שלא יעבדו עליכם: למה חשוב לדעת לפני שניגשים למוסך?

המנוע עושה רעש, הנורה נדלקה, או שאולי בכלל הרכב אינו מניע. אין מנוס – צריכים לגשת למוסך. לפני שאתם ניגשים למשימה חשוב לדעת שלא כל המוסכים הם אותו הדבר גם למעשה ישנם שלושה סוגי מוסכים בכתבה הזו נפרט על סוגי המוסכים השונים וההבדלים ביניהם

תוכן שיווקי בשיתוף זאפ
תוכן מקודם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מה חשוב לדעת לפני שניגשים למוסך?
תוכן שיווקי בשיתוף זאפ
תוכן מקודם

חשוב שתדעו את זה

נתחיל קודם עם אזהרה. מומלץ שלא לגשת למוסך שאינו מורשה משרד התחבורה. מוסכי מדרכה או מוסכים פירטיים יכולים אולי לחסוך לכם כסף בטווח הקצר אבל יש סיכוי יותר מסביר שבטווח הארוך זה יעלה לכם יותר.

אז אנו מדברים, אם כן, רק על מוסכים מוכרים על ידי משרד התחבורה. כך גם אתם בטוחים כי בעלי המוסך והמכונאים עברו הכשרה מתאימה וכי יש פיקוח על הנעשה במוסך. כיום - אם אתם למשל בעלים גאה של רכב מתוצרת קיה - תוכלו לגשת למוסך כללי. זהו מוסך שיוכל לתת לכם שירות בכל הנוגע לטיפולים שוטפים ושיגרתיים שאינם דורשים כלי עבודה מיוחדים או התחברות לממשק המיוחד של יצרן הרכב. כך החלפת שמנים, רפידות בלמים, מסננים שונים וכדומה יכולים להתבצע במוסך כללי ללא חשש. הדבר נכון במיוחד אם כבר פגה האחריות על הקיה שלכם (למרות שהחוק מחייב בכל זאת לכבד את האחריות כל עוד יש תיעוד מלא והוכחה כי הטיפולים נעשו על פי הנחיות היצרנית).

הסוג שני הוא מוסך מומחה. זהו מוסך שייתכן כי היה בעברו מוסך קיה או מוסך של מותג אחר, אבל בהמשך נפרדו השניים. יחד עם זאת כוח האדם המיומן ופעמים רבים המכשור הייחודי נותרו במוסך, שיכול ספציפית לתת שירות לרכבי קיה. במקרה כזה תוכל לקבל שירות של מומחים לרוב מבלי לשלם את העלויות הגבוהות יותר המקושרות עם מוסכים מורשי יבואן.

וזה מביא אותנו אל הסוג השלישי של המוסכים: מוסכים מורשים. אלו פועלים תחת יבואני הרכב ואם נמשיך לרגע את הדוגמה של קיה - ייקראו "מוסך קיה" או "מרכז שירות קיה". כאן הלקוח כבר יפגוש את כל "החוויה" של המותג כולל צבעים, קטלוגים מודפסים, ביגוד אחיד לעובדים, חדרי המתנה מפנקים ועוד ועוד, במפרט ארוך ויקר של "אמות מידה" המוכתבות על ידי יצרנית הרכב. במוסך הזה הנטייה היא גם להשתמש בחלקי החילוף המקוריים שלעיתים הם יקרים יותר גם מחליפיים.

ורגע, יש עוד!

רבים קונים היום ג'יפונים ורכבי פנאי מתוך כוונה לעשות איתם יותר. כך נוצרו מוסכי השיפורים או סדנאות השיפורים. כאן לא מדובר במוסך רגיל אלא בכזה בעל ידע ספציפי לביצוע שורה ארוכה של פעולות שנועדו "לשפר" ובעיקר להתאים אישית את המכונית ללקוח. במוסך כזה אפשר יהיה להחליף את מערכת המתלים כדי, למשל, לקבל יותר מרווח גחון לרכב שטח או להנמיך מכונית ספורט מהירה. אפשר להתקין מערכת בלימה חזקה יותר. יש סדנאות המתמחות בשיפורי מנועים (למרות שמדובר בסכנת אבדן אחריות קשה) וכמובן הרבה קוסמטיקה והתאמה לאופי ולצרכים של הלקוח.

בנוסף, על פי החוק, על היבואנית להציג את מחירי חלקי החילוף (לרוב במיקום נחבא אל הכלים באתר המותג) ואם ידיכם משגת לרכוש את החלקים במחיר זול יותר זכותכם להגיע למוסך ולבקש את התקנתם. במוסך לא יאהבו את זה אבל זו לגמרי הזכות החוקית שלכם.