רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איך משלבים יחד לימודים וחיי חברה?

הרבה סטודנטים שואלים את עצמם - האם ניתן להמשיך לשמור על חיי חברה ולילה שמתאימים לגילם, ביחד עם לימודים אקדמים עמוסים ותובעניים. יצאנו לבדוק

תגובות
אפשר לשלב לימודים וחיי חברה
pixabay

חיי חברה סוערים ותוססים הם חלק בלתי נפרד מהחוויה הסטודנטיאלית. השאלה הגדולה היא איך משלבים לימודים ובילויים באותו פרק זמן עמוס וצפוף? האם כל אחד יכול? האם יש משמעות לתחום הלימוד או למסגרת? כבר עונים

אבל קודם סיפור

יום רביעי בבוקר, ירושלים, מעין מתעוררת ב-5:05, אין לה ברירה, היא חייבת לחרוש מעכשיו עד חצות על המבחן באנטומיה. בערב היא קבעה ללמוד עם דור ואיילת. היא מכינה לעצמה קפה ומתיישבת ללמוד. בסביבות עשר ומשהו, כשכל כולה שקועה בשינון הסיכומים, היא מקבלת הודעה בוואטסאפ מדפנה "מה את לובשת הערב?" בום!! החום עולה לה "מה יש הערב????" היא מתקתקת על מקשי סמארטפונה תוך שהיא מנסה לגלגל בראשה מה בדיוק היא פספסה. "מסיבת ההפתעה של יעלי, תגידי את רצינית??!!!"

איך זה נגמר? נשאיר זאת להמשך...

אתם סטודנטים – משמע אתם מבלים

תקופת הלימודים במוסדות להשכלה גבוהה מאופיינת בחיי חברה סוערים. אתם סטודנטים – משמע אתם צעירים, חיים, תוססים ומבלים. מצד שני, אתם סטודנטים – משמע אתם צריכים להגיש עבודות בזמן, להתכונן למבחנים, להכין שיעורי בית.... לפיכך, הדילמה של "ללמוד או לבלות" קיימת כמעט אצל כל סטודנט, ומסתבר שגם הפתרון ודרך המלך הם מנת חלקם של רוב המתלבטים. כן, כן, הבשורה הטובה עליה ניתן להכריז כבר בשלב זה הינה: כן, זה לא פשוט אבל זה אפשרי לשלב ביחד גם לימודים וגם חיי חברה, אלא שבעניין הזה לוקחים חלק גורמים רבים. כמו למשל...

מה אתם לומדים ובאיזו מסגרת – יש לזה משמעות

מה תדירות הבילויים שלכם ומהו סגנונם, זהו עניין בעל זיקה משמעותית גם לסוג הלימודים שלכם ולמסגרת הלימוד. ישנם חוגים לימודיים עמוסים ותובעניים, שהלומדים בהם צריכים לגרד זמן פנוי לבילוי בדחילו ורחימו, ולעומת זאת יש חוגים בעלי אופי לימודי אוורירי יותר, שמהם ניתן לסחוט הרבה יותר "דקות בילוי". כך לדוגמה, סטודנטית שלמדה לפני כמה שנים לקראת תעודת הוראה וכיום היא  לומדת לתואר שני בחינוך – היא בדיוק אותו אדם, אך הזמן והתקציב שהיא יכולה להקדיש לבילויים כיום לעומת אז, יכולים להיות שונים לחלוטין. 

איפה ועם מי אתם גרים = איך וכמה אתם מבלים

אין ספק שקיימת קורלציה הדוקה בין העיר או האזור בהם לומד הסטודנט הצעיר לבין אפשרויות ויכולות הבילוי שלו. כך לדוגמה, לחבר'ה שגרים ולומדים בתל אביב, יש סביבת חיים שונה באופן מהותי מזו של סטודנטים באוניברסיטאות בירושלים, באר שבע או חיפה.

מקום הלימודים קובע פעמים רבות גם את מקום ואופי המגורים – אם אתה לומד בתל אביב וגר אצל ההורים, התקציב שלך משוחרר מדמי שכירות, אפשרויות הבילוי שלך מגוונות יותר, וגם האווירה הסטודנטיאלית אינה מובהקת כמו זו השוררת באוניברסיטאות שמחוץ לתחומי המרכז. אם את לומדת וגרה בדירה שכורה עם מעין (השכחנית) בירושלים, מן הסתם תבלי קצת אחרת – פחות במסעדות ומועדונים, ויותר בבתי חברים. גם בגלל התקציב וגם בגלל האופי החברתי במקום לימודייך.

ועכשיו תכל'ס, איך משלבים?

איך משלבים לימודים עם בילויים זהו רק חלק קטן מתורת שילוב כוללת ורחבה ששמה: ניהול, תכנון וארגון זמן. כמו שזה עובד בכל תחום ואצל כל אדם, הזמן הוא תמיד אותו זמן, ואפשר לעשות בו כל מה שנכניס לסדר העדיפויות שלנו – אם נדע איך לעשות זאת בצורה נבונה ומושכלת. אפשר בהחלט לשלב לימודים ובילויים בצורה אופטימלית אם מתכננים זאת נכון ומראש:

מגדירים מטרות לימודיות לכל יום בשבוע ועומדים בהן. התכנון צריך להיות ריאלי ולהתחשב גם בלו"ז חברתי שידוע מראש ואינו ספונטני: אירועים, מסיבות, ארוחה עם חברים וכיו"ב. התכנון צריך לרדת לרזולוציות של: מתי עליך להתחיל ללמוד למבחן שמתקיים בעוד שלושה שבועות, בהתחשב בכך שיש לך שתי מסיבות גדולות באמצע ועוד ארוחה עם חברים.

רושמים ביומן כל מטלה, לימודית כחברתית. זה בדיוק המקום שבו מעין פישלה. אם היה רשום לה מבעוד מועד ביום רביעי: "מסיבת הפתעה יעלי", היא לא הייתה מוצאת את עצמה בסיטואציה הבעייתית אליה נקלעה.

מציבים יעדי בילוי ריאליים לכל תקופת לימודים. לדוגמה, לא מכניסים "בילויי רשות" לתקופת מבחנים עמוסה.

משתדלים להיות מתוכננים גם בחיי החברה, לנהל לו"ז חברתי ולסגור מבעוד מועד בילויים שונים כך שלא יתנגשו עם מטלות לימודיות.

להשאיר בלוח הזמנים מקום לספונטניות, למקרה שצצה לפתע אופציה לבילוי אטרקטיבי. תכנון החלונות הספונטניים חשוב ביותר, כי הוא מאפשר לומר "כן" לבילוי, ומונע תסכול שעלול לתקוף אתכם, ובצדק, כשכל החבר'ה מבלים יחד במסיבה, בזמן שאתם מבלים עם איזו נוסחה יבשה.  

ולסיום, כמה מילים על האספקט הכלכלי

סטודנטים שחשוב להם לשלב חיי חברה מוצלחים עם לימודים, צריכים לקחת בחשבון גם את נושא התקציב. חקירה קטנה שערכנו בנושא מגלה, שהצעירים התוססים והחברתיים ביותר יודעים ליהנות ולמצות את הכיף החברתי גם בבילויים יותר ביתיים, פחות תובעניים מבחינה כלכלית ולא פחות כיפיים. כך למשל, לשבת בבית של חברים עם משחק קופסה או סרט שהזמנתם ב-VOD תוך כדי אכילת פיצה – זה יכול להיות בילוי חברתי מהנה מאוד. בתקופות מבחנים אפשר לשלב את הבילוי עם חברים בלימוד משותף למבחן תוך כדי הכנת ארוחת בוקר/צהריים/ערב יחד. גם הפסקות חברתיות באוניברסיטה נחשבות לסוג מסוים של בילוי, ובמצבים רבים הן עשויות להיות מועילות יותר מעוד שעה בספרייה.

ומה נסגר עם מעין?

מה היא החליטה בסוף? להקריב את לימודיה לאנטומיה על מזבח המסיבה של יעלי, או ללכת למסיבה ולבטל את המטלות הלימודיות שתכננה לערב הקרוב? זו כבר שאלה שרק מי שמכיר את מעין יכול לענות עליה. כי בסופו של דבר גם אופיו של כל אדם משחק תפקיד משמעותי בכלים השלובים הללו של לימודים ובילויים.

תלמדו ותבלו.