קולקציית 2021

ירוק יותר, גדול יותר, חכם יותר: החידושים שנראה על כבישי ישראל בחודשים הקרובים

אייזיק דוידוביץ'
תוכן שיווקי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
תיאור של מכונית חשמלית
אייזיק דוידוביץ'
תוכן שיווקי

תעשיית הרכב היא הזירה שבה התעשייה והטכנולוגיה מתנגשות ומתמזגות ליצירת פתרונות חדשניים. היא מאמצת בשמחה רבה טכנולוגיות ותיקות פורצות דרך כדוגמת הבינה המלאכותית (AI) והביג דאטה, לצד טכנולוגיות חדשות ועדכניות יותר. טכנולוגיות IoT, למשל, באות לידי ביטוי כבר כיום ביכולות ה-OTA המובנות ברכבים, המאפשרות ליצרניות הרכבים לשלוח עדכוני תוכנה, מרחוק ובמקביל, לכל המחשבים המותקנים בדגמי רכבים מסוימים. גם טכנולוגיית הבלוקצ'יין, המאבטחת ומאמתת טרנזקציות מידע על גבי הרשת - שלרוב תאוזכר בהקשר לסחר במטבעות המבוזרים כמו ביטקוין ודומיו - מתחילה להשתלב בתחום, בין שלצורכי אבטחת סנכרון המידע האדמיניסטרטיבי (בין חברות ביטוח, משרד הרישוי, מוסכים וכן הלאה) ובין שלצורכי אבטחת מערכת המחשב שברכב מפני שיבושים זדוניים, שאליהם עלולים להיחשף מחשבי הרכבים בעת השימוש ב-oTו וב-OTA.

תראו, (כמעט) בלי ידיים

אי אפשר לדבר על העתיד בלי להזכיר את כלי הרכב האוטונומיים מבוססי ה-AI, הנחשבים למובילים בענף הרכב. הבינה המלאכותית כבר מאפשרת לנו שיטות נסיעה חכמות באמצעות המכוניות האוטונומיות, שאינן מצריכות נהיגה אנושית ונסמכות על תוכנות וחיישנים לצורכי הניווט והבקרה. כלי הרכב האוטונומיים נועדו, במקורם, להפחית את הצורך הקיים בנהגים אנושיים ואף להקל על התחבורה היומיומית. כיום בכבישי ארצות הברית מצויים כ-1,400 רכבים מסוג כזה, ולא מזמן התבשרנו כי טסלה עתידה להיכנס לשוק הישראלי בימים אלה ממש.  אף על פי שהלקוחות עדיין אינם צובאים על דלתות החברות המייצרות, המודעות לאופציה גדלה באופן דרסטי, במיוחד כששחקניות גדולות כמו טסלה, גוגל ואובר מעלות כל הזמן את הרף ליכולותיהן של המכוניות האוטונומיות. בשל מגפת הקורונה, התחום ספג השנה מכה קשה שעיכבה, ככל הנראה באופן זמני בלבד, את התפתחות הענף, אולם בהתחשב בכך שהתחזית צופה היקף שווי של 556 מיליון דולר עד לשנת 2026, סביר מאוד להניח שההשקעה בתחום תתחדש בקרוב, והקונספט אף יזכה ליישומים יצירתיים נוספים.

מתחברים לזרם

המודעות הגוברת לאיכות הסביבה ולפגיעה בה כתוצאה ממכוניות המונעות בדלק בנזין וסולר שינתה את פני ענף הרכב, והכשירה את הקרקע לצמיחתם של הרכבים החשמליים. מדובר בתחום מתפתח, שבמידה רבה, עד כה, התמודד עם לא מעט קשיים - מהיצע דגמים מצומצם, דרך תשתית טעינה לקויה ועד לחרדת המרחק המפורסמת,  שעדיין (בצדק או שלא בצדק) מונעת מלא מעט נהגים להמיר את רכבי הדלק שלהם ברכבים חשמליים טהורים.

2021 תציב על הכבישים רכבים חשמליים רבים יותר, כשדרגת ה"חשמליות" הטהורה שלהם תלך ותגדל בהדרגה, בתגובה להרחבת קשת הדגמים החשמליים וכניסתם של דגמים חדשים ומשופרים לתמונה, שיפור ביצועי הסוללה, וכמובן, גם שינויים חיוביים שעתידים לחול בתשתיות הטעינה, עם הפיכתם של הרכבים החשמליים לנפוצים יותר בשימוש. בשנה הקרובה, עדיין, עניין המחיר (הגבוה באופן משמעותי מזה של רכבים שאינם חשמליים) ע     לול להוות מכשלה מסוימת, אולם גם כאן, בהמשך, אנחנו עתידים לראות שינוי רציני, הן בזכות יחס ה-ROI (החזר על ההשקעה) ההולך והמשתפר של הרכבים הללו והן בשל הגברת התחרות בין יצרניות הרכב השונות.

הולכים על גדול יותר

אם בשל תפיסת הבטיחות, תדמית מסוימת או סתם תופעת העדר, דגמי  SUV וקרוסאוברים נחשבים לפלח הצומח ביותר בשוק הרכב, בעיקר על חשבון המכוניות הקטנות יותר. יצרניות הרכב שמחות לתכנן, לייצר ולהציע כמה שיותר מכלי הרכב האלה, כדי לענות על הביקוש הלא קטן להם. דגמי הקרוסאובר מגיעים, כיום, בזרם בלתי נגמר, של גדלים, דגמים וסוגי הנעה. מהרכבים החשמליים ועד לרכבי השטח המתוחכמים - כל חובב SUV או קרוסאובר יכול למצוא את הרכב המועדף עליו, ובקלות.

שומרים על מרחב אישי

באופן טבעי, בשל מציאות הקורונה, השימוש בתחבורה הציבורית חווה ירידה דרסטית. גם הנסיעה המשותפת ושירותי הרכבים השיתופיים, שהצליחו לצבור בישראל בזמן קצר תאוצה לא מעטה טרם פרוץ המגפה, ספגו מכה לא קלה, בשל העדפת הציבור להימנע משהייה באזורים צפופים או משימוש ברכב שהם אינם יודעים בוודאות מי שהה בו לפניהם. ניתן לומר כי למרות האופטימיות שמביאים איתם חיסוני הקורונה, את הנזק התודעתי שגרמה המג     פה לכל נושא השיתופיות ברכבים - תחב     ורה ציבורית, נסיעות משותפות, רכבים שיתופיים וכדומה - ייקח לא מעט שנים לתקן. אבל חובבי איכות הסביבה המצרים על כך יוכלו, כאמור, לרכוש רכב חשמלי כדי לצמצם את הנזק.

בסיכומו של דבר, בעשור האחרון ענף הרכב חווה לא מעט תהפוכות חסרות תקדים - הרכבים הפכו למלוטשים יותר, אמינים יותר ואף, לא פחות חשוב מכך - מסוגלים להגיע למהירויות גבוהות יותר. נראה כי ממש כמו שצפתה התחזית של מקינזי בשנת 2016, תעשיית הרכב עוברת בהדרגה לעידן שבו יצרני הרכב ימצאו את עצמם מניבים הכנסות רבות יותר, בעוד שהמשתמשים ייהנו מפתרונות נהיגה חדשניים יותר. אף על פי שב-2020 חלה האטה במכירות - בשל מגפת הקורונה על השלכותיה השונות חלה ירידה של כ-15% במכירות רכבים פרטיים חדשים - נראה כי הענף מתחיל להתאושש אט-אט, ושנת 2021 עתידה להחזיר את התחום לנתיב הנכון ולשלב בו בהצלחה לא מעט מגמות טכנולוגיות.