ישן או חדש?

תחומי העיצוב השונים התאמצו בעבר לתת מענה לצרכים הבסיסיים שלנו, אך ככל שהזמן והצורך הבסיסי כבר קיבל מענה, העיצוב מאותגר יותר ויותר מכוח השוק התחרותי ונדרש להותיר אותנו פעורי פה לנוכח ההמצאה החדשה

מיקי בן גן - המייסד והבעלים של סטודיו 6B
תוכן שיווקי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מיקי בן גן - המייסד והבעלים של סטודיו 6B
תוכן שיווקי

קחו את הטלפון לדוגמא: הצורך הבסיסי היה לדבר ולשמוע אדם רחוק, היום הטלפון הוא גם שעון, גם מצלמה, גם מחשב, גם פנס ומלבד רשימת הפונקציות הארוכה הנוספת הוא גם מדבר אתך.

התחרות הגלויה בין יצרניות הסלולר מובילה למצב בו כל שנה יוצאים דגמים חדשים לשוק ומן הסתם דגם חדש שלא ייתן פונקציות חדשות ועיצוב חדש לא יעמוד בתחרות.
כך, משנה לשנה מקבלים טלפון רזה יותר, ארוך יותר, קטן יותר ואז גדול יותר, עגול יותר, ישר יותר שקוף יותר והעיקר ... אחר.
מדהים לראות שמי שעדיין מחזיק אייפון 3 שלפני שנים בודדות נחשב להכי קול הופך להיות ״לא בעניינים״ כשיש אייפון 6 ואגב שימו לב לעוד עובדה מעניינת, אחד השינויים האסתטיים הבולטים בין האייפון 3 ל-4 היה שהשוליים המעוגלים הפכו חדים. אסתטיקה זו נשמרה גם באייפון 5 שנהיה ארוך יותר ודק יותר. מכיוון שקשה לעמוד בקצב של חידוש כל שנה בכל הפרמטרים ומצד שני ״אסור לדרוך במקום״ החזירו בדגם האייפון 6 את השוליים המעוגלים מתוך תקווה שאחרי שלוש שנים אולי כבר הספקנו לשכוח. יאמר לזכותם שהצליחו לדקק את הטלפון עוד יותר מה שלא הותיר למצלמה ברירה אלא לבלוט ממישור הטלפון.
אני זוכר תקופה שבה האתגר היה ליצור טלפון סלולרי קטן ככל האפשר. באותו זמן הציגו בשלטי חוצות טלפון מקופל שעומד ליד כוס אספרסו כדי שיבינו את קנה המידה.מה שהמעצבים פספסו (מן הסתם לאחר שקיבלו הנחיות ברורות מבעלי חברות ייצור הטלפונים) זה את העובדה שהנדסת האנוש (או בעצם, הנוחות) נפגעה רק כדי להוכיח שהם ייצרו את הטלפון הקטן ביותר. אנחנו, הצרכנים, שיתפנו פעולה וקנינו כדי לא להישאר מאחור והזדקקנו למשקפיים כדי לקרוא את האותיות והמספרים הקטנים אפילו שלא היה אפשרי שגם האוזן וגם הפה קיבלו את הטלפון - כי הוא היה פשוט קצר מידי.

המעצבים והטכנולוגיה עושים יד אחת ומביאים לנו את המחר, אז מה התפקיד של הישן בכל הסיפור?

שמתם לב שכולנו נמשכים משיכה לא מוסברת לאובייקטים ישנים? עוד יותר מעניין שדברים ישנים צריכים להיות ממש ישנים כדי שנמשך אליהם, למשל רכב צריך להיות בן 50 שנה ומעלה כדי שהוא יהיה מעניין,

בית בן 20 שנה נראה משעמם לעומת בית בן 90 שנה שנהיה ממש מיוחד והגיוני לשלם עליו יותר ולהוציא הון תועפות (בצדק) על שימור שלו

וישנם שעונים עתיקים שמשלמים עליהם מחירים מופקעים במכירות פומביות.

הישן מחבר אותנו להיסטוריה שלנו וההיסטוריה שלנו היא מי שאנחנו!

הישן הוא רומנטי ונוסטלגי ובאותה נשימה גם פשוט ופשוט זה כיף.

לדעתי הדבר הנכון הוא ליהנות משניהם וזה דורש עבודה, כדי ליהנות מהחדש צריך לא לפחד מטכנולוגיה, להתעדכן על בסיס יומי ולתרגל כל הזמן ומצד שני לא להזניח את הפשוט.
כאדריכל אני יכול לספר לכם שמצד אחד כל הזמן יוצאות תוכנות חדשות של שרטוט והדמיה תלת מימדית לשוק וצריך כל הזמן להתעדכן בהפעלתן ומצד שני אני לא אוהב לראות אדריכלים צעירים שמוותרים על הסקיצה הגסה בעפרון שש בי, על מודל מקרטון ועל פרספקטיבה ידנית.

במסגרת החדש צריך להפריד בין עיקר לטפל מתוך הבנה שכוחות מסחריים בהרבה מקרים ממציאים כדי להיות בחזית והרבה מההמצאות גורעות מהמוצר במקום לקדם אותו.

בקיצור תתחדשו ותתיישנו.

מיקי בן גן המייסד והבעלים של סטודיו 6B

מיקי בן גן - המייסד והבעלים של סטודיו 6B – בית הספר למקצועות העיצוב. בעל תואר ראשון באדריכלות B.ARCH, אוניברסיטת ת"א.