האופרה הישראלית מזמינה אתכם לסיאנס על הבמה

תשכחו את כל מה שאתם יודעים על אופרה. "המדיום", שתוצג בבכורה באופרה הישראלית, מזמינה את הקהל בפעם הראשונה לעלות על הבמה ולקחת חלק בחוויה חד-פעמית המתרחשת מאחורי המסך הסגור

מרב יודילוביץ'
תוכן שיווקי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
גבר ואישה זמרי אופרה
האופרה הישראלית מזמינה אתכם לסיאנס על הבמהצילום: יוסי צבקר
מרב יודילוביץ'
תוכן שיווקי

בית האופרה הישראלית לא מפסיק להפתיע. במסגרת הפקה קאמרית עכשווית, פורצת גבולות, שוברת מוסכמות ואקטואלית מתמיד של "המדיום", אופרה מאת המלחין בן זמננו ג'אן קרלו מנוטי, מוזמן הקהל לעלות בעצמו על במת המשכן ולקחת חלק בחוויה חד-פעמית.

"המדיום" - יצירה מטלטלת ומתעתעת, המטשטשת את הגבולות בין אופרה, תיאטרון וקולנוע -מבוצעת לראשונה על הבמה הגדולה של האופרה הישראלית. ההפקה החדשה פותחת שערים אל עולם חדש ויוצא דופן, שמשנה את החוקים: לא עוד מרחק בין אולם לבין במה, בין קהל לבין מבצעים. ההפקה הקאמרית הקצרה, שתעלה בבכורה ב-18 במאי למספר הרצות מוגבל, מתאימה את הפורמט לרוח הזמן ומקפלת בתוכה חוויה אינטימית, טוטאלית ועוטפת של מוזיקה עכשווית עילאית ונגישה, הנשענת על מסורת האופרה האיטלקית הקלאסית, אך בוחנת את גבולות הז'אנר ומביאה דרמה סוחפת בסגנון הפילם-נואר שתשאיר את קהל הצופים דרוך בכיסא.

מנוטי כתב את המילים והמוזיקה בתום מלחמת העולם השנייה ועל אף שהמלחמה אינה מוזכרת באופרה, הדיהּ ניכרים בעולם הפוסט-טראומטי הדחוס שרקח ובדמויות המלקטות את שברי חייהן. העלילה מתרחשת בביתה של פלורה, המתפרנסת מסיאנסים מדומים ומעניקה ללקוחותיה, אנשים מוכי גורל שאיבדו את יקיריהם, אשליה של תקווה ורגעי חסד להיאחז בהם. במופעי המרמה, נעזרת פלורה בבתהּ מוניקה ובטוֹבּי - אסופי מיותם ואילם המתגורר בדירתהּ. האהבה שניצתת בין זוג הצעירים בלתי-אפשרית וכשהשדים שרודפים את הבית קמים לתחייה, הסוף הטראגי בלתי נמנע. מנוטי שוזר בדרמה הריאליסטית שלו רגעי שירה קסומים וליריים ובוחן במבט מפוכח וחודר את אזורי העיוורון שלנו וההיאחזות בשקרים כחלק ממנגנון ההישרדות. המוזיקה, כמו העלילה, מותחת, סוחפת, רגשית, מלאת יופי ותיאטראלית.

אשליה של תקווה ורגעי חסד להיאחז בהםצילום: יוסי צבקר

להזמנת כרטיסים >>

במאית האופרה, שירית לי וייס, מכנסת את הקהל אל עולם בתוך עולם. הקהל, 250 איש בלבד בכל מופע, מובל אל אחורי הקלעים, עובר בין רכיבי תפאורה אל טריבונות דינמיות המוצבות על הבמה וסוגרות על זירת התרחשות - במה על במה. את הרשמיות של אולם האופרה המפואר והגרנדיוזיות של במת הענק, מחליף חלל שמכתיב קרבה בלתי אמצעית ומייצר אינטימיות חושפנית ודחוסה. כעת הצופים הם חלק בלתי נפרד מהמתרחש, משתתפים אילמים ובלתי נראים, קהל שבוי במופע המכשף של פלורה.

בניגוד למלחינים אחרים מהמאה ה-20, ששפתם המוסיקלית מאופיינת באקספרימנטים ובחיפוש אחר טונאליות חדשה, יצירתו של מנוטי רחוקה מאוונגרד ונשענת על כתפי המלחינים האיטלקים הגדולים. האופרות שהלחין זכו להצלחה אדירה בעיקר בזכות הכישרון לקשור בטבעיות בין מילים, סיטואציות דרמטיות ומוזיקה מלודית מצוינת ולהפעיל את בלוטות הרגש של הקהל באמצעים מוזיקאליים.

ראש הצוות המוסיקלי של האופרה, יעל קרת, שמשתתפת בהפקה גם כפסנתרנית לצד הפסנתרן אלכסנדר איבנוב, רקחה יחד עם הבמאית, לי וייס, קאסט עצמתי של סולנים מובילים באופרה הישראלית. בתפקידים הראשיים: שי בלוך (מדאם פלורה), טל גנור (מוניקה) והשחקן חנן שוורצברג (טובי) ולצדם זמרי האופרה טל ברגמן, עודד רייך ושקד סטרול. בנוסף לכשרון ווקאלי סוחף, הם מזינים את הדרמה בנוכחות בימתית מרשימה ומציגים לראווה עולם הרמוני ורב גוני, שבו אופרה היא באמת מפגש הפסגה האולטימטיבי של האמנויות.

להזמנת כרטיסים >>