מחקר: מיתוג שקוף ברשת

עולם הפרסום מעולם לא היה מדיד יותר מאשר בעולם הדיגיטלי. הצלחה של מותג, נתוני שיווק, דעת הקהל הצרכנית ומיקומו בשוק שלו מעולם לא היו שקופים יותר (ויחד עם זאת) אמיתיים יותר, אבל כדי להבין מה חולל העולם הדיגיטלי לתהליך המיתוג צריך לחזור מעט אחורה, כאשר היה רק עולם אוף ליין.

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

מה קרה למיצוב המותג?

בעבר כאשר משרדי פרסום נדרשו למצב מותגים חדשים, הם ביצעו חקירות עומק על מוצרים מקבילים בשוק הישראלי. אם המותג היה מיועד גם לייצוא אז הם בדקו גם את המתחרים בעולם. המידע והנתונים שהיו להם הגיעו מקמפיינים, תערוכות, מאמרים מקצועיים ועוד. היום בעולם הדיגיטלי שפע המידע, הנתונים והתכנים הזורמים והנגישים ברשת, מעמידים בפני משרדי הפרסום הדיגיטלי אתגרים וסטנדרטים אחרים לגמרי בכל תחום המיתוג.

היוםמשרד פרסום חושב רבות לפני התחלת תהליך של מיתוג, חייבת להיות אסטרטגיה של בדיקת השוק וכאמור, זה לא רק השוק הישראלי והמידע הוא רב. שפע המוצרים, כמו גם המידע העצום דורש הרבה יותר העזה, יוזמה וקריאטיביות. תהליך המיתוג דורש גם המצאת נישות שיווקיות חדשות שכן כמו שאמרנו- יש המון מתחרים, מוצרים מקבילים בארץ ובעולם ומשרד הפרסום צריך להבין היום לא רק במיתוג אלא גם בטרנדים, מגמות בעולם הצריכה והשקת מותגים חדשים בעולם דיגיטלי, חכם וטכנולוגי.

המיתוג עוקב אחריך ברשת…

נקודות החיכוך והמפגש בין לקוחות פוטנציאליים ברשת לבין מותג מסוים, לא קשורות בכלל לדרישות ולהיכרות של הצרכנים עם המותג. בעבר בעולם האוף ליין, מי שהתעניין במותג כלשהו, חיפש אותו ואימץ אותו עשה זאת מבחירה אישית ומכוונת. היום אתה לא צריך לחפש מותג, בעולם הדיגיטלי אתה פוגש מותג גם בלי שיהיה לך שום מושג עליו. הוא יצוץ לך בכל מקרה במילות החיפוש בגוגל, בקמפיין באתרי אינטרנט, בעולמות תוכן, ברשתות חברתיות, בסרטוני וידיאו, בלוגים ופורומים. הוא יהיה שם.

בעבר תהליך מיתוג היה ארוך, מפותל וממושך.בעולם הדיגיטלי מותג יכול להתפרסם אורגנית ולהוביל בזמן קצר מאוד בגלל עוצמת הויראליות של הרשת. משרד פרסום דיגיטל חכם חייב להבין את הניווטים,ומסעות הגולשים כדי לנצל אותם לטובת הלקוח שלו.

משרד פרסום דיגיטלי טוב, צריך להבין לא רק במיתוג אלא גם בפסיכולוגיה של הגולשים, בדפוסי מחשבה, באסוציאציות שמובילות את הגולשים למקומות בהם המותג שלך רק מחכה שיראו אותו.

הגולשים הם הסוכנים הסמויים של המותג

השקת מותג בעולם האוף ליין, כרוכה גם היום בקמפיינים ותקציבי עתק על פרסום. בעולם הדיגיטלי הסוכנים של המותג הם הגולשים והם עושים את זה מרצונם החופשי. לחוויית המפגש החיובית שלהם מול המותג בנקודות החיכוך ברשת, יש עוצמה וכאשר הם משתפים אחרים בחוויה החיובית שלהם ברשתות חברתיות, בפורומים, בחוות דעת, המלצות ועוד, הם בעצם מעצימים ומשמרים את המותג.

מצד שני השקיפות הזו פועלת גם הפוך. הגולשים שופטים את המותג על איכות, יתרונות, שירות ועוד וזה שקוף ונראה ברשת. אבל כל מהלך שגוי של המותג, חוות דעת שליליות, מפח נפש משירות או אכזבה מהמותג עצמו מתגלגל ברשת באותן נקודות חיכוך המוניות בשרשור שאי אפשר לעצור אותו, ואשר עלול להביא לקריסתו של המותג.

האתר שלך זה המיתוג שלך!

אתר אינטרנט למותג חייב להיות אתר ממותג בעצמו. החשיבה של הגולשים היא לא חשיבה של צרכנים בחנות במציאות. הם שופטים את האתר ודרכו את המותג. אם האתר לא מקצועי הם יסיקו שגם המותג לא מקצועי. אם אין התאמה בין האתר למותג, הם יתבלבלו ולא יבינו מהו המותג או לא יבינו מהו האתר ואז הם יגלשו החוצה...

אם האתר קשה לניווט, הם יחשבו שגם המותג הזה קשה ומסורבל לשימוש והם יוותרו ויצאו החוצה.

חווית המשתמש של הגולשים באתר, היא הפרשנות שהם נותנים גם למותג!

לגולשים אין זמן. מחכים להם מאות אלפי אתרים. אתר של מותג חייב להיות ברור, מסודר, מותאם למותג, מאורגן ויזואלית, קל לניווט ומכיל תוכן איכותי וממוקד. הגולש צריך להבין מיד מהו המותג ולהתחבר אליו רגשית. כאשר אתר אינטרנט מכבד את הגולש, הגולש נהנה לשהות בו. יש לו חווית משתמש והוא מזהה אותה אוטומטית עם המותג. מכאן הדרך של המותג להגיע ללקוחות הפוטנציאליים קצרה מאוד. מיתוג עסקי שעושה את העבודה שלו. דרך פוסט חיובי אחד בפייסבוק, ועוד איזה דיון בפורום, חוות דעת חיובית והמותג הזה כבר מקבל נפח וממריא בלי שום שליטה. הוא הצליח להפוך למותג ועוד ידברו עליו בצינור לילה...