רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לא רק אופניים חשמליים: הטרנדים הכי חמים בתחבורה לצעירים

הסגווי, ההוברבורד והסולווויל ממלאים את המדרכות לצד האופניים החשמליים, שהפכו ללהיט בקרב בני נוער. הם אינם מחוייבים בביטוח רכב, מה שאומר שהם אינם מכוסים במקרה של תאונה – ואלה קורות לא מעט

תגובות
Shutterstock

כלי הרכב הראשון שלי היה תלת-אופן, עד שילדה אחרת עלתה עליו ושברה לי אותו, או לפחות זה מה שאני זוכרת. עם השנים התקדמתי לאופניים עם גלגלי עזר, אופניים בלי וברגע שיכולתי גם הוצאתי רישיון לרכב. עד ראשית שנות האלפיים לא היה מגוון רחב של כלי תחבורה אחרים על הכבישים והמדרכות: היו סקייטבורדים, רולר בליידס פרחו לתקופה (ונותרו עם קהל מעריצים הדוק) ולעיתים רחוקות נצפה אדם העושה את דרכו ברכיבה על חד-אופן. 

אלו שנולדו בשנות האלפיים כבר גדלים לעולם שונה מבחינה תחבורתית: הם מתחילים בבימבה ובהתרגשות גדולה, ועד מהרה כבר מתקדמים לכלי רכב שעל חלקם עוד לא הספקנו לשמוע. מהסגווי דרך הקורקינט והאופניים החשמליים עד להוברבורד, הילדים של היום מתרגלים לגלגלים מגיל צעיר והרישיון לרכב הוא שלב נוסף באבולוציה של ההתניידות שלהם. ככול שכלי הרכב משתכללים, הם נעשים קטנים יותר ומהירים יותר ומידת הבטיחות שלהם משתנה. בעוד שנהיגה על מכונית ואפילו על רכב דו-גלגלי מגובה בביטוח רכב (ואף ישנן פוליסות ייעודיות לנהגים צעירים), כלי הרכב החדשים מגיעים ללא כל כיסוי ביטוחי. 

למרות שמשרד התחבורה קבע תקנות הנוגעות לחלק מכלי הרכב באשר לגיל הרכיבה המינימלי או המהירות המותרת לנסיעה או רכיבה, יותר ויותר רוכבים צעירים וחסרי כל ניסיון ברכיבה משתמשים בכלי רכב ממונעים. ניסיונות פרלמנטרים לחייב ברישיון נהיגה או רישיון מיוחד לחלק מהכלים הללו עלו בתוהו והפופולאריות של כלי הרכב החדשים הולכת ועולה. 

לרכון ולנוע

אחד מכלי הרכב הוותיקים בארץ ובעולם כולו הוא הסגווי (Segway) שיצא בשלהי 2001. הרכינוע, כפי שקבעה האקדמיה ללשון העברית, מורכב משני גלגלים ופועל בטכנולוגיה של ייצוב דינמי. לא רק האקדמיה נתנה דעתה על כלי הרכב המסוגל להגיע למהירות של 20 קמ״ש ובמשרד התחבורה נקבע כי על הרוכב להיות מעל גיל 16, הוא מחוייב לחבוש קסדה ולרכוב רק במקומות המיועדים להולכי רגל והמהירות המותרת המקסימלית עומדת על 13 קמ״ש.

Shutterstock

פוליסת ביטוח חדשה?    

בעוד המכירות של הסגווי ברחבי העולם לא מציגות נתונים מסעירים במיוחד, נדמה שבישראל הכוכב האמיתי הן האופניים החשמליים. על-פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שליש מהרוכבים על אופניים חשמליים הם בני 14, זאת למרות שגיל המינימום לרכיבה על פי החוק עומד על 16 שנים. מהירות הרכיבה על האופניים החשמליים יכולה להגיע למהירות של 25 קמ״ש ומאז 2014 הן מותרות לרכיבה בישראל. 

אחת לכמה זמן מתפרסמת בעיתונות כתבה על תאונת אופניים חשמליים, בדרך כלל בזמן קרוב מספיק כדי שנזכור את הידיעה הקודמת. ב-2016 לבדה נהרגו 10 רוכבים ובשלושת החודשים הראשונים של 2017 נרשם גידול שנתי של 20% בדו״חות שחילקה המשטרה לרוכבי אופניים חשמליים. בתחילת השנה הועלתה הצעת חוק שרוכבים שאין בידם רישיון נהיגה יחויבו ברישיון מיוחד, אך זו ירדה מסדר היום של הכנסת.

נכון להיום, אופניים חשמליים אינם נחשבים רכב מנועי על-פי החוק ולכן אינם נמצאים תחת הגדרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. אחד ממקרי הדריסה האחרונים עשוי לשנות את המצב: אסתר שלומוביץ בת ה־60 שנדרסה ונפצעה קשה על ידי רוכב אופניים חשמליים הגישה תביעה כנגד הקרן לפיצוי נפגעי תאונת דרכים. אם בית המשפט יפסוק לטובתה, ידרשו רוכבי האופניים החשמליים לבטח את עצמם בביטוח חובה, כמו כל רכב מנועי אחר. 

יעילים ומסוכנים

בדומה לאופניים החשמליים, גם הקורקינט הממונע מציע להתנייד במהירות ובקלות ממקום למקום, במחיר נמוך בהשוואה לרכישת רכב או אופנוע. גם העובדה שניתן לקפלם ובכך לשלב את הנסיעה עם תחבורה ציבורית תורמת לפופולריות שלהם. למרות שהם מוגבלים למהירות של 25 קמ״ש, נמצאים בשוק גם מכשירים שמסוגלים להגיע ל-50 קמ״ש. בשנה שעברה נפגעו כ-60 בני אדם בתאונות בהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים, ובמשרד התחבורה מנסים להתמודד עם הבעיה באמצעות מבצעי אכיפה והחרמת קורקינטים לא חוקיים מחנויות ובתי מסחר. 

Shutterstock

בחזרה לעתיד

אחד הטרנדים החמים הוא ההוברבורד (Hoverboard), שהדרך הכי טובה להגדיר אותו היא כסקייטבורד עם מנוע. השם הרשמי הוא לכאורה ״קורקינט חשמלי בעל מנגנון איזון עצמי״, אך אם לשפוט לפי הסרטונים המככבים ברשת, דרוש גם איזון אנושי. כלי התחבורה המעט מוזר הזה, קצת מזכיר את ההוברבורד שראינו בסרט ״בחזרה לעתיד 2״, אך בניגוד לאחיו הסלב המרחף באוויר, הוא מגיע עם שני גלגלים והדבר היחיד שמעופף בו זה כל מי שמנסה ללמוד לרכב עליו ופשוט עף. מהירות הנסיעה של ההוברבורד נעה בין 8 ל-20 קמ״ש.

כלי התחבורה הזה מגיע גם בנוסחים אחרים: ה-SoloWheel שנראה כמו חד-אופן חשמלי, וה-Z board שנראה כמו סקייטבורד רגיל עם מנוע חשמלי. בניגוד להוברבורדים הרגילים, מהירות הנסיעה בכלים הללו יכולה להגיע ל-25 ו-30 קמ״ש בהתאמה. 

הדגם הראשון עשה עליה ארצה ב-2015 ומאז הוחלט במשרד התחבורה להגביל את הרכיבה עליו לגיל 16 ומעלה. חוקי התעבורה הנוגעים להוברבורד כוללים גם רכיבה על מדרכה בלבד במהירות של עד 13 קמ״ש, בדומה לסגווי. 
    
"ההוברבורד עלול להיות כלי מסוכן אף יותר מאופניים חשמליים אם לא נוסעים עליו באופן בטוח, מפני שיכולת השליטה עליו פחותה ודורשת איזון רב יותר, ולכן הפציעות עלולות להיות קשות" אמרה מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עו"ד רחלי טבת-ויזל בראיון לאתר וואלה! והוסיפה כי הרשות מקדמת את חקיקת חובת חבישת קסדה בעת רכיבה בכל גיל. למרות קידום החקיקה, האחריות נמצאת בידי ההורים. עלינו ״לדאוג שהילדים שלנו יחבשו קסדה, למרות שכרגע אין חקיקה מחייבת בנושא, לא לקנות לילד שלנו את הכלי הזה אם הוא מתחת לגיל 16. זה לא תמיד נוח או נעים להגיד לילדים שלנו 'לא', אך חייבים להבין שמדובר פה בהצלת החיים שלהם". 

לדברי ד"ר גנית אשל קדמי, אנחנו כהורים המתמודדים עם בקשה לאופניים חשמליים – או כל כלי רכב ממונע – צריכים לרכוש אותם רק אם אנחנו מאמינים שילדינו הם בעלי הבגרות, האחריות ושיקול הדעת הנדרשים. 

Shutterstock

אמנם רכיבה על הכלים הממונעים האלה אינה המחייבת רישיון וביטוח רכב, אך מספר התאונות הגדול והסיכון הכרוך בשימוש בהם מחייב אותנו לנקוט משנה זהירות: להסכים אם התנאים בשלים לכך ולהדריך לרכיבה בטוחה, זהירה ומתחשבת.