מחלת הדיכאון: שכיחה מאוד ובעלת פנים רבות

ישראל אמנם מפגרת ביחס למקומות אחרים בעולם ביחסה לדיכאון ובלגיטימציה לדבר על הנושא, אבל לדיכאון יש טיפולים ופתרונות

ד"ר יריב שחק
תוכן מקודם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
דר יריב שחק  צילום דוברות מרכז רפואי העמק
ד"ר יריב שחק
תוכן מקודם

כמעט כל אדם מרגיש לעתים דכדוך או מצב רוח ירוד שיכול להימשך מספר ימים או אפילו שבועות. אין זה אומר בהכרח שהוא סובל מדיכאון. סבל הוא חלק בלתי נפרד מהחיים, בדיוק כמו שמחה, ורגשות כמו עצב וחרדה מתעוררים בזמן התמודדות עם אירועים משמעותיים בחיים.

מצבים שבהם האיזון בחיים מופר, למשל בעיות בריאותיות, משבר זוגי או כלכלי, משבר בקריירה, יעוררו בדרך כלל תגובה רגשית שממוקדת בבעיה. תחושות כמו מתח, חרדה או עצב עשויות להימשך תקופות של ימים ואפילו שבועות, עד שנגבש שיטות יעילות להתמודד עם המצב ונצליח להתאושש ולהמשיך. תהליכים כאלו אינם מצריכים בדרך כלל התערבות מיוחדת. הם טבעיים, ומהווים את המקבילה הנפשית לתהליכים כמו החלמה ממחלה ויראלית או פצע שמגליד.

מה ההבדל בין דכדוך קל, דיכאון חורף, בייבי בלוז, דיכאון אחרי לידה ודיכאון מג'ורי? 

כאשר המציאות נצבעת בצבעים שחורים

דיכאון יכול להופיע לאחר אירוע קשה כמו פיטורין, אבל בניגוד למשבר "נורמטיבי" שמתמקד באירוע הקשה ובנסיבותיו, הדיכאון משנה את תמונת העולם כולה. קשה להסיט את המחשבה לנושאים אחרים. קיימת פגיעה ביכולת ליהנות מדברים שנותנים טעם לחיים כמו מהאנשים הקרובים, מהאוכל אהוב, ממגע גופני ומתחביבים. בזמן דיכאון הכול הופך אפרורי וחסר טעם. רבים מהחוקרים בתחום סבורים שהיעדר סיפוק ושמחת חיים הם למעשה הליבה של המחלה. דיכאון גורם להפרעות בשינה, לכבדות גופנית ומשפיע על המוטיבציה, על היכולת ליזום או לקום ולעשות דברים.

רבים מהמתמודדים עם דיכאון מרגישים קושי להתרכז, ובמקרים קשים יותר גם חשים שהחשיבה משתבשת, והם מתקשים לתכנן ולהחליט. העולם נצבע בעיקר בשחור ובמעט לבן. היכולת לתפוש את המורכבות של הדברים פוחתת, השיפוטיות גוברת, כך שכל טעות קטנה נראית קריטית וקשה לדמיין עתיד טוב יותר. רבים מתקשים לתפקד, ושוקעים עוד יותר במחשבות השליליות, והדיכאון מחמיר.

טראומה והסיכון לדיכאון

אנשים שחוו בעבר טראומה, נמצאים בסיכון מוגבר לפתח דיכאון, בעיקר אם מדובר באירועים חוזרים כמו אלימות, התעללות או הזנחה רגשית. גם האנשים שמתארים את עצמם ככאלו שתמיד היו חסרי שמחת חיים ואנרגיה ונוהגים לשפוט את עצמם לחומרה, נמצאים בסיכון מוגבר לפתח דיכאון. המחקר בשנים האחרונות הבהיר גם את השפעת הסביבה על התפתחות הדיכאון וההחלמה ממנו. אנשים שחיים בסביבה עשירה ונעימה יתאוששו מהר יותר.

סוגי דיכאון

קיימים סוגים שונים של דיכאון עם מאפיינים ייחודיים:

דיכאון חורף - ישנם אנשים עם רגישות גבוהה להתקצרות הימים עם בוא החורף. עם זאת רבים מגלים שהדכדוך או הדיכאון אינם קשורים בהכרח לשינויי העונות ולמזג האוויר. הסתיו מביא איתו את החגים, וזו תקופה לחוצה. במקרים כאלו, הדיכאון אינו מתעורר מההפחתה בשעות האור, אלא יותר מהשאלה איפה אתם עושים את החג.

דיכאון אחרי לידה – בניגוד לתופעת ה"בייבי בלוז" שמרגישות כ - 80% מהנשים שילדו בימים שאחרי הלידה, דיכאון אחרי לידה מופיע כמה שבועות אחרי הלידה, ומתאפיין במצב רוח ירוד ובאובדן הנאה, אבל