"מאחורי כל כוס קפה עומדת חקלאית שהשקיעה את הלב והנשמה"

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
נשים אפריקאיות בחוות קפה
צילום: באדיבות שטראוס
בשיתוף שטראוס
תוכן מקודם
בשיתוף שטראוס
תוכן מקודם

חמש וחצי בבוקר, ערבות רוואנדה.

השמש עולה לאיטה וצובעת את השמיים בשלל גוונים. פלורנס ניהימאורו, חקלאית בעלת חוות קפה קטנה, מתעוררת לעוד יום עבודה. סככת העץ הרעועה שמספקת לה מחסה מהגשם ומהשמש הקופחת ממוקמת בלב שדות ירוקים והרים גבוהים, וסביבה מטע הקפה שמכיל את מרכז הפרנסה המשפחתית שלה. על כל שיח במטע מונחים בשלווה דובדבני קפה אדמדמים שאותם היא קוטפת אחד אחד. עבודה קשה. מייגעת. לעיתים אפילו מייאשת.

הקפה הוא חלק משמעותי מההכנסה המשפחתית ברוואנדה. רצח העם שהתרחש במדינה בשנות התשעים הוביל לכך שנשים לקחו אחריות לפיתוח הכלכלי המקומי. פלורנס, יחד עם עוד אלפי נשים כמוה, מגדלת קפה מאז שהיא זוכרת את עצמה. את הרווח היא משקיעה ישירות במשפחה ובפיתוח הכלכלי של הקהילה המקומית. אבל העבודה הקשה והידע הלקוי בשיטות חקלאיות הוביל לכך שנשים רבות כלל לא ידעו מה הן מגדלות במטעים, ולחלקן אפילו לא היה מושג כי מדובר במשקה.

חלק מהנשים לא טעמו מימיהן קפהצילום: באדיבות שטראוס

"באופן מסורתי, גברים ברוואנדה הם המפרנסים המרכזיים בבית", מספרת פלורנס בראיון מיוחד הישר מביתה שברוואנדה. פלורנס עומדת בראש קואופרטיב של למעלה מ-300 נשים מגדלות קפה שעובד בשיתוף פעולה עם קבוצת שטראוס וארגון Sustainable Growers כדי לסייע לנשים מגדלות קפה במדינה. הפרויקט הוא חלק ממיזם More than a cup, מיזם שפיתחו בשטראוס כדי להעצים נשים מגדלות קפה במדינות מתפתחות. במסגרת הפרויקט, יותר מ-13 אלף נשים ומשקי בית באפריקה, אסיה, מרכז ודרום אמריקה זכו לסיוע כלכלי, עסקי וחברתי.

"נשים הן מאוד דקדקניות וטובות במה שהן עושות", מסבירה פלורנס. "נשים הן הלב והנשמה. כשמשקיעים ומדריכים נשים בעצם משקיעים בכל המשפחה". פלורנס מספרת כי מאז שהופעלה התכנית, לפני למעלה משנתיים, נשים רבות שינו את חייהן לטובה. "ההכשרה הזו מסייעת לנו להבין כמה חשוב שוויון מגדרי והיא מאפשרת גישה שווה למשאבים", היא מציינת. "התכנית עזרה לי מאוד לפתוח את הראש ולהבין דברים חדשים. היא שינתה דרמטית את ההרגלים של הנשים כאן באזור, בכל הקהילה מסביב. נשים השיגו ערך אדיר מהפרויקט של שטראוס. לפרויקט הזה יש אימפקט משמעותי על כל הקהילה. הכסף הזה בסופו של דבר חוזר לתוך הקהילה ולקהילות שכנות".

חלק מהנשים לא טעמו מימיהן קפה

רוואנדה מכונה ארץ אלף הגבעות, והמקומיים מספרים שאין מישור אחד במדינה. "או הר או עמק", מתבדחת רות קולמן, מנהלת ארגון Sustainable Growers, שפועל למען רווחה כלכלית ומספק הכשרה מקצועית לנשים מגדלות קפה במדינה. הארגון פועל בשיתוף פעולה עם שטראוס בהפעלת More than a Cup. "רוואנדה עובדת מאוד קשה מאז רצח העם, והקפה הוא חלק משמעותי בפיתוח הכלכלי חברתי במדינה", מסבירה רות. "בשנים האחרונות עשינו כאן התקדמות אדירה".

רות קולמן, מנהלת ארגון Sustainable Growersצילום: באדיבות שטראוס

לפני כארבע שנים החל לפעול מיזם More than a Cup  ב-10 פרויקטים שפרוסים על פני 8 מדינות – אוגנדה, רוואנדה, וויטנאם, אתיופיה, הונדורס, טנזניה, קולומביה ואל סלבדור. רות מספרת איך הפרויקט שינה לחלוטין את מצב הנשים ברוואנדה ואיזה אימפקט משמעותי הוא חולל בקהילה. "כשהתחלנו לעבוד עם הקואופרטיב לא היו להם תהליכי עיבוד קפה טובים, המכונות היו מיושנות והנשים היו צריכות לעבוד קשה מאוד כדי לעבד את החווה", לדבריה.  "בהתחלה קיימנו אירועים והגשנו בהם קפה, וחלק מהנשים מעולם לא טעמו קפה מימיהם. הנשים כאן ממש שינו את חייהן".

מרבית הקפה בעולם מיוצר על ידי חוות חקלאיות קטנות. באופן מסורתי החוות הללו הן בבעלות הגברים והם אלו שמנהלים את ההכנסות. רק ברוואנדה לבד יש 400 אלף מגדלי קפה. "הקפה כאן נקנה במזומן ולכן הוא נשלט על ידי גברים", לדבריה. "הפרויקט מתמקד בנשים מכיוון שהן לוקחות את הכסף ומשקיעות 95% ישירות חזרה במשפחה. אצל גברים רק 30% מוחזר לתא המשפחתי, שאר הכסף הולך לבירה. בכך שהתמקדנו בנשים אנחנו מבטיחים שהמשפחות מתחזקות ומשתפרות ומאפשרות עתיד טוב יותר לילדים".

מאז שמופעל הפרויקט ברוואנדה התפוקה של משפחה ממוצעת עלתה מחצי קילו לעץ ל-2.3 ק"ג לעץ וההכנסה מקפה צמחה ביותר מ-100% בממוצע למשפחה.

הנשים הגדילו את המכירות והעצימו את איכות הקפה

רפי קמחי, מנהל Business operations and Performance excellence בחברת שטראוס מספר מה הוביל לפיתוח של הפרויקט הייחודי. "בעולם יש מעל 12 מיליון חוות קפה. 95% מהמספר הזה זה מה שנקרא חוות גידול קפה קטנות - חווה שהיא פחות מ-20 דונם", מסביר רפי. "גידולי הקפה זה לא גידולים תעשייתיים. ברובם זה גידולים מאוד ידניים שמיוצרים ברמה של משפחה שיש לה כמה עצים מאחורי הבית והם מגדלים שם קפה".

למעלה מ-70% מהעבודה מתבצעת בפועל על ידי נשים בשדותצילום: באדיבות שטראוס

גם בכל מה שקשור לתהליך שהקפה עובר עד שהוא מגיע אלינו לספל יש דרך ארוכה מאוד. "מגדלי הקפה הקטנים מהווים את תחתית הפירמידה של התעשייה ואת תחילתה של שרשרת ערך מאוד מורכבת ומבוזרת", מוסיף רפי. "המגדלים מוכרים את התפוקה שלהם לגורמי ביניים שמעבדים את התוצרת ומביאים אותה לתצורה שבה חברות קפה כמונו יכולות לרכוש אותה: פולי קפה קלופים ויבשים בעלי רמת איכות וטעם אחידים. ככל שמגדלי הקפה יוכלו למכור תוצרת שהיא ברמת עיבוד גבוהה יותר ואיכות קפה גבוהה יותר כך יעלו רווחיהם. הפרויקטים שלנו מכוונים לתת להם את הידע, הכלים והתשתיות הפיזיות כדי להשיג זאת.

רפי מספר כי בנוסף לעבודה על שיפור תפוקת ואיכות הקפה ישנן גם פעילויות שמכוונות ליצירת איזון מגדרי בניהול משק חוות הקפה. האימפקט משמעותי במקומות שבהם הוא מופעל, ועדיין יש עוד דרך ארוכה. "אנו מבינים שאנחנו לבד לא נתקן את עולם הקפה ונציל את כל מיליוני החקלאים", לדבריו. "אבל במיטב היכולות שלנו, איפה שאנחנו נוגעים אנחנו עושים אימפקט משמעותי מאוד".

ההכנסות גדלו ב-70%

ד"ר אנקה פרמונט היא מנהלת הקיימות האזורית של קיגליאני, גוף נוסף שעובד בשיתוף פעולה עם שטראוס בפרויקט More than a Cup באוגנדה. "כל הקפה כאן מגיע מחוות קפה קטנות מאוד ובחלק מהמקרים מאתגר מאוד לשפר את הפרודוקטיביות של הקפה", לדבריה. "צריך להאכיל את המשפחה ולשלוח ילדים לבית ספר ויש הרבה תחרות על משאבים. לחקלאים מאוד קשה להשקיע את הכסף בקפה כדי להרחיב את ההכנסות". ד"ר פרמונט מספרת כי מאז שהחלו להפעיל את הפרויקט ההכנסות צמחו משמעותית. "בפרויקטים שאנחנו מפעילים בנילוס המערבי הגדלנו פרודוקטיביות ב-50% ובאזור אחר הגדלנו ביותר מ-70%".

ד"ר אנקה פרמונט צילום: באדיבות שטראוס

בת' נגודי, חקלאית קפה מאוגנדה שמשתתפת בפרויקט, מספרת כי "מאז שהפרויקט כאן המשפחה שלנו מאוחדת. בעלי נהג לשתות הרבה ורבנו לא מעט. כשהצטרפתי לפרויקט ביקשתי שגם בעלי יצטרף. התחלנו לדבר בצורה משותפת על הכספים שלנו ובעלי הפסיק לשתות. יש לי חזון לשפר את איכות החיים שלנו. השנה השקענו בפיתוח דשן איכותי יותר לקפה ובהכנסות השתמשנו כדי לרכוש בגדים לילדים וכדי לשלם לבית הספר. החלטנו להשקיע את כל ההכנסות שלנו מהקפה כדי לקנות עוד חלקת אדמה ופרה".

15% מחוות הקפה בעולם הן בבעלות נשית, אולם למעלה מ-70% מהעבודה מתבצעת בפועל על ידי נשים בשדות. חקלאיות הקפה, כמו בתחומים רבים אחרים, הן אלו שמניעות את הכלכלה המקומית ומעצימות את הקהילות שבהן הן נמצאות. "חשוב לזכור כמה עבודה מושקעת, כמה החקלאיות האלו משקיעות את הלב והנשמה שלהן כדי לייצר כל כוס קפה", מזכירה לנו רות קולמן. "אי אפשר לקחת את כוס הקפה שלנו כמובנית מאליה. בכל פעם ששותים כוס קפה צריך להגיד תודה לחקלאית שמייצרת אותה".

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא: