תוכנית עסקית למסעדה: השלב הכי הקריטי שיקבע את גורל המסעדה שלכם

ענף המסעדנות הוא ענף קשוח. זה לא סוד שלמרבית המסעדות יש תוחלת חיים קצרה מאוד והסטטיסטיקה מדברת על כ- 3,000 מסעדות שנסגרות מידי שנה בישראל. אז מדוע תוכנית עסקית למסעדה תגביר את הסיכויים שלכם להצליח?

בשיתוף עם ס.ערך
תוכן מקודם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
תוכנית עסקית למסעדה: השלב הכי הקריטי שיקבע את גורל המסעדה שלכם
בשיתוף עם ס.ערך
תוכן מקודם

רצים מהר מדי קדימה

אחת מהסיבות שמובילות לסטטיסטיקה העגומה הזו של עולם המסעדנות - מעבר לכך שלהיות בעל מסעדה או בית קפה זו משימה קשה בפני עצמה - היא שהרבה מאוד אנשים שחלמו לפתוח מסעדה, רצו מהר מדי קדימה.

מי שלא מגיע מעולם המסעדנות, וגם כאלו שמגיעים מהמטבח אך לא מעולם הניהול, חושבים שמסעדה תקום ותיפול רק על טיב האוכל שבה. יש בזה מן ההיגיון, אך בפועל נדרשת תוכנית עסקית מדויקת ומותאמת למסעדה על מנת שהמסעדה תצליח לעלות על הנתיב הנכון לצמיחה ורווחיות.

למה צריך תוכנית עסקית למסעדה?

"תוכנית עסקית למסעדה היא הצעד הראשון שחשוב לבצע עוד לפני שפותחים מסעדה, עוד לפני שלב ההקמה. זה השלב הכי חשוב והכרחי, ולמעשה התוכנית היא קריטית בסיכויי ההצלחה של המסעדה בהמשך הדרך" כך לדבריו של אריק שולמן, המייסד והבעלים של שולמן אסטרטגיה שמתמחה בהכנת תוכנית עסקית למסעדות וייעוץ למסעדנים.

אריק שולמן מוסיף ואומר כי תוכנית עסקית לבית קפה או מסעדה מכילה בתוכה את הבסיס האיתן לבנייה וצמיחה נכונה של המסעדה וממנה יוצאים לתוכנית פעולה מדויקת עם פוקוס על הדברים הנכונים שצריך לבצע בכדי להזניק את העסק.

יתרה מכך, אם תרצו לגייס משקיעים או לקחת הלוואה מהבנק לצורך ההקמה, תוכנית עסקית זה הדבר הראשון שתידרשו ויצפו ממכם להציג. אבל כמו שנאמר, גם אם זה לא המקרה, את התוכנית העסקית אתם חייבים לעצמכם, "זה המצפן והמפתח של כל עסק להצלחה" כך מוסיף ואומר אריק שולמן.

מה התוכנית העסקית צריכה לכלול?

בגדול התוכנית העסקית צריכה לתת מענה ולהתייחס למישורים הבאים.

