ניהול תכנון תשתיות: החברה שמצאה את הנוסחה המנצחת

על מנת לייצר קורלציה בין כלל המעורבים בתהליך ולרדת לרזולוציות עמוקות, דרושות לא מעט פעולות. יורם שחר, סמנכ"ל 'דרך הנדסה בע"מ', מספר על האתגרים, הקונפליקטים וגם הפתרונות שצפו לאורך עבודתו בתחום

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
תשתיות עירוניות
מירי ורד
תוכן מקודם

דרך הנדסה בע"מ נוסדה על-ידי אלכס רבין, בוגר הטכניון חיפה בפקולטה להנדסה אזרחית לפני כ-30 שנה. החברה  התמחתה בתכנון תשתיות: כבישים, תנועה, תיאום מערכות וכן בניהול תכנון. לפני כעשור הצטרף אל רבין יורם שחר, מנכ"ל טקפלן בע"מ (בית תוכנה), המתפקד בפועל גם כסמנכ"ל דרך הנדסה בע"מ. שחר בעל רקע בהנדסת מכונות, התמחות בשיווק ובניהול זיהוי קונפליקטים ופתרונם עם ניסיון של כ-35 שנה.

בידיים משולבות, יצאו אלכס ויורם למסע מרתק בחקר התהליכים והקורלציה בין כל המתכננים ופיצחו את  הקונפליקט הנקרא "ניהול תכנון". המשמעות היא ירידה לרזולוציה עמוקה מאוד של כל אחד מהמתכננים הכרוכים בתכנון הפרויקט (בין 20 ל-27 בעלי מקצוע) ובנוסף קורלציה עם כל הרשויות המוסמכות. תוצאות המחקר היו ברורות: ריבוי העוסקים במלאכה יצר בלבול שפות או ליתר דיוק תתי טרמינולוגיות וכן ריבוי תהליכים. המסקנות הנלמדות הובילו את דרך הנדסה בע"מ לבנייה וניתוח האסטרטגיות המנהלות את התכנון הגלובלי.  

הקונפליקט: ריבוי בעלי מקצוע= ריבוי טרמינולוגיות= קושי בקורלציה בין המקצועות המייצרים את הפרויקט

ענף הנדסת הבנייה והתשתיות עבר מהפכה משמעותית במהלך ה-70 שנה האחרונות ויצר ריבוי התמחויות מקצועיות בתחום. עצם ההתמחויות הנקודתיות בשילוב טכנולוגיה מתקדמת אמור היה לשפר משמעותית את איכות התוצרים. יחד עם זאת, נוצרו פערים בין מקצוע למקצוע וקורלציה קומוניקטיבית לקויה, היוצרים הבדלים משמעותיים בין התכנון לביצוע, והרי הביצוע חייב להיות זהה לתכנון.

אלכס רביןצילום: באדיבות החברה

"כל אחד מבעלי המקצוע אגוצנטרי וחי בעולם נפרד משלו", מספר שחר, "כל מקצוע מייצר טרמינולוגיה משלו, כאשר ריבוי טרמינולוגיות יוצר בלבול קומוניקטיבי בין בעלי המקצוע. חשוב להבין שבסוף היום כולם עובדים עבור מטרה אחת והיא הפרויקט. התוצאה שנובעת מהאמור לעיל היא רגרסיות שיוצרות הארכת זמן התכנון ותוספות לעלויות הפרויקט".

רבין ושחר ערכו מחקר שהתפרש על פני עשור בתחום ניהול התכנון ופיתחו דוקטרינה משלהם. המחקר בחן את התהליך של כל מקצוע ומקצוע והקורלציה בין המקצועות. "יצרנו שיטה שאוספת את כל צירי הזמן לכדי ציר זמן אחד, המקצר משמעותית את אורך ציר הזמן הגלובלי ואינו מפחית מהתהליך המקורי. נהפוך הוא, התהליכים עברו ייעול והרחבה, דבר המאפשר לקבל ביצוע זהה לתכנון. כתוצאה מכך מקבלים חיסכון משמעותי בעלויות".

נכון להיום דרך הנדסה בע"מ תכננה מעל 20 פרויקטים בדוקטרינה הנוכחית. המטרה בכל אחד מהפרויקטים הייתה ביצוע זהה לתכנון. בכל הפרויקטים זמן התכנון היה כ-50% פחות מהזמנים המקובלים בשוק.

מסקנות הדוקטרינה ואסטרטגית המחקר עצמו

המחקר של דרך הנדסה בע"מ מבוסס על תחום התשתיות בלבד והתפרש לשלושה תחומים עיקריים:

ניתוח פעילות היזם ומנהל הפרויקט.
ניתוח פעילות המערכות הרגולטיביות (משרדים ממשלתיים ואחרים).
ניתוח הפעילות של כל הצוות ובעלי המקצוע שכרוכים בפרויקט.

"מהסתכלות על הגורמים שנחקרו אנו מוצאים שלוש שפות עיקריות וכן עשרות תתי שפות, או ליתר דיוק טרמינולוגיות. ענף הבנייה בכללותו תלותי בהנחיות רגולטיביות המתארות תהליכים שיוצרים תוצרים. לדוגמה, משרד השיכון מחלק את התהליכים שלו על פי ארבע קבוצות עיקריות: תכנון ראשוני, תכנון מוקדם, תכנון סופי ותכנון מפורט. כל רמה של תכנון אמורה ליצור תוצר. לצד התהליכים של משרד השיכון קיימים גם תהליכים של משרד הביטחון, נתיבי ישראל ועוד".

איחוד צירי הזמן של כל אינדיבידואל לציר זמן גלובלי אחד של הפרויקטצילום: Shutterstock

המחקר של דרך הנדסה בע"מ הצביע על חוסר בסעיפים בתוך השלבים ומיקום לא נכון של סעיפים;  חוסר קורלציה קומוניקטיבית בתוך הצוות עצמו. הסעיפים בתהליכים אינם זהים לכל אחד ואחד מבעלי המקצוע וכן צירי הזמן שונים וברוב המקרים גם לא מתנגשים אחד עם השני; חוסר קומוניקציה של היזם עם הגורמים המתכננים, דבר שמקשה על הבנת התהליך וניהולו.

מסקנות המחקר

המחקר הצביע על מחסור בכלים אצל מנהל הפרויקט בניהול תכנון. המסקנה המובלת היא שניהול התכנון חייב להיות בידיים של מתכנן מוביל. במקרה של תכנון תשתיות המהנדס המוביל הוא תמיד מתכנן הכביש. הסיבה לכך היא שהכביש הוא האלמנט היחיד שהוא קומוניקטיבי עם כל הגורמים כאחד.

בנוסף, עלה כשל קומוניקטיבי בין כל הגורמים, דבר המקשה על הבנה בין יועץ ליועץ ובין היזם ליועצים המתכננים לו את הפרויקט. מהסיבה לחוסר קורלציה קומוניקטיבית אנו מזהים אי התאמת זמנים בין הגורמים וכן אי התאמה בין התוצרים (תוכניות).

יישום אופרטיבי

דרך הנדסה בע"מ פיתחה אסטרטגיה וכלים יישומיים המתבססים על איחוד צירי הזמן של כל אינדיבידואל לציר זמן גלובלי אחד של הפרויקט, "כתוצאה מכך אנו מאחדים שפות ויוצרים מקשה אחת ברורה לכלל הגורמים".

"ניהול נכון של התכנון מקצר משמעותית את זמן התכנון וכן חוסך משאבים פיננסים". החברה מובילה כיום עם האסטרטגיה הנוכחית פרויקטים רבים בתחום התשתיות כמנהלי תכנון וכן כמתכנן ראשי ברשויות מוניציפליות ומערכות ממשלתיות. היעד שחברת דרך הנדסה בע"מ הציבה לעצמה הוא אפס אחוזי רגרסיה בכל פרויקט, דהיינו אומדן הפרויקט שנקבע לא השתנה עד לסיום הפרויקט.

"במציאות הקיימת תכנון הפרויקט אורך זמן רב יותר מביצועו. קיימים בענף אנשי ביצוע ומנהלי פרויקטים שיודעים לעבוד בקצב מצוין, אך התכנון הוא זה שגוזל זמן רב", מספר שחר. "אנו הצלחנו לחסוך כחמישים אחוזים מזמן התכנון הנומינלי. המשמעויות הציבוריות הן רבות. ענף הבנייה הוא המנוע הכלכלי של המדינה, הוא מעסיק מאות אלפי אנשים הכוללים ציבור רחב התומך בענף הבנייה המגיע ממגזרים שונים".

יורם שחרצילום: באדיבות החברה

"חשוב לציין כי אנחנו מקצרים את הזמנים תוך שמירה על הרגולציה ומבלי לכופף את החוקים. להפך הוספנו בקרות ובדיקות כדי לשפר את התהליכים ולקבל את האישורים בפעם הראשונה. ככל שאנחנו עובדים בצורה איכותית יותר, כך גם התוצרים שלנו הופכים למאוד איכותיים".

"למראית עין, הבירוקרטיה הישראלית, לפחות בענף שלנו, נראית כאכזרית וכגורמת לעיכובים משמעותיים בפרויקטים, אך למעשה הבירוקרטיה יצרה רגולציה שבלעדיה לא ניתן ליישם הלכה למעשה פרויקט. הרגולציה היא למעשה כלב שמירה של החוק שבעזרתו ניתן ליישם פרויקטים ברמה המקצועית ביותר. דבר המכריח את בעלי המקצוע בתחומינו להיות מדויקים ביותר ונכונים ביותר", מספר שחר. "ריבוי בעלי המקצוע מחדד משמעותית פרפקציוניזם נקודתי המאפשר הגעה לרמה הגבוהה ביותר שניתן להגיע אליה וכל זאת בזכות ריבוי המשתתפים המקצועיים".

"על ידי הטכניקה שיצרנו, אנו מצליחים לחבר טוטלית על פי מטריצה מתמשכת את כל הגורמים המקצועיים למקשה אחת וכתוצאה מכך התכנון באמת מצליח להנחות את הביצוע ומתקבל ביצוע שזהה לתכנון. בעצם קיצור זמני התכנון אנו מקבלים איכות תכנון גבוהה יותר, זמן ביצוע העבודה מתקצר ובכך אנו מצליחים להוזיל משמעותית את אומדן הפרויקט".

מצוקה בענף ההנדסה האזרחית

"קיים חוסר עניין של הדור הצעיר שלא מעוניין להגיע לאגף התכנון", מספר שחר, "סקטור התכנון הולך ודועך לכדי סקטור לא אטרקטיבי. לא ניתן לייצר פרויקט ללא תכנון. הסיבה לכך היא שכספים לא זורמים בקצב נכון לאגף התכנון, ולכן לא מתאפשר לחברות להמשיך להתפתח ולקלוט את הדור הצעיר על פי השכר המקובל בשוק. לצערי חברות תכנון שרצו להתפתח הלכו לכיוון ניהול פרויקטים ולא לניהול תכנון".

דרך הנדסה בע"מ
מעבר לפייסבוק >>
מעבר לאתר >>
טלפון: 077-2121101
לכתובת המייל >> data@drh-eng.com