בית אבות סיעודי: יש מי שישמור על היקירים שלכם

בחיפוש אחר בית אבות סיעודי עבור בן משפחה שזקוק לטיפול צמוד, עולות לא מעט שאלות מלוות בחששות. כיום ניתן להיעזר בגופים מיוחדים שמכירים את התחום מקרוב וישמחו לתת מענה בנושא שקרוב לליבם של כל כך הרבה אנשים

מירי ורד
תוכן מקודם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
זוג ידיים צעירות אוחז בזוג ידיים מבוגרות
מירי ורד
תוכן מקודם

כאשר בן משפחה זקוק מסיבות שונות לטיפול צמוד שלא ניתן להעניק לו בבית, מגיעה ההבנה שכדאי למצוא לו מסגרת מתאימה. אך מדובר במשימה קשה ומורכבת, שכן עולות בעקבותיה שאלות רבות ואף מתגלים אילוצים שונים, כלכליים ופיזיים כאחד. משפחות רבות הולכות לאיבוד בדרך לחיפוש המקום המתאים, אך לפני שמרימים ידיים או מתפשרים על מסגרת בלב לא שלם, ניתן להיעזר במי שיידע מאיפה כדאי להתחיל ויענה על השאלות החשובות בנושא. בין המקומות שמציעים את שירותיהם: חיה רמתי וגיל-עד.

חיה רמתי - שירות ללא עלות למשפחות שמחפשות בית אבות ליקיריהם

רבים אינם מודעים לכך שישנו שירות של ייעוץ, ליווי והתאמה של בתי אבות לעצמאיים ובתי אבות סיעודיים לקשישים שאינם יכולים עוד להישאר בביתם, וכל זאת ללא כל עלות.

משפחות שאינן מסוגלות עוד לטפל ביקיריהם או שיקיריהם הפכו סיעודיים, לעתים בפתאומיות לאחר הליך רפואי או מחלה, נאלצים למצוא להם מסגרת מתאימה במהירות. ברוב המקרים הם חסרי אונים ואינם יודעים מהיכן להתחיל: אילו מקומות מומלצים ואילו פחות, היכן ישנן מחלקות שיתאימו למצב של הוריהם, אילו מוסדות מתאימים לתקציב שלהם, האם המדינה משתתפת בהוצאות וכו'.

מזה 25 שנים עוזרת חיה רמתי לקשישים למצוא את בית האבות המתאים להם. הייעוץ של חיה רמתי מפזר את הערפל, מקצר תהליכים ומהווה עוגן למשפחות בשעתן הקשה. הערך שנותנת חיה למשפחות אשר נמצאות במצוקה ולחץ של זמן, לא יסולא בפז: היא מכירה את כל המוסדות, את המאפיינים של כל מקום, את החסרונות והיתרונות, ועוזרת למשפחות לבחור מתוך ההיצע, את המקום האידיאלי והמתאים ביותר לאותו הורה להעביר בו את שארית חייו בצורה הטובה ביותר.   

חיה רמתיצילום: אופיר הראל

בחירת בית אבות סיעודי: לא כל אחד יכול להסתדר בכל מקום

השירות של חיה רמתי ניתן ללא עלות. הוא חוסך זמן רב למשפחות בחיפוש אחר המוסד המתאים ליקיריהם, וכן עוגמת נפש להורים אשר לעתים משובצים במוסדות שלא עונים על צרכיהם בצורה טובה. "אני ותיקה בתחום ולכן יודעת בקלות, לאחר שיחה עם המשפחה, מה יהיה המקום המתאים ביותר להורה", מספרת חיה רמתי. "אני בוחנת את המצב הבריאותי של האבא או האמא, את היכולת הכלכלית, את הרקע הסוציו-אקונומי, רמת ההשכלה, במה עסקו במשך חייהם, אני לומדת את הניואנסים הקטנים ויודעת להמליץ על מקום מתאים, כי לא כל אחד יכול להסתדר בכל מקום.