  • הגדרת חזון העסק – זוהי תמונת המצב העתידית אליה שואף בעל המסעדה להגיע, "כוכב הצפון" של העסק. הגדרת החזון מדייקת לנו את המטרה המרכזית בהקמת המסעדה, מאפשרת לנו התמודדות יעילה במצבי לחץ ואי וודאות, קבלת החלטות נכונות בכל מצב ומסייעת לנו לחזור למסלול במידה וסטינו.
  • ניתוח השוק - זיהוי הלקוחות, המתחרים וגודל השוק. כמה אנשים אנחנו צופים שייכנסו למסעדה ביום נתון (התייחסו לאמצע שבוע / סופשבוע / עונתיות ומתחרים שינגסו בנתח השוק שלכם), האם הצעת הערך של המסעדה תעניין את הקהל שלכם?
  • המוצרים והשירותים – מה הם המוצרים והשירותים שתרצו לספק ללקוחות ומה הן העלויות והרווח מכל מוצר / מנה – בשלב זה חשוב לפרט עד כמה שניתן את מרכיבי העלויות של המנה, מהו הרווח השולי הצפוי מכל מנה ועוד.
  • אופרציה ותשתיות – מהם תהליכי העבודה שיעזרו לכם להזניק את העסק, להיות יעילים יותר כך שיאפשרו לכם להיות במחירים תחרותיים ויהפכו אתכם להיות שירותים יותר.
  • שיווק ומכירות - אסטרטגיית השיווק והמכירות – מה הבידול שלנו? איך חודרים לשוק? האם רק פייסבוק ואינסטגרם? מה עם הזמנות Online?  האם נכנסים לוולט? האם בונים אתר  Onlineמשלנו או שנעזרים בפלטפורמות קיימות של משלוחה או זאפ? ויש עוד המון שאלות שעבור כל תשובה צריך לבחון טוב טוב את היתרונות והחסרונות כי כל פעולה כאן מצד אחד יכולה או לא להשפיע על נפח התנועה למסעדה / לאתר ומצד שני שוחקת את הרווח
  • מקורות מימון – האם מסתמכים על הון עצמי או שנצטרך לקחת הלוואות על מנת להקים את המסעדה? אם מחליטים לקחת הלוואה, באיזה סכום מדובר, מה הם המקורות האפשריים ומה הן עלויות המימון.                                                                                                           
  • תכנון פיננסי / תחזית פיננסית לשנים הקרובות – השורה התחתונה. בהתייחס לכל המרכיבים שצוינו, ההכנסות, ההוצאות, הרווח, התזרים ועוד, איך אנחנו נראים פיננסית בשנה, שנתיים הקרובות.

לאחר בניית התוכנית העסקית, מגיע שלב תוכנית הפעולה שכל נושא יפורט עד רמת המשימות לביצוע והפרטים הקטנים כולל לוחות זמנים ואחראי לביצוע.

אז איך עושים את זה נכון?

לדבריו של אריק שולמן, בניית תוכנית עסקית היא השלב הראשון שממנו מתחילים – כי זה הלב הפועם של העסק וכדאי לבנות את זה נכון מההתחלה ולהיעזר ביועץ עסקי שמתמחה בבניית תכניות עסקיות ובוודאי ביועץ שמתמחה בעולם המסעדנות.

בסיוע של יועץ למסעדות נוכל להתחיל ולבחון בצורה מעמיקה את ההזדמנויות הקיימות, את הנקודות החלשות והחזקות שלנו, על מנת לשים את הזרקור על הדברים הנכונים לעשות בהמשך הדרך.

כשיש לצידנו יועץ מנוסה והמומחיות שלו היא בתחום המסעדנות, מומחה שיודע לכוון אותך לאן כדאי ללכת ולא פחות חשוב, ממה להיזהר – הסיכוי להצליח עולה דרמטית ואנחנו יכולים לנשום לרווחה ולדעת שהולכים הפעם על יותר בטוח, לפי תוכנית עסקית מוסדרת.

אריק שולמן מסכם ואומר שהשוטף היומיומי (ספקי מטבח וציוד, עובדים, תזרים מזומנים, רשויות, מבקרי מסעדות ועוד..) רק גורמים לבעל המסעדה "לכבות שריפות" ולא לחשוב על תוכנית עסקית, פיתוח תשתיות, שיתופי פעולה, שיפור תהליכים ועוד המון נושאים שיכולים להזניק את העסק. נסו לתכנן את המאקרו ואת המיקרו של ניהול העסק מבעוד מועד, רק כך תוכלו להבטיח יסודות איתנים למסעדה שלכם, כאלו שיסייעו לכם לא להיות הערה קטנה בהיסטוריה, אלא להפוך למוסד קולינרי מוכר ומרוויח.