טוב יותר, ירוק יותר: באלפרו חושבים על המחר כבר היום

מזה 40 שנים שהחברה מובילה את תחום מוצרי תחליפי החלב מן הצומח מתוך תפיסה כי מה שטוב לסביבה טוב גם לנו, ויוזמת תהליכים שיהפכו את העתיד לוורוד (או ירוק) יותר

רותם דרוב, בשיתוף אלפרו
תוכן מקודם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
תמונת אילוסטרציה: זוג שותה מוצרי אלפרו
רותם דרוב, בשיתוף אלפרו
תוכן מקודם

המודעות הגוברת לתזונה מן הצומח (plant based) מביאה לצמיחה משמעותית בתחום תחליפי החלב מן הצומח ומנגישה אותם לציבור הרחב. צרכנים שמבקשים לרכוש תחליפים לחלב מן החי ימצאו בקלות מגוון עשיר של מוצרים: ממשקה הסויה הפופולרי עד למשקאות מיוחדים יותר כמו משקה אורז, משקה אגוזי לוז או אפילו משקה המופק מזרעי המפ.

להבדיל מבעבר - אז כל בית שהיה מכניס משקה צמחי למקרר היה נחשד ברוחניקיות או באיזו אג'נדה לא מוכרת - כיום ניתן למצוא תחליפים מן הצומח בכ-25% מהבתים בישראל. חלק מהצרכנים רגישים ללקטוז וחלקם בחרו באורח חיים טבעוני; עבור ציבור שומרי הכשרות שרוצה מוצר צמחי מבלי להתפשר, תחליפים צמחיים הם בחירה מעולה; וכמובן יש את אלו שפשוט רוצים לגוון את התפריט היומיומי בהדרגה, בדרך לתזונה טובה יותר. אתם יודעים, פלקסיטריאנז.

מובילים את החדשנות בשוק

היוזמה והחלוציות של ייצור חלב צמחי - כלומר לקחת צמח, פשוטו כמשמעו, ולהפוך אותו למשקה דמוי חלב טעים ומזין -  באופן מסחרי, קרמה עור וגידים בשנת 1980 במטה חברת אלפרו שבבלגיה. אז, יצרה החברה את המשקה הצמחי הראשון בעולם, מתוך חזון לייצר תחליפים לחלב מן החי שאינם נופלים מהמקור, ושמים דגש על מה שטוב עבורנו הצרכנים אבל לא פחות חשוב, גם טוב עבור הסביבה וכדור הארץ. הצמח שנבחר להפקת המשקה היה סויה, בזכות נתוניו המרשימים: זוהי הקטניה שהכי קרובה מבחינת כמות החלבון שהיא מכילה לחלב הבקר, גידולה הוא בר-קיימא, טעמה נייטרלי, והיא בעלת ערכי תזונה רבים דוגמת אחוזי חלבון יפים, בעלת ערכי שומן רווי נמוכים ועוד. משקה הסויה, כמו יתר מוצרי החברה, מוכן מפולים שלא הונדסו גנטית, ללא שימוש בחומרים משמרים או צבעי מאכל.

בקרוב תשיק אלפרו גם משקה שיבולת שועל חדש וחדשני, עשיר בסיבים תזונתיים וללא סוכר או ממתיקיםצילום: אלפרו

מאז, אלפרו אחראית על המון חידושים טכנולוגיים בעולם המשקאות הצמחיים וקביעת טרנדים שמשמחים רבים מהצרכנים, כמו למשל שיווק משקאות בטעמים שונים, קלאסיים או אקזוטיים ויצירתיים (דוגמת משקה קוקוס שקדים או משקה סויה שוקו), סדרת בריסטה החדשה - בריסטה סויה, שקדים או שיבולת שועל - שמיועדת להקצפה ביתית במכונות הקפה ויצירת משקאות קפה נהדרים במטבח הביתי, מעדנים בעלי טעם ומרקם עשיר, מוצר סויה ייעודי לבישול שמחליף את השמנת והחלב במאפים ותבשילים, פתרון מושלם לבשלנים שרוצים לצרוך מוצרים מן הצומח, אבל לא רוצים להתפשר על איכות חומרי הגלם.

בקרוב תשיק אלפרו גם משקה שיבולת שועל חדש וחדשני, עשיר בסיבים תזונתיים וללא סוכר או ממתיקים (רק שנהיה ברורים: להבדיל ממשקאות ללא תוספת סוכר, כאן מדובר על 0 בטבלת הסימון התזונתי) - שישתלב מצוין בכל ארוחת בוקר, משקה חם, או סתם כך, ישר מהקרטון.

מה שטוב לכם, לחברה ולכדור הארץ

באלפרו גם מבינים שמעבר לשורת הרווח, הצלחתו האמיתית של המותג מגיעה יד ביד עם יעדים חברתיים ואקולוגיים. המחיר שאנו משלמים על גידול בעלי חיים לצרכי מאכל מוצרים מן החי (בשר, חלב וביצים) הוא אדיר. פחות מ-20 אחוז מהשטחים המשמשים לגידול מזון מיועדים לגידול מזון מן הצומח, אף שגידולים כאלה הם יעילים יותר מבחינת ניצול משאבים וייצור חלבונים. הגידולים החקלאיים המיועדים עבור מוצרי אלפרו מיטבים עם כדור הארץ והסביבה כשהם חוסכים יותר מים, שטחי אדמה ואנרגיה לעומת תעשיית החלב המסורתית. גידול הצמחים המיועדים למשקאות נעשה תוך הותרת טביעת אצבע אקולוגית מצומצמת. לא נעשה ביאור יערות לצורך הפיכתם לאדמות חקלאיות והגידולים לא באים על חשבון משאבי הטבע. בשנת 2018 אלפרו אף קיבלה את חותמת ה - (Corporation benefit) Corp B מעין תו תקן שניתן לחברות שמצהירות על משימה כפולה: לעשות רווחים עבור בעלי המניות - ובמקביל לקדם את טובת הציבור בדרכים אחרות, גם אם אלו באות על חשבון הרווח הפיננסי בטווח הקצר.

סדרת בריסטה החדשה - בריסטה סויה, שקדים או שיבולת שועל - שמיועדת להקצפה ביתית במכונות הקפה ויצירת משקאות קפה צילום: אלפרו

בימים אלו החברה פועלת למימוש וקידום תכנית חדשה  שמקדמת ערכי בריאות וקיימות תחת השם “Feeding our Future with Plants” (או "להזין את עתידנו בצמחים" בעברית). מטרת התכנית היא לקדם תזוזה משמעותית וניתנת למדידה אל עבר תזונה מן הצומח עד לשנת 2025, שנמצאת ממש מעבר לפינה. איך הם מתכננים לעשות את זה? טוב ששאלתם: על ידי מעבר ל-100% שימוש באריזות מתכלות (כיום עומדים על 76%), הגדרת תכניות עבודה מוסדרות לקראת המעבר לחקלאות מתחדשת בדגש על שימוש נבון יותר במים, החדרת גידולים נוספים למאגר מוצרי החברה, מעבר לשימוש בתוויות תזונה שקיפות וקלות לקריאה על חזית כל אריזות מוצרי החברה, וצעדים משמעותיים נוספים.

אלפרו פועלת להמשיך להוביל ולהיות החלוצה בכל מה שנוגע לתזונה שהיא בריאה לצרכנים וברת קיימא לסביבה. המטרה השאפתנית הזו לא יכולה לבוא לידי מימוש בלי מאמץ ארוך ובלתי פוסק לחקור, ליצור ולחדש - כפי שעושה אלפרו בהצלחה גדולה, כבר 40 שנים.