"אפשר לומר שאני רשימה מהלכת של משרד הבריאות. אני יודעת בדיוק באילו מוסדות יש מחלקות לעצמאיים, לתשושי נפש, אילו מוסדות מתאימים לקשישים עם ירידה בזיכרון, באילו מוסדות נותנים את השירות הכי טוב, ובאילו מוסדות המטפלים מקבלים את ההכשרה הכי טובה. אני יודעת לצמצם את האפשרויות, ולמצוא מקום שיתאים לדרישות המשפחה".

רמתי מדגישה כי יש ביכולותיה למצוא את הפתרון האידאלי בכל תחום ובכל נושא: "לדוגמה, פנה אליי גבר מטבריה שאביו הקשיש סכיזופרן. הבן ביקש שאמצא לו מקום עם אוריינטציה דתית, שיש בו שיעורי תורה ותפילות, וידעתי מיד למצוא מקום מתאים שיש בו דגש על דת בקרבה למקום מגוריו של הבן".

"הבת ניתקה קשר עם האם הקשישה, החתן התקשר אליי מבית החולים בפאניקה"

"במקרה אחר עזרתי למשפחה בה הילדות והנכדות ניתקו קשר עם הסבתא. אחד החתנים של האישה לקח אותה תחת חסותו, אך הוא נקלע לבעיה כאשר הסבתא הידרדרה מבחינה רפואית, והייתה זקוקה לעזרה ברחצה והלבשה. מכיוון שלא יכול היה לעזור לה בכך, חיפש מקום שמתאים לה. בית החולים רצה לשחרר אותה והחתן היה מודאג. הרגעתי אותו והדרכתי אותו לבקש ממנהל המחלקה להשאירה במחלקה לילה נוסף. בינתיים אני הצלחתי למצוא לה בית אבות המתאים לקלוט עצמאיים תשושים שזקוקים לעזרה קלה כדי להתנהל בצורה עצמאית. למחרת היא נכנסה לבית אבות מתאים עם פיקוח רפואי והכול בא על מקומו בשלום".

ליווי מתמשך ועזרה במיצוי זכויות מול המדינה

חיה רמתי נשארת בקשר עם המשפחות וגם מסבירה להן אודות הזכויות הכלכליות שלהן. "אנשים לרוב חסרי מודעות לגבי הכספים המגיעים להם מהמדינה. עצמאים תשושים זכאים להשתתפות בתשלום מהרווחה, קשישים חולי נפש זכאים לעזרה מהרווחה ובריאות הנפש, וסיעודיים זכאים לעזרה כספית ממשרד הבריאות. אני מסבירה ועוזרת למשפחות את כל מה שצריך לדעת וכשמדובר במשפחות שאין להם יכולת כלכלית, אני מוצאת להם מקומות שיסכימו לקבל את ההורים במחיר נמוך עד שיושלם התהליך מול המשרד המתאים", היא מסכמת.

חיה רמתי
טלפון: 072-395-1175

מעבר לאתר >>

-----------------------

מרכז גריאטרי ציבורי גיל-עד: הדייר במרכז

גיל-עד הוא מרכז סיעודי ותיק שהוקם בשנת 1987 ושוכן בשדרה הולנדית ציורית במתחם תל השומר. המרכז מתמחה בטיפול סיעודי בדיירים הזקוקים לעזרה בתפקוד היומיומי, תוך שימת דגש על קיום שגרת חיים פעילה ומשמעותית עבורם. בנוסף לארבע מחלקות סיעודיות, קיימות במרכז שתי מחלקות נוספות (לתשושים ותשושי נפש) שמעשירות את הידע הטיפולי והיכולת של אנשי הצוות להגדיר באופן מדויק את הצרכים של כל דייר חדש, ולהתאים לו את הפרוטוקול הטיפולי הנכון. הקרבה לבית החולים "שיבא" מהווה יתרון משמעותי במצבי חירום רפואיים ונוסכת ביטחון בדיירים, על אף שפעמים רבות הביקור בבית החולים נמנע בזכות השירות הרפואי המקיף שהמרכז מציע: רופא שנמצא במרכז לאורך כל היממה, צוות סיעודי מיומן, ואישור מיוחד למתן תרופות תוך ורידיות במקרים של מחלה חריפה. 

שדרה הולנדית יפה בתוך מתחם תל השומר

הצוות המקצועי הרחב של גיל-עד, כמעט שווה בגודלו לאוכלוסיית הדיירים במחלקה וכולל רופאים ואחיות, תזונאיות, עובדים סוציאליים, מרפאות בעיסוק, פיזיותרפיסטים, קלינאית תקשורת, עובדות תעסוקה וצוות ניהולי ותפעולי. אלון קלמן, מנכ"ל גיל-עד בשבע השנים האחרונות, מעיד כי קסמו של המרכז נובע בעיקר מייחודו של הצוות: "הצוות פה הוא כמו משפחה. יש לנו לא מעט עובדים בצוות הבכיר שעובדים כאן מיום הקמתו של המרכז".

קלמן מוסיף כי הנאמנות והנחישות שהצוות הפגין, הם שעזרו למרכז להתגבר על אתגרי השנה האחרונה. "גם חברי הצוות הותיקים המשיכו להגיע, למרות הסיכון, ועבדו ימים כלילות כדי שהמרכז ימשיך לתפקד בצורה הטובה ביותר עבור הדיירים. לשמחתי היום כבר כמעט כל הצוות והדיירים מחוסנים" קלמן מספר. הצוות של גיל-עד ופרקטיקות הטיפול הייחודיות שלו צברו מוניטין בקרב הקהילה הסיעודית בארץ, מה שהפך אותו למוקד לימודי והכשרתי עבור סטודנטים לרפואה, סטאז'רים במקצועות הסיעוד, מטפלי בית לקשישים סיעודיים, וחברות סיעוד. 

חברי הצוות ממשיכים לעבור הכשרות ייעודיות במהלך עבודתם במרכז כדי להגיע לרמת מומחיות גבוהה בתחומים ספציפיים, זאת כחלק מהשאיפה של המרכז להתאים את הטיפול לדייר באופן מדויק ככל האפשר. "כאשר דייר חדש מגיע אנחנו מתאימים לו את התכנית טובה ביותר עבורו, בשיתוף מלא עם משפחתו" מספר קלמן בהתייחס לקשת טיפולית פרא-רפואית הרחבה שמקבל כל דייר במרכז, הכוללת התאמת תזונה, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת ופעילויות תרבות ופנאי. הרף הגבוה שגיל-עד מצב בכל הנוגע לשימת הדייר במרכז ניכר בהכנת עזרים רפואיים מותאמים אישית כמו כסאות גלגלים, מיטות מרופדות ועזרי תמיכה מיוחדים, ואפילו קבלת בקשות בנושא שעת היקיצה או העדפות קולינריות של הדיירים.

משפחות הדיירים נמצאות גם הן במרכז מבחינת מרכז גיל-עד, כך עולה מדבריו של קלמן שמעיד כי עבורו "המשפחות הן הלקוחות לא פחות מהדיירים". התפיסה הזו מיושמת דרך שיח פתוח ועדכון המשפחות באופן שוטף. השאיפה לשקיפות מלאה ושמירה על מצוינות מובילה את המרכז לערוך בקרות תקופתיות, חלקן תחת תקני ניהול בינלאומיים מחמירים (כמו למשל ה- ISO 9000). בנוסף מקבלות המשפחות תמיכה סוציאלית ונהנות מזמני ביקור בלתי מוגבלים. "אנחנו לא מחויבים לכך, אבל כשמנהלים מקום שהוא כמו משפחה גדולה, מרגישים מחויבות לעמוד בסטנדרט גבוה, שכולל גם מענה למשפחות" אומר קלמן. הרף הניהולי והמקצועי הגבוה מניב תוצאות, וביטוי לכך הוא מספר חברי הצוות הגדול שבחר לשכן בני משפחה סיעודיים בגיל-עד. "גם עובדים של מרכזים אחרים מביאים אלינו את בני משפחתם" מספר קלמן בגאווה, "ואני מבין אותם. גם אני הייתי מביא לכאן את הוריי". 

מעבר לאתר >>
טלפון: 03-5349855

-------------------------------------

בתי אבות בצפון: סביבה חמה ליקיריכם >>