בר דוידוביץ, מעצב מוצר, משיק מוצר ריחני בדמות טווס

"תקופת הקורונה היא סוג של ניעור ממונוטוניות של שנים ומינוף לדבר יותר נעים, נכון, ידידותי ומקיים", סבור בר דוידוביץ, מעצב מוצר, שמשיק מוצר ריחני חדש, מעצב בזום ומתייצב לפי רוח התקופה החדשה

לימור קלר
תוכן מקודם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
טווסי ריח
לימור קלר
תוכן מקודם

בימי הסגר, בארץ ובעולם, כשכולם עוד היו ספונים בבתיהם, קיבל בר דוידוביץ, מעצב מוצר, זימון לעדכון טרנס-אטלנטי מול אנשי חברת התאורה האיטלקית Slamp. בעודו עובד על פרויקטים שחלקם נעצרו או התפוגגו באילוץ השעה, התכנס איתם לסיעור מוחות בזום על שינויים עיצוביים וטרנדים ברוח התקופה הכפויה שהביאה איתה המגפה. 

"חברות מתחילות לשים דגש על פרטים שלא חשבנו עליהם קודם, ומגיעות לתובנות חדשות על עיצוב, שפה, טרנדים וכל מה שקשור לפנים הבית ולמוצריו", אומר דוידוביץ. "מושם דגש על החלל הפרטי, צצות פונקציות חדשות ודרישה למוצרי ספורט, היגיינה, חיטוי ועוד". 

תכניס אותנו לרגע מהשיחה. כיצד השפיעה ההסתגרות בבית על הטרנדים שיככבו אצלנו בקרוב?

"ברמה הפסיכולוגית אנשים מרגישים צורך להכניס צבע לתוך הבית. עד המגפה היה טרנד חזק של מונוכרומטי, שחור-לבן ונקי; ועכשיו, מבדיקות שהם ערכו, התחזיות מצביעות על כמיהה לצבע כהשפעה מתקופת הבידוד, בה אנשים היו בבית בלי אפשרות לצאת".

מפגישת הזום יצא דוידוביץ עם תובנות שגם אם פרויקטים נעצרו, אחרים קורמים עור וגידים, וכעת כולנו עומדים בפני הזדמנות למוצרים חדשים שלא היו כאן קודם. "המשקל שאנחנו נותנים לאזורים בבית התערבל. המרפסת, ששימשה באירופה לתליית כביסה או לאפסון פריטי ג'אנק, הפכה להיות התווך בין הפנים לחוץ וקיבלה משנה חשיבות בנוגע לשהייה בה ולתאורה שהיא צריכה. גם שולחן האוכל קיבל תפקיד חדש וצריך לאפשר עליו עבודה בצורה נוחה יותר, ואפילו החזרה למקומות העבודה ולבית הספר יכולה להביא איתה רעיונות למוצרים חדשים", הוא מסביר, "מי שלא יראה בכך הזדמנות, יתקשה לעמוד בקצב ולהסתגל". מבחינתו, זה האתגר בסוג העבודה שבחר לעצמו כמעצב מוצר – לחדש, לחלום ולהמשיך קדימה, כדי להתאים את עצמנו למצב החדש. "למנף את התקופה", הוא קורא לזה.

ניחוחות אחרים

מתוך מחשבה על השהייה בבית ועל מקסום התחושות הטובות במרחב הפרטי, מצא לנכון להשיק כעת את טווס הריח, מוצר ריחני לבית שהתחיל לעבוד עליו עוד קודם לימי הסגר והחליט להאיץ את ייצורו. הטווס מצטרף לפריטי האומנות השימושית העל-זמנית של המותג שלו, BA-IT. רק לפני כחצי שנה חקר את מושגי החשיפה וההסתרה באמצעות קולקציות המראות-מסיכות שלו ויצר טוויסט עדכני למוצר עתיק כחותמת שולחן אישית, וכעת מגיע תורו של הטווס, אופציה טוטלית וחושנית למוצר שמחמם את האווירה בנוכחותו ומעניק ערך מוסף בעירוב החושים שלו – הוא מספק ריח נעים וגם יפה ויזואלית, איכותי ועשוי מחומרים אמיתיים של עץ וקרמיקה. שדרוג מעניין לבקבוקון המוכר עם המקלות.

טווס ריח, פורש כנפיים ומפיץ ריח בחלל צילום: סטודיו בר

"אהבתי את אייקון הטווס, שפורס את הנוצות בגאווה בחלל ומפיץ את הריח. בחרתי לפשט את הצורה באלגנטיות ועם ניקיון, כדי לא להאכיל את המתבונן בכפית. יחד עם עבודת העיצוב שמרתי על צורה שתשרת את הריח בצורה פונקציונלית: במקום כלי פתוח שממנו הריח מתנדף בקלות, מעין צורת קונוס הפוך עם מניפולציה של ראש ומקור שיוצאים ממנו, ומאחור נוצות מבמבוק. היה לי חשוב שיוכלו לשמור על המוצר ולא לזרוק אותו לאחר השימוש. זה האני מאמין שלי - בכל ייצור, ולא משנה באיזה מוצר, אעדיף להשתמש בחומר נכון, למשל בקרמיקה, שיש בה אפס בזבוז משום שיוצקים אותה לתבנית ועושים שימוש בכל החומר".

הטווס מתנשא לגובה של 20 ס"מ ונפתח לרוחב 18 ס"מ, כך שהוא מתאים להנחה על ספרייה, באמבטיה, בכניסה לבית ועוד. הוא בעל שני גמרים, האחד לבן ניטרלי שיתאים לכל חלל, והשני שחור מט מגורען שמעניק לו אלגנטיות ונוכחות מכובדת. נוצות הזנב שלו הן מוטות נפרדים שמפיצים את הריח ומנעימים את השהייה במרחב, והן עשויות עץ במבוק, שגדל במהירות ואינו בסכנת הכחדה, וכך שומר על ערך הקיימות החשוב לדוידוביץ בעבודתו. "מבחינה סביבתית שמנו דגש על מוצר שנשאר ומתמלא בריח נבחר, ומבחינה כלכלית הוא מיוצר בארץ, תומך בכלכלה המקומית, מדלג על משלוחים, טיסות וזיהום אוויר, ועל כך אני שמח". 

בר דוידוביץ'צילום: סטודיו בר

הטווס, אגב, נמכר עם בקבוקון ריחני של חברת הבוטיק התל אביבית "פושיה", כך שניתן להשתמש בו כבר עם הרכישה דרך אתר המותג BA-IT שהוא www.ba-it.shop ב-280 שקל, כולל משלוח. בשלב מאוחר יותר, פוסט-קורונה, הוא יימכר דרך חנויות עיצוב ואומנות בארץ ובחו"ל, לאחר שיושק ביריד צבע טרי, לכשיתקיים".

מתי להערכתך נתחיל לראות את השינוי בכל הנוגע לעיצוב פוסט-קורונה?

"חברות מבוססות כבר עורכות שינוי כיוון באסטרטגיה שלהן, ואני מניח שזה יבוא לידי ביטוי גם בתערוכות, כמו שבוע העיצוב במילאנו שנדחה בינתיים. אני מאמין שנראה יותר השקות דיגיטליות ופחות תערוכות פיזיות, כדי לחסוך בטיסות ובלוגיסטיקה וגם כדי לא להאיץ בחברות להוציא מוצרים בכוח מדי שנה, ולתת להן זמן לפיתוח נכון של מוצרים גם מבחינה סביבתית וכלכלית".

אתה חושב שגם בארץ מתחילים להשתנות דברים בתחום?

"אני רוצה להאמין שחברות שמפתחות ומייצרות מבינות שאי אפשר להמשיך כרגיל בלי לבצע חשיבה מחודשת. אנשים מבשלים ומנקים יותר, עושים יותר ספורט, שמים יותר דגש על בריאות, משפחתיות, מבינים מחדש מה חשוב להם, אז זה נוגע לכולם. תקופת הקורונה היא סוג של ניעור ממונוטוניות של שנים ומינוף לדבר יותר נעים, נכון, ידידותי ומקיים. יש מה לעשות, ועולם העיצוב צריך לספק את הדברים האלה בכל קנה מידה – מקטן ועד גדול, כמו בכל תחום אחר".

סטודיו בר דוידוביץ'>>