רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שומע צלילים – ליף פודג'סקי והפסיכדליה של יצירת עטיפות תקליטים

לכתבה

"היו לי רגעים שבהם הרגשתי שאני חלק מכל דבר שקיים, שאי פעם התקיים. מין בהירות ויופי שניפצו כל מה שחשבת שאפשרי"

אם הציטוט הנ"ל נשמע לכם כמו יצא מפי עוד אחד שחווה חוויה פסיכדלית, כנראה שאתם צודקים. עם זאת, בניגוד לרבים שיכלו להגיד דברים דומים, נדמה כי אין כיום אף אדם שמצליח לזקק רגעים כאלה בכזאת הצלחה אמנותית ומסחרית כפי שעושה האמן והמעצב הגראפי ליף פודג'סקי שאמר את הדברים. אלה הם בדיוק הדברים בהם הוא משתמש כדי לעצב את עבודותיו, הזכרונות של אותם רגעים של חיבור, בהירות ויופי.

תמונה פסיכודלית
Dreamstime

ליף פודג'סקי, אוסטרלי המבוסס בלונדון, הוא בין מעצבי עטיפות אלבומי המוזיקה המבוקשים והנחשבים בעולם כיום. וכן, יש לו חיבה גדולה למוזיקה פסיכדלית. למעשה, הוא לא אחר מאשר האמן שעיצב את עטיפות שני אלבומיה הראשונים של להקת הרוק הפסיכדלי המצליחה בעולם כיום. אני מדבר על הלהקה האוסטרלית טיים אימפלה כמובן, שצפויה להופיע לראשונה בישראל בקיץ הקרוב. פודג'סקי נמנה על קהל מעריציה כבר בשלב מוקדם מאוד של פעילותה ולמעשה, טיים אימפלה הייתה הלהקה הראשונה לה יצר גרפיקה. הוא עשה זאת מתוך הנאה ויצירתיות בלבד והעלה לרשת. לא עבור שום שכר. לאחר זמן מה חברת התקליטים "מודולר רקורדינגס", בה חתומה טיים אימפלה, יצרה עמו קשר והציעה לו הצעה שלא יכול היה לסרב לה.

"הם הכירו את העבודות שלי ושאלו אם אהיה מעוניין לקחת חלק ב-Ballantine’s Artist Series, סיפר לאחרונה והוסיף שהאמת היא שהוא חובב וויסקי" ליף פודג'סקי

עטיפת הדיסק הבא שלכם בעיצובו של האמן Klone- עם השקת המהדורה המעוצבת של בלנטיינ'ס

אך רוחב היריעה של עבודותיו נמתח הרבה מעבר לז'אנר הפסיכדלי. פודג'סקי יצר עד כה אינספור עטיפות יפהפיות ללהקות ומוזיקאים ממגוון רחב של סגנונות, שרובם תויגו, לפחות בתחילת דרכם, כאינדי או אלטרנטיב מסוגים שונים. בהם אפשר למנות את נסיכת הפופ האלטרנטיבי הקנדית גריימס, הרכב האינדי-דאנס-רוק Foals, כוכבת הפופ השוודית ליקה לי, הראפר הבריטי רוטס מאנובה, צמד ההיפ הופ שבאז פאלאסז ודואו האלקטרוניקה והפוסט-דאב סטפ המצוין מאונט קימבי. הרשימה ארוכה להחריד, אך מה שכן חשוב להגיד הוא שפודג'סקי בוחר ליצור אך רק עבור להקות ומוזיקאים שעבודתם מדברת אליו.

"אני מנסה לעבוד עם אמנים שאני מכבד – כאלה שאאזין למוזיקה שלהם. אני מנסה לבלות זמן רב עם המוזיקה כדי לעלות עם סיפור וקונצפט שיכילו את ההרגשה והזרימה שבאלבום", אמר פודג'סקי בעבר. עבודותיו המופשטות בדרך כלל כוללות דימויים מן הטבע עם עיוותים שכאמור, לא יהיו זרים לכל מי שאי פעם חווה השפעה של סם הזיה. הוא מנסה לחקור תמות של פחד ואהבה, קסם וחיבור לטבע תוך שימוש באלמנטים של חזרתיות, איזון, סימטריה, רקורסיה ושימוש קליידוסקופי משהו בצורות גיאומטריות.

"הרבה מהעבודה שלי מבוססת על דפוסים וצורות שבאים לידי ביטוי בטבע ולכן זה רק היה הגיוני לצאת למסע הזה ולקבל ממש את ההרגשה של מהיכן מגיע הוויסקי" ליף פודג'סקי

עבודותיו הפסיכדליות מרפררות באופן טבעי לסוף שנות השישים ותחילת השבעים, אך באותו הזמן משדרות משהו מודרני לחלוטין. הסטייל של פודג'סקי נשען באופן ברור על העשורים האנלוגיים יותר, אך באיזשהו אופן מצליח לא להתפרש כנגזרת שלהם - אלא כמשהו חדש. ואם ציינו כבר את טיים אימפלה, אותו הדבר ניתן לומר על המוזיקה שלה שלפחות בשני האלבומים הראשונים נשענה רבות על גראז' ישן, ריפים כבדים של גיטרות סבנטיז ופסיכדליית ילדי פרחים שאיכשהו התחמקה לגמרי ממלכודת הרטרו.

"אני מנסה לעבוד עם אמנים שאני מכבד – כאלה שאאזין למוזיקה שלהם. אני מנסה לבלות זמן רב עם המוזיקה כדי לעלות עם סיפור וקונצפט שיכילו את ההרגשה והזרימה שבאלבום" ליף פודג'סקי

לא בכדי בחר פודג'סקי בשם "סינסתזיה", תופעה מרתקת של מיזוג קוגניטיבי בין חושים שונים (לטעום מספרים או לשמוע צבעים לדוגמה), לתערוכה שהציג בפריס בסוף השנה שעברה. "מצב הגורם לגירוי של נתיב חושי אחד להוביל לחוויות בנתיבים חושיים אחרים, נדמה כמו דרך לא רעה לתאר את תהליך היצירה שלי", הסביר בראיון אינטרנטי בנובמבר האחרון. והרי, זה רק הגיוני שתופעה כמו סינסתזיה תרתק אדם שהתפרסם בזכות היכולת הנפלאה שלו לתרגם יצירות שמע לכדי עבודות ויזואליות מקוריות.

עטיפה מעוצבת של הוויסקי בלנטיינס

מאז פרש מעבודתו האפורה כמעצב גראפי שכיר והקים סטודיו משלו, החל פודג'סקי לפרוח וליצור עבודות לא רק עבור להקות שהוא אוהב, אלא גם פוסטרים, טישירטס ועוד עבור חברות תקליטים נחשבות ובהן סאב פופ מסיאטל, Warp Records, סוני מיוזיק, XL, נינג'ה טיון, אטלנטיק, וורנר ועוד. בתיק עבודותיו נמצאים גם שמות של מותגים ובהם המכונית הקומפקטית סמארט, חברת ההלבשה נייקי, אתר האינטרנט ההיפסטרי Vice והמגזין הנחשב Wired. אך בינו ובין מותג הוויסקי הסקוטי המפורסם בלנטיינ'ס נרקם סיפור אהבה של ממש. פודג'סקי עיצב לאחרונה שרוול בד יפהפה שמתלבש על בקבוק בלנטיינ'ס שיצא החודש לחנויות במהדורה מוגבלת.

"הם הכירו את העבודות שלי ושאלו אם אהיה מעוניין לקחת חלק ב-Ballantine’s Artist Series"", סיפר לאחרונה והוסיף שהאמת היא שהוא חובב וויסקי ויתרה מכך – באופן מקרי לחלוטין "בלנטיינ'ס 17 שנה" הוא הוויסקי האהוב עליו ושאופן ההכנה של המשקה תמיד סקרן אותו. לכן מצא את עצמו פודג'סקי לא רק לוגם וטועם אלא גם במסע פיזי לסקוטלנד, להתרשם מהנופים בדרך אל המזקקה. "הטיול לשם היה הכרחי", סיפר, "הרבה מהעבודה שלי מבוססת על דפוסים וצורות שבאים לידי ביטוי בטבע ולכן זה רק היה הגיוני לצאת למסע הזה ולקבל ממש את ההרגשה של מהיכן מגיע הוויסקי".

בהשראת אותו שיתוף פעולה החליטו במותג הוויסקי לפעול גם בישראל באופן דומה ובקרוב תתקיים תחרות בה מוזיקאים יוזמנו להעלות מוזיקה מקורית לאתר המותג, והיוצר הנבחר יזכה בעיצוב לאלבום שיצור עבורו אמן הגרפיטי הישראלי – Klone.

מה שנכון למוצרים רבים, נכון גם למוזיקה - הפן הוויזואלי משחק תפקיד חשוב באופן בו אנחנו בוחנים ושופטים בעולם עמוס דימויים. לא משנה אם מדובר במוצר פיזי או דיגיטלי, דימוי ייתן למתבונן רעיון כלשהו לגבי המוצר, הלהקה או התחושה שיוצרת המוזיקה שמאחורי העטיפה. או כפי שתאר זאת פודג'סקי בעצמו פעם - "זה רעיון, אתוס, אישיות וויזואלית למסעות מוזיקליים".

עטיפת הדיסק הבא שלכם בעיצובו של האמן Klone- עם השקת המהדורה המעוצבת של בלנטיינ'ס

תמונה פסיכודלית צבעונית
Dreamstime