UX 300e: החשמלית הראשונה של לקסוס הגיעה לישראל

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מכונית חונה ואדם מתהלך מולה
UX300e: המכונית החשמלית הראשונה של לקסוס מגיעה לישראל צילום: יח"צ
איתי שטיינברג
תוכן מקודם
איתי שטיינברג
תוכן מקודם

עוד בשנת 1997, בעקבות ועידת האקלים של האו"ם בקיוטו, בה החליטו המדינות המתועשות לקצץ באופן משמעותי בגזי החממה , החליטו חברות הרכב לקסוס וטויוטה להפוך את האתגר של יצירת רכבים לא מזהמים לנדבך מרכזי בפעילות המותגים מבלי להתפשר בכל הנוגע לנוחות, לאמינות ולביצועים.

כך, כבר בשנת 2005 השיקה לקסוס את RX 400h ההיברידי – הדגם הראשון בשוק הפרמיום עם הנעה המשלבת בין מנוע בעירה פנימית למנוע חשמלי. מאז ועד היום, פיתחה לקסוס את טכנולוגיית המנועים החשמליים שלה, את הסוללות ואת מערכות הרגנרציה שמסוגלות לטעון את הסוללות בכל בלימה. לאורך השנים המשיכה לקסוס להשיק את כל דגמיה בהנעה היברידית, אבל עתה, עם התפתחות הרגולציה בנושא הנעות חשמליות והנחת תשתיות הטענה מתאימות במדינות רבות,  לקסוס שוב מקדימה את מתחרותיה ומשיקה רכב חשמלי ראשון בסגמנט, המביא לידי ביטוי את כל הידע והניסיון שצברה בתחום.

אבל לפני שניגע בלב העניין (תרתי משמע), בואו נדבר על הרכב עצמו. UX – ראשי תיבות של קרוסאובר עירוני (Urban + X-over) נשען על רצפת  GA-C המודרנית של לקסוס – שלדה, בה משולבים מכלולים איכותיים המקנים נוחות נסיעה ויכולות נהיגה ברמה גבוהה, לצד תכנון תשתית המתאימה למגוון מערכות בטיחות והנעה: חשמלי, בנזין או היברידי; כולן, אגב, מוצעות בישראל. 

הדגם הראשון בשוק הפרמיום עם הנעה המשלבת בין מנוע בעירה פנימית למנוע חשמליצילום: יח"צ

המבנה הקומפקטי של UX מאפשר ניוד קל ונוח בתוואי עירוני, והתחושה מתוך מושב הנהג היא של רכב שעוטף את הנוהג בו, וזאת תחושה נהדרת. על אף הממדים הקומפקטיים, ההופעה החיצונית הייחודית – בהשראת סממנים יפניים כמו וושי (נייר לאוריגמי) או סאשיקו (תפירה מסורתית וחזקה במיוחד השמשה לתפירת בגדי ג'ודוקא) – מרשימה, כיאה וכראוי לרכב יוקרתי שכזה.

סביבת הנהג מציגה אף היא את המצופה מדגם במעמדו של UX – איכות גימור והרכבה ברמה הגבוהה ביותר , ונציין שלא ציפינו לפחות מהמותג שאיכות היא חלק מהותי מהיסודות של שלו  כבר למעלה מ-30 שנה. הדבר ניכר בכל פינה ברכב:  חומרי הדיפון מעודנים והעיצוב ממש מפוסל. הנדסת האנוש החכמה היא ככינור שני לאיכויות הייצור, וניתן לראות זאת למשל בשילוב בין מערכת המולטימדיה למערכות הבקרה של מיזוג האוויר – יש הפרדה בין השניים, לטובת גישה נוחה ויעילה למערכת חשובה שכזו. אפילו הפקדים והכיתוב עליהם – גדולים וברורים. מקורות החשיבה הזו מגיעה מתפיסת החשיבה "אומוטנאשי" היפנית בה דוגלת לקסוס - נוחות המשתמש היא מעל לכל. תזכרו את המונח הזה.

יש חשמל באוויר

ועכשיו, לעניין. ה-UX 300e הוא גרסה כל-חשמלית לדגם UX הרגיל. המנוע ניזון מחשמל בלבד ופולט 0 גרם של פחמן דו-חמצני, כלומר אפס זיהום אוויר בעת הנסיעה.

כשנכנסים לנהוג בה מגלים כי המצערת (אי אפשר יותר לקרוא לזה "דוושת גז", כן?) משחררת לכביש 30.6 קג"מ מ-0 סל"ד ו-204 כ"ס. אלו מספרים יפים מאוד, ונתון האצה של 7.6 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש מגבה זאת. במציאות, השילוב בין הכוח (זמין מרגע הלחיצה על הדוושה) לשקט (הרכב שקט במיוחד גם ביחס לחשמליות אחרות) יוצרים תחושת עוצמה משכרת.  מורגש שרכב חשמלי אינו דבר זר ללקסוס וניסיונה רב השנים בבניית רכבים היברידיים ניכר לא רק בתגובתיות של הרכב אך גם ברמת המערכת החשמלית שמרגישה בשלה ובטוחה בעצמה. זה המקום לציין של-UX מפרט אבזור בטיחות מתקדם, שהקנה לו דירוג של חמישה כוכבים במבחני הריסוק האירופיים המחמירים (2019), כולל ציון מרשים של 96% בכושר ההגנה על מבוגרים.

המבנה הקומפקטי של UX מאפשר ניוד קל ונוח בתוואי עירוניצילום: יח"צ

המנוע "מתודלק" באמצעות סוללת ליתיום-יון מתקדמת בעלת קיבולת של 54.3 ק"ו/שעה – קיבולת נאה, המספיקה לטווח של 315 ק"מ לפי תקן WLTP החדש והמחמיר. את הסוללה הזו ניתן לטעון בעזרת אחת משתי סוגי עמדות טעינה – אחת שגרתית וזמינה בהספק של 6.6 ק"ו/שעה, ואחת מהירה (DC) בהספק של עד 50 ק"ו/שעה . לכל סוג מטען יש שקע טעינה משלו (אחד בכל צד של הרכב, היכן שממוקמים בדרך כלל פתחי מילוי הדלק). השימוש ב-DC מאפשר לטעון 80% מהסוללה בתוך 50 דקות בלבד; בהתחשב בכך שממוצע הנסיעה היומי של נהג ישראלי עומד על 44.5 ק"מ - לטווח של 315 ק"מ תספיק טעינה רגילה במהלך היום או הלילה, וגם זה אחת לחמישה-שישה ימים.

ועוד כמה מילים על אחזקה. הגרסה החשמלית – מעבר לעלות התחזוקה הזולה משמעותית לאורך זמן – מציעה אחריות בהיקף שטרם נראה כמותו בישראל: אפשרות להרחבת אחריות  עד מיליון קילומטרים (כן, 1,000,000 ק"מ) או 10 שנים. אבל אמירה כזו טומנת בחובה אומץ רב מצד היצרן. ועוד משהו בעניין הסוללה – בלקסוס מספרים כי כאשר מכונית היברידית או חשמלית של המותג מגיעה לסוף חייה קיימת  "תכנית החזרה"  הפועלת כבר כיום לגבי המצברים ההיברידיים במסגרתה החברה מקבלת בחזרה יותר מ-90% מהסוללות שלה לטובת מחזור, כדי לשמור על כדור הארץ.

ה-UX מביא איתו חדשנות נוספת באופן הממשק של הנוהג ברכב והרכב. הנהג יכול להתחבר לרכב מרחוק באמצעות אפליקצייה ייעודית, Lexus Link. באמצעות האפליקציה, יוכל בעל הרכב לעקוב אחר רמת הטעינה והטווח העומד לרשותם, לשלוט במועדי הטעינה ואף לתכנת אותם מראש, ולנהל את בקרת האקלים של הרכב ולמשל להפעיל את המזגן 20 דקות לפני תחילת הנסיעה כשהרכב עדיין מחובר למטען והכול מהכורסה בבית. אומוטנאשי, זוכרים?
2021 כבר כאן, הגיע הזמן להתקדם ללקסוס UX 300e, הקרוסאובר החשמלי הראשון של לקסוס.

לפרטים נוספים >>