הערבה לובשת לבן

היוגה מגיעה למקום הטבעי שלה, אל השקט של המדבר הקסום, 200 ק"מ רבוע של תרגולי יוגה ברחבי הערבה בסוף שבוע אחד. בשנים האחרונות היוגה הולכת ותופסת תאוצה רבה בישראל ובעולם כולו, כשמתרגלי היוגה מגיעים מקבוצות שונות ומגוונות באוכלוסייה. לתרגול היוגה יתרונות רבים, פיזיים ונפשיים כאחד, כאשר לא נדרש ידע או ניסיון קודם על מנת להתחיל להתאמן. מהם מקורות היוגה? וכיצד קרה שהפילוסופיה הזו חוצה גילאים, מגדר ודת?

רוני פרידמן
תוכן שיווקי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
רוני פרידמן
תוכן שיווקי

בסוף-שבוע של תרגול יוגה מצאתי עצמי עם עשרים אנשים זרים במדבר. ניסיתי לאתר את הקו המחבר בניהם וגיליתי קושי רב בכך. מצד אחד אחות בית חולים בשנות השלושים לחייה מעמק-יזרעאל, מצד שני ספורטאי עבר ומאמן הטריאתלון בשנות החמישים המאוחרות, דתלש"ית צעירה, איש חיי לילה תל-אביבי, שני הייטקיסטים מהשרון בגלאי הארבעים, סטודנטית לעיצוב אופנה מפירנצה, פסיכולוגית מהצפון, קיבוצניקית מהערבה, מפיקת אירועים, עובד סוציאלי, גמלאי, רקדנית עוד ועוד. הניסיון להבין את החוט המקשר בין קצוות האוכלוסייה הללו אל היוגה, הוביל אותי למחשבה, כיצד השתחלה היוגה לכל פינה בחיינו כיום?

מפתיע לראות בכל עיר גדולה בעולם, אך גם בכפרים נידחים ועיירות קטנות (אפילו במדינות השכנות אלינו) מרכזי יוגה. מעניין לראות כיצד זרם, שיכול היה להישאר נחלתם של כמה תמהונים ארוכי שיער הלובשים פיסת בד קטנה וכל רכושם מסתכם בקערית פח, הגיע למיינסטרים של התרבות המערבית וסוחף אחריו מיליוני מתרגלים.

היכן זה התחיל- מקורות היוגה

שרידי ההוכחות הראשונים המראים אנשים בתנוחות יוגה בסיסיות (לוטוס וכיוב.) נמצאו בחפירות ארכיאולוגיות בעמק האינדוס, ציבילזציה שהתקיימה כ-2000 שנה לפנה"ס. היוגה המשיכה להתפתח בהודו במקביל להתפחות התרבות ההינדואיסטית, כשהיא נמצאת במערכת יחסים מורכבת עם החברה. זרמים מסיומים ביוגה פרשו אל היערות וחיו בבידוד תוך התכחשות לקודים החברתיים, בזמן שזרמים אחרים, המשיכו את חייהם כחלק מהחברה ופיתחו את התרגול כפן המשלים לחיי היומיום (רבים מהיוגים המפורסמים בתקופת הבריטים עבדו בתפקידים זוטרים ובכירים בהנהלת הרכבת בהודו).

היוגה המשיכה להתפתח בהודו במשך אלפי שנים, בהן עברה כמסורת שבע"פ מאב לבן וממורה לתלמידיו, כשהטקסטים הקיימים במסורת היוגה תומכים ומתלווים לתרגול, שמתבצע עם מורה בקבוצות אינטימיות.

באמצע המאה הקודמת החלו לצאת מהודו מורים ליוגה לכיוון ארה"ב ואירופה ומסורת היוגה חצתה את גבולות המזרח. במקביל, צעירים שחזרו ממסעות במזרח הפיצו את תורת היוגה והמדיטציה במרכזים רבים במערב. פרסומים ותרגומים של ספרות ממסורת היוגה התחילו לצאת לאור. ראשוני היוגים, שהביאו את הבשורה למערב, וגם לישראל, נחשבו לתמהונים. בימים ההם היוגה הוגדרה ע"י ועדת החינוך של הכנסת ככת ונקבע שאין ללמד אותה במסגרות חינוך, מאבק שהמשיך עד לפני שנים ספורות. מים רבים זרמו בגנגס מאז, והיוגה הלכה והתפשטה לכל עבר. מעניין אולי לעצור לרגע ולשאול איך זה קרה?

יוגה ערבה

מה היוגה מציעה, שמקרב אליה מיליונים רבים של אנשים ברחבי העולם?

היוגה מציעה לנו תרגול, שנמצא על הסקאלה הרחבה בין פעילות גופנית גרידא לבין תרגול רוחני. חובבי הספורט, שמחים לתרגל יוגה אתגרית המעלה את חום הגוף ומגבירה את קצב פעימות הלב, מחזקת את השרירים ובו זמנית מאריכה ומגמישה אותם, דבר המשלים פעילויות ספורט שונות כגון ריצה ורכיבה על אופניים, וכן לשפר את תיפקודי הנשימה. אנשי הרוח מוצאים ביוגה עומק אינסופי המגשר בין הגוף והנפש. תרגול פרקטי ועמוק, המלמד התבוננות ומוריד אל הקרקע פילוסופיה ודרך הסתכלות שונה על העולם והחיים בו.

ריבוי הזרמים ביוגה, מאפשר לכל אחד למצוא את התרגול שיתאים לו. מתרגול "איינגאר" דקדקני, "אשטאנגה" האנרגטי, "שיבננדה" הרך, ה"ויניאסה" הזורמת ועוד. היוגה מציעה שלל סגנונות המתאימים לכל סוגי הטיפוסים השונים כשבשנים האחרונות התפתחו עוד אינספור זרמים חדשים כגון "אקרו-יוגה", שילוב בין אקרובטיקה ויוגה, "ביקראם-יוגה" למי שמתמכר להזעת יתר ועוד.

היוגה מציעה תרגול הנשען על פילוסופיה עתיקה ועומקים רוחניים, אך איננה מתיימרת להיות דת. כל אדם, בלי קשר לאמונותיו והשקפות העולם שלו, מוזמן לתרגל יוגה. עובדה זו פותחת דלתות ליוגה גם בקרב קהל דתי מפתיע, דוגמת קבוצת נשים מוסלמיות אדוקות מבית לחם, שנפגשות פעם בשבוע, מורידות את הרעלות ומתרגלות יוגה יחדיו. התחושה לאחר תרגול יוגה טוב הינה מדהימה ועוצמתית ויוצרת אפקט התמכרותי. מי שחווה, רוצה עוד.

אז מה קורה שם בתרגול?

בהגעה לתרגול יוגה משאירים לרגע בחוץ את הצרות ודאגות היומיום. אחרי שעה וחצי של תרגול, נראה כאילו החיים והצרות נשארו כפי שהם, אך אנחנו, והיכולת שלנו להתמודד השתננו ללא הכר. משהו בנו נפתח, השתחרר ונרגע.

במהלך התרגול מתבצעת פעולה, שיכולה להימשל למעין "שרברבות". אם נניח שבמרכז גופנו יש מעין צינור מרכזי המחבר את האיברים הפנימיים החשובים שלנו, באמצעות התנוחות השונות אנו מסובבים ומפתלים את הצינור המרכזי הזה ובו זמנית בעזרת הנשימה אנו מנקים אותו מבפנים ומוודאים שהזרימה בו תהיה תקינה וחופשית, זרימת דם, חמצן, אנרגיה ועוד. כלל המקומות שנחסמו מבחינה פיסית או ריגשית במהלך החיים, כמו מקבלים עיסוי ומשתחררים תוך תחושת הקלה ושחרור פיסית וריגשית מיידית.

לנשימה עצמה תפקיד מהותי מאוד במהלך התרגול, וכך הראש, שרגיל לנדוד במחשבות ודאגות, מתמקד במשך התרגול בנשימה ובתנוחות השונות. המנוחה המנטאלית הזו מביאה רווחה רבה, משפרת את יכולות הריכוז, עוזרת להעמיק שינה ומסייעת בהורדת מתחים ולחץ. כל מי שמתרגל במשך תקופה, יוכל לדווח על שינויים משמעותיים וחיוביים, שהופיעו בחייו כתוצאה מהתירגול.

יוגה בארצנו

היוגה התפתחה מאוד בארצנו בעשורים האחרונים. כיום מלמדים בישראל מאות מורים ליוגה במרכזים הממוקמים בערים הגדולות ובמסגרות פרטיות כמעט בכל ישוב. ארגון מורי היוגה, מפקח על תהליך הכשרתם של עשרות מורים צעירים בכל שנה. פעמיים בשנה נערכים בארץ כנסי יוגה גדולים המהווים מקום מפגש לצועדים בדרך היוגה, מתחילים וממשיכים כאחד. בחודש מאי מתקיים הכנס השנתי של ארגון מורי היוגה המציע שיעורים של מיטב המורים תחת קורת גג אחת. בתחילת נובמבר, ישר אחרי החגים, נפגשים מאות מתרגלי יוגה באירוע "יוגה ערבה" בסוף-שבוע שלם בערבה עם מיטב המורים מהארץ ומהעולם. אירוע "יוגה ערבה" הוא מסורת של חמש שנים, שסוחף אליו מתרגלים מתחילים, ממשיכים וקהלי יוגה מגוונים מרחבי העולם. נראה, שדווקא כאן בארץ, בשל המורכבויות הרבות והלחצים שהחיים פה מביאים עמם, היוגה מתפתחת ומסייעת לאנשים לשמור על שלווה ואורך רוח בימים ובתקופות לא פשוטות כלל.

ולמי שרוצה להתנסות בעצמו?

ניתן לאתר מורה מאזור המגורים ולהתחיל לתרגל יוגה, או להגיע לאירוע "יוגה ערבה" המתקרב ולהתנסות.
ניתן להתנסות בבית, ולהתחיל בכמה תרגילי נשימה בסיסיים, שיכולים לסייע לרגיעה לפני השינה, מצויין לאלו המתקשים להירדם, לאיזון רגעים של מתח או התרגשות יתר.

נשימה מודעת:

יש לשבת בישיבה נוחה, אפשר גם על כיסא, ונוודא שהגב ארוך וישר.
יש לקחת 5-10 נשימות דרך האף ולהתרכז בתחושת האוויר שיוצא ונכנס דרך הנחיריים.
יש לקחת 5-10 נשימות נוספות ולהתרכז בתחושת האוויר בחזה בזמן הנשימה (עלייה ויריד)
יש לקחת 5-10 נשימות ולהתרכז בתחושת האוויר בבטן בזמן הנשימה (התמלאות והתרוקנות)

נשימה מתחלפת (נאדי שודאנה) :

יש להניח את יד ימין בסמוך לאף כשאגודל ימין אל הנחיר הימיני (העזרו בתמונות) ולהוציא את כל האוויר מנחיר שמאל.
יש להכניס אוויר מנחיר שמאל ולהניח עליו את הקמיצה ולשחרר את האגודל. האוויר יצא מנחיר ימין.
יש להכניס אוויר מנחיר ימין ולהחליף שוב – יש להוציא את האוויר דרך נחיר שמאל וחוזר חלילה.
מומלץ לעשות את התרגיל (כעשר פעמים לכל צד) לפני השינה.
* אם הנחירים סתומים, אנא קנחו את האף ביסודיות לפני ביצוע כדי לא ליצור עומסים.

רוני פרידמן הינה מורה ליוגה ומדיטציה ומפיקת התוכן של אירוע "יוגה ערבה".
לפרטים אודות אירוע "יוגה ערבה"
לאתר של רוני