רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מופע המחווה לשירי סשה ארגוב: שירים שהיו לפסקול חיינו

לכתבה
Unsplash

שיריו של סשה ארגוב, שהלחין מעל ל-1,200 שירים מהבולטים והחשובים ביותר בזמר העברי, ליוו את כולנו לאורך השנים, והפכו לפסקול של חיינו. בתחילת ינואר יעלה בית אבי חי מופע מחווה לשיריו, בליווי בנו איתמר

וידוי, שיר הרעות, השמלה הסגולה, אומרים ישנה ארץ, דינה ברזילי ושיר משמר - סשה ארגוב הלחין את כל אלו, ועוד רבים מנכסי צאן הברזל המשמעותיים במוזיקה העברית. למעלה מ-1,200 השירים שהלחין ארגוב הם פסקול הילדות של רובנו, שליוו אותנו – ועדיין מלווים - בטקסים, באירועים ובטיולים המשפחתיים של ימי שבת.

בהומור רב, אינטליגנציה נדירה, וכשרון מוזיקלי שאין שני לו, הצליח ארגוב ללכוד את האמת הפשוטה שבתוך הטקסטים המורכבים ביותר, ולתפור להם מנגינות מפוארות, שהפכו, בחלוף השנים, ליצירות הקנוניות והמשמעותיות בשירה העברית.

מופע מחווה לסשה ארגוב

"בשבילי, הוא היה פשוט אבא"

"כל הזמן שואלים אותי, איך היה לגדול עם אדם מפורסם כמו סשה ארגוב", אומר איתמר ארגוב, בנו של סשה, שלוקח חלק במופע המחווה ליצירותיו של סשה ארגוב, "השמלה הסגולה", שיעלה ב-8 בינואר 2019, בבית אבי חי. "האמת היא, שבשבילי הוא לא היה 'אדם מפורסם', הוא היה פשוט אבא. אבא עם חוש הומור מעולה, שידע לספר בדיחות, שהיו לו ידיים מצוינות, ושלימד אותי המון".

>> לחצו כאן לאירועי ינואר בבית אבי חי

ארגוב, שמרבה להופיע בערבי המחווה לשיריו של אביו, גאה במורשת האדירה שהשאיר לו, ומספר על איך היה לגדול איתו, באותו הבית. "אני מספר בערבים האלו את הסיפורים שאי אפשר לקרוא בוויקיפדיה, או בכל מקום אחר. הסיפורים האישיים שמאחורי השירים. אני לא חוקר שלמד את תולדות חייו ומספר אותם, אלא מי שחווה אותו, חי איתו, בתור ילד, ובתור מתבגר. מי שראה מקרוב את ההבדל בין הפרסונה שהיה בחוץ, ובין איך שהיה בתוך הבית".

ואיך הוא היה?

"הוא היה אבא משוגע לגמרי. אבא שאוהב להשתולל, לפנק, לספר סיפורים. הוא אהב לשחק איתי, ולקנות לי משחקים. הייתי הבן הבכור, אז כמובן שספגתי את השמחה הראשונית שמקבל הילד הראשון במשפחה. הוא היה אבא נהדר".

בעקבות התגובות שקיבל לאורך השנים גילה ארגוב, שלשמוע את הסיפורים שמאחורי השירים, מחבר את הקהל אל הלחנים המוכרים אפילו עוד. "השירים שהלחין נהדרים, אבל אני חושב שיש ערך מוסף אדיר בלשמוע את הסיפורים שמאחוריהם, ולהבין מאיפה הגיעו, ולמה נכתבו והולחנו בדרך שהולחנו".

"רצה שהמוזיקה תהיה תחביב ולא מקצוע"

"אבא נפטר כבר לפני 23 שנים, והיום יש דור שלם שלא זכה להכיר אותו, ואת מרבית היצירות שהלחין. השירים שהלחין הם פסקול של דורות שלמים, החל מתקופת הצ'יזבטרון והתרנגולים, ועד לשנות השמונים והתשעים ולשירים שהפכו להמנונים פה בארץ. כשהוא הגיע, בשנות השלושים של המאה הקודמת, אפילו הרדיו עוד לא היה מפותח. הגל הקל, שלימים הפך לרשת ב', עוד לא הוקם. היה רק קול ישראל, קול ישראל בערבית, וגלי צה"ל. ואז, כשהקימו את הגל הקל, היו בו פרסומות, וגם התחילו להשמיע מוזיקה פופולרית וקלילה יותר".

אתה מדבר גם על התקופה הזו במופע?

"במופע אני מדבר על מספר תקופות בחייו, ובין השאר גם על הימים המוקדמים. אחד מהסיפורים האהובים עלי הוא על איך הכל התחיל, כשהצ'יזבטרון הייתה להקה מאוד מפורסמת, אולי הכי מפורסמת, בסוף שנות הארבעים. היו שם כוחות פנטסטיים; נעמי פולני, גדעון זינגר. הבמאי היה שמואל בונים, שלימים ביים הצגות בקאמרי ובבימה. הם קראו לאבא שלי, שילחין להם שירים, וכך בעצם השירים הראשונים שהלחין התפרסמו".

איך המפגש הזה נוצר?

"לפעמים הדברים הכי מרתקים, ועם היכולת לשנות את החיים מהקצה לקצה, קורים בטעות, ואז פתאום החיים מובילים אותנו למקומות אחרים שלא צפינו. וההובלה הזו, כשנעשית טוב, היא דבר נפלא".

ובכל זאת, 1,200 שירים שהם באמת פסקול חיינו. איך מסבירים את ההצלחה הזו?

"הוא היה מוכשר מאוד, פסנתרן מצוין, וגם, היה לו מזל. הוא התחיל לכתוב מוזיקה עוד כשחי בקיבוץ, וכך שמו יצא למרחוק. מהרגע שהחליטו להזמין אותו לכתוב לצ'יזבטרון הדברים התגלגלו. ובנוסף, היה לו מוסר עבודה שכבר לא רואים היום. הוא עבד קשה, ולאורך שנים. הוא התייחס אל המוזיקה והלחנים בשיא הרצינות, וזה ניכר. הוא אמר בעצמו שהוא המתרגם של המשורר לצלילים, ומכיוון שכך, הוא נתן חשיבות לכל מילה ומילה. ההלחנה הייתה מבחינתו מן מלאכת מחשבת, כמו הרכבת פאזל, והוא ביקש למצוא את המנגינה המדויקת והנכונה ביותר לשיר. הוא היה מאוד רציני, וגם, ואולי בעיקר – הוא לא הלחין שירים שלא מצאו חן בעיניו. בגלל זה הוא גם עבד כל חייו, בין אם בבנק או בחנות הספרים, כדי לא להיות מושפע. הוא רצה שהמוזיקה תהיה התחביב שלו ולא המקצוע, ונקט בגישה של אם יש עבודה זה מצוין, ואם אין - אז לא קרה שום דבר".

"חומר מאתגר ומורכבות מוזיקלית אדירה"

שי זלמן, המנהל המוזיקלי של מופע המחווה, אומר שהחומרים של סשה ארגוב מאתגרים מאין כמוהם. "השירים שסשה ארגוב הלחין הם נכסי צאן ברזל במדינה שלנו, במיוחד בתקופה הזו. החומרים שלו מאתגרים ובשירים יש מורכבות מוזיקלית גדולה".

איך ניגשים לעבד מוזיקלית חומרים כל כך קנונים?

"למעט שני שירים, 'לך לך למדבר' ו-'ארץ', שעיבדתי מחדש, השירים במופע נצמדים למקור. הרעיון העיקרי היה להביא זמרות חזקות, כמו מיקה קרני, מאיה בלזיצמן וטל (טולה) בן ארי, וגם לתת לשירים צבע בעזרת כלי נגינה לא שגרתיים כמו צ'לו, חליל צד, קונטרה בס, כלי נשיפה ותופים. השירים שנבחרו יקבלו גוון עדכני, בדרך שבה אנחנו מנגנים מוזיקה היום, עם סולו של כלי נגינה מיוחדים מאוד".

ואיך בוחרים כמות בודדה של שירים מתוך הרפרטואר העשיר הזה?

"זה קשה. היו שירים שהיה ברור שאי אפשר לוותר עליהם כמו 'השמלה הסגולה', 'וידוי', 'פנס בודד', 'משירי ארץ אהבתי'. ובנוסף אליהם, בחרתי בשירים שקרובים לליבי, ושהזמרות התחברו אליהם ורצו לשיר. בסופו של דבר אנחנו מביאים כאן חבורה מדהימה של זמרות ונגנים, כשכל אחד ואחת מהם מביא את הגוון שלו, ומוסיף צבעים מדהימים למוזיקה העל-זמנית הזו, עם ההרמוניות המדהימות והמורכבות הנהדרת".

השמלה הסגולה: מופע מחווה לסשה ארגוב. יום שלישי, 08.01 בבית אבי חי. לפרטים ולרכישת כרטיסים.

 

>> לכל האירועים הקרובים בבית אבי חי

>> בחזרה למדור בית אבי חי - בית ליצירה יהודית-ישראלית מקורית