמיתי", הוא הסביר לאחרונה. "מבחינה מעשית, אתה יכול לצלם כיוון אחד, וכמה שינויים באור השמש יהפכו את כל מה שחשבת שאתה מצלם למשהו אחר. יש לזה את הבעיות של זה וזה יכול להיות בלגן אמיתי, אבל יש גם משהו נחמד באימוץ האקראיות של היקום. גם בעיר, אתה יכול להסתובב בלוקיישן מסוים ולחשוב שהוא ייראה טוב, ואז לחזור אליו ולגלות שהוא נוקה ועכשיו נראה שונה לגמרי. זה קצת כמו ללכת לבית ולגלות שניקו אותו והוא כבר לא המחזה המבולגן שכל כך אהבת".

גם לגבי הקשר בין וידאו קליפים לשירים הוא מחזיק בדעה מוצקה. לדידו, קליפים מוכרחים להוות ביטוי של זהות של להקה, בין אם על ידי צילום שמנסה להביע משהו על השיר עצמו ובין אם דרך צילום שאמור להוסיף לשיר עניין משלים. "התפקיד של קליפים השתנה הרבה בעשרים השנים האחרונות. בשנות התשעים, קליפים היו הרבה יותר מבוססי ביצועים חיים, כי זאת הייתה אחת הדרכים היחידות שאנשים ברחבי העולם יכלו לראות את הלהקות מבצעות שירים. הזהות שלהן הפכה להיות מוצפנת באופן חזותי בקליפים".

אולם היום, בעידן בו ישנם מיליוני סרטונים ביוטיוב של להקות בהופעה חיה ושבכל הופעה המונים בקהל מצלמים עם הנייד, מא טוען כי כבר אין כל כך צורך ביצירת קליפים שמתמקדים בביצוע החי. "היום יש הרבה יותר מקום לקליפים לחקור רעיונות קולנועיים, רעיונות ויזואליים שמשתלבים בזהות הלהקה - עד כדי כך שהם הופכים כמעט לסרטים קצרים מונחי נרטיב". אך תמיד יש מקרים יוצאים מן הכלל כי "אם מדובר בפרפורמרית מדהימה כמו ביונסה", מא מסייג, "אתה רוצה לראות את ביונסה".

דף מוצר