נוסעים עם הזרם

המספרים עדיין קטנים אבל המגמה ברורה וחד-משמעית: דגמי הרכב החשמליים בדרך לכבוש מקום מרכזי בשוק הרכב הישראלי. למי כדאי לרכוש רכב חשמלי טהור? מתי עדיף לבחור ברכב היברידי נטען (פלאג אין)? ומה העלויות בפועל?

יואב קווה, תוכן מקודם
תוכן מקודם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
נוסעים עם הזרם
יואב קווה, תוכן מקודם
תוכן מקודם

המדינות הסקנדינביות הן אלו שמובילות את המגמה העולמית: בנורבגיה 40% מסך המכוניות החדשות שעלו השנה לכבישים הן חשמליות. באיסלנד 31%. בשבדיה 7%. מערב אירופה לא הרבה מאחוריהן: בצרפת הן מהוות 7% מסך שוק הרכב, ואילו בפורטוגל 6%.

המספרים בישראל עוד קטנים, אבל הכיוון אליו נושבת הרוח ברור: ב-2019 (ינואר-אוגוסט) נתח המכוניות החשמליות הסתכם ב-0.2% מהשוק המקומי. בתקופה המקבילה השנה קפצנו כבר ל-0.7% – כלומר 1,117 מכוניות חשמליות חדשות על הכבישים. 2020 צפויה להיגמר עם כ-1,500 מכוניות חשמליות, ובשנה הבאה, על פי ההערכות, נגיע כבר ל-10,000 מכוניות חשמליות חדשות.

חסכניות, ירוקות ומתאימות לשוק הישראלי

השוק המקומי מתאים לסצינה החשמלית: מחירי החשמל כאן נמוכים באופן יחסי, מחירי הדלק גבוהים, והכי חשוב – ישראל היא מדינה קטנה בשטחה. עובדה זו מקלה על פריסת רשת עמדות טעינה ועשויה להרגיע את רוכשי הרכבים החשמליים מפני החשש להיתקע באמצע הכביש "ללא חשמל".

טווח הנסיעה המוצהר של יצרני הרכב החשמלי מסתכם בדרך כלל בכ-250-400 ק"מ. בפועל, עם מזגן שפועל ללא הפסקה ותנועה עצבנית בכבישים, הטווח צונח לפחות מ-200 ק"מ. זה אומר שקפיצה ספונטנית למכתש רמון לא באה בחשבון. "חרדת טווח" היא אחד הגורמים העיקריים שמרחיקים נהגים מרכבים חשמליים, גם אם הנסיעות שלהם למרחקים ארוכים הן נדירות בתכלית. אבל מי ששגרת הנהיגה שלו קבועה ומתמקדת בעיקר בנהיגה עירונית יכול לעשות את המעבר החד והנועז הזה לרכב חשמלי וליהנות מכמה יתרונות משמעותיים.

היתרון הראשון ברור - נסיעה שקטה ובלתי מזהמת (ברמת גזי פליטה מהרכב עצמו). היתרון השני - תדמית אישית מתקדמת וזה גם נושא טוב לשיחות חולין. היתרון השלישי ומשמעותי במיוחד - חיסכון בהוצאות. אמנם עלות הרכישה הראשונית גבוהה בדרך כלל מכלי רכב רגילים, אבל התחזוקה זולה להפליא. עלות טעינה מלאה מסתכמת בכ-25 שקל בלבד, רבע מהמחיר בהשוואה לעלות דלק שמספיק לטווח נסיעה מקביל. עלות הטיפולים והתיקונים צונחת לכמעט אפס – פשוט בגלל שברכב החשמלי אין את אותם חלקים שמתבלים ודורשים טיפול והחלפה.

מלא FULL חשמל

אז איך מתדלקים בחשמל? עם הרכב החשמלי החדש שלכם תקבלו ערכת טעינה ביתית (כולל או לא כולל התקנה). אם אתם מתגוררים בבית פרטי, אין בעיה. בבית משותף, לעומת זאת, נדרש אישור של ועד הבית.

משך הטעינה בעמדה הביתית נע בין 6 ל-8 שעות. כלומר, מחברים בערב את הרכב לעמדה ובבוקר הוא "מלא FULL". אבל מה עושים מחוץ לעיר ובנסיעה ארוכה? ברחבי הארץ פזורות כיום כ-25 עמדות טעינה מהירה, שמסוגלות, בתוך 30-60 דקות, לטעון 80 אחוז מקיבולת המצבר. נכון, זה לאט יותר בהשוואה לתדלוק קונבנציונלי אבל זו הזדמנות לקחת פסק זמן– מה גם שתמיד אפשר לענות לעוד כמה מיילים נשכחים.

הקושי הנוכחי הוא דווקא אחר – 25 עמדות טעינה זה עדיין מספר נמוך ולא מספק. המשמעות היא ש"חרדת הטווח" שלכם עלולה להגשים את עצמה ותתקעו בצד הכביש ללא חשמל. ובמקרה כזה אי אפשר לרוץ לתחנה הקרובה ולהביא מיכל חשמל. אך אל דאגה, עם הזינוק בביקוש לכלי הרכב החשמליים צפוי גם זינוק במספר תחנות הטעינה. למעשה עד תחילת 2021 צפוי מספר העמדות לחצות את קו ה-100. תמצאו אותן בעיקר במרכזי קניות סביב צירי תנועה מרכזיים.

בעמודים הבאים תוכלו למצוא כמה מהדגמים ה"ירוקים" שמהווים חלק מהמהפכה החשמלית שכבר החלה בישראל. לחלק מהם יש יכולות נסיעה על חשמל בלבד לטווח גדול ולחלקם טווח חשמלי מוגבל – אבל ברגע שמשתחררים מהקיבעון המחשבתי שמכונית חייבת להיות מסוגלת לנסוע 600 ק"מ בין תדלוק לתדלוק וכשמכירים בעובדה שרוב רובן של הנסיעות היומיומיות שלנו הן קצרות מאוד – המעבר לרכב חשמלי הופך פתאום להגיוני מאוד.

איך תבחרו את הרכב החשמלי המתאים לכם?

בואו נבין יותר לעומק את ההבדלים בין שלוש רמות שהן שונות בתכלית:

הרמה הראשונה: רכב חשמלי טהור (Electric Vehicle או בקיצור EV) – זהו רכב שיתאים למי שנוסע עד 200 ק"מ ביום ושיכול להציב עמדת טעינה בבית או בעבודה. הדגם החשמלי הנמכר ביותר בישראל הוא MG ZE EV מתוצרת MG הסינית (יבואן לובינסקי).

הרמה השנייה: רכב היברידי נטען (פלאג אין) - מדובר למעשה ברכב היברידי עם סוללה נטענת חיצונית וטווח נסיעה חשמלי "טהור" של כ-40-50 ק"מ. אלא שברגע שהסוללה הנטענת מתרוקנת ניתן להמשיך בתנועה באמצעות מנוע בנזין סטנדרטי. דגמי הפלאג אין מתאימים למי שמרבה בנסיעות עירוניות קצרות אבל רוצה לשמור לעצמו את האפשרות לגיחות למרחקים ארוכים. הדגמים הנמכרים ביותר בפלח זה הם מיצובישי אאוטלנדר PHEV וקיה נירו נטענת.

הרמה השלישית: רכב היברידי (וזו גם הרמה הבסיסית ביותר). הכוונה היא לרכב עם מנוע בעירה פנימית סטנדרטי ותוספת של מנוע עזר חשמלי. טווח הנסיעה במצב חשמלי טהור הוא זניח, אבל מצד שני אין התעסקות בנושא של עמדת טעינה ומגבלות טווח. צריכת הדלק הממוצעת בפועל עשויה להגיע לכ-18 ק"מ לליטר. הדגמים ההיברידיים הם למעשה הנמכרים ביותר בשוק. למשל: טויוטה קורולה, יונדאי איוניק, קיה נירו.

חזרה למדור

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא: