עפים על זה: ההיסטוריה של הטיסה

ענף התעופה השתנה בצורה דרמטית בשנים האחרונות, אבל עדיין נראה לכולנו טבעי לחלוטין להתרומם מעל פני האדמה ולחצות ימים, יבשות ומדבריות. אז מה מאפיין את ההיסטוריה של הטיסה ואיך היא תיראה בעתיד? הנה כמה תשובות

נותנים מילה
תוכן מקודם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
נותנים מילה
תוכן מקודם

מאז ומעולם ניסה האדם להמריא מעל פני האדמה ולנסות לעוף כדי להגיע למקומות חדשים. זה לקחת כמה מאות אלפי שנים, אבל בדצמבר 1903 הצליח אורוול רייט להמריא למשך 12 שניות. את המטוס ששימש אותו לאירוע ההיסטוריה הוא בנה יחד עם אחיו וילבור, בלי לדעת שהוא נותן את האות לתחילתו של עידן התעופה. היה זה רק סמלי שאותו אירוע ייערך בתחילת המאה ה-20 וישנה לגמרי את כל מה שאנחנו יודעים על העולם.

כיום זה נראה לנו טבעי לחלוטין להתרומם מעל פני האדמה. אנחנו מזמינים טיסות בלחיצת כפתור, חוצים יבשות וימים בלי להתאמץ ובוחרים יעדים על פני הגלובוס בלי להתחשב במרחק. כמו כן, זה אפילו לא עולה הרבה כסף ולא צריך להיות עשיר מופלג כדי לטוס.

כך הכל התחיל

העדויות הראשונות לניסיונות אמיתיים לטוס, ולא רק לחלומות באספמיה, מגיעות מסין ומתוארכות סביב המאה ה-6 לספירה. לפי אותן עדויות, אדם סיני בשם ז'וגה ליאנג בנה בלון ממולא באוויר חם שאמור היה לשמש ככלי מלחמה ולהפחיד את האויבים, אך עדיין לא להסיע אף אדם ממקום למקום. מאוחר יותר התפתחו בספרד דאונים ומצנחים, עד שלאונרדו דה וינצ'י הרים את הרף ובנה מספר דגמים של מטוסים ומסוקים אבל לא ממש הצליח להרים אותם בין שמיים וארץ.

חוץ מזה, ההיסטוריה של ענף התעופה מציינת לטובה את האחים מונגולפייה מצרפת שדווקא כן הצליחו לעלות לאוויר עם דגם משונה של כדור פורח שהם בנו, כבר בשנת 1783. אותה טיסה למעשה נחשבת לפעם הראשונה בה האדם ניצל מכונה שבנה במו ידיו כדי להמריא. הבעיה נבעה מכך שאותו כדור פורח היה קל מן האוויר ולכן לא ניתן לשליטה, מה שגרם לשאר הממציאים הדגולים להמשיך לחפש אחר הפתרון האולטימטיבי.

איך זה ייראה בעתיד?

בשנת 1891 הציג אוטו ליליינטל הגרמני את עקרונות ההיגוי שבהם אנחנו משתמשים עד היום. הוא הדגים אותם על דאון, שאותו לאחר מכן שדרגו האחים רייט מתחילת הסיפור והפכו למטוס. לאחר שנבנה המטוס הראשון כבר נפרץ השכר וענף התעופה נהנה כיום משגשוג, רמה גבוהה של בטיחות וטכנולוגיה חסרת תקדים.

קשה עד בלתי אפשרי לשער כיצד ייראה ענף התעופה בעתיד, אך סביר להניח שהוא ימשיך להשתפר. השאיפה היא לקצר את זמן הטיסות, לצרוך פחות דלק ולזהם פחות את האוויר בלי לפגוע באטרקטיביות של המטוסים. במקביל, חברות התעופה פותחות קווים חדשים על מנת לשרת יותר נוסעים ולהמשיך לשאת את הלפיד הלאה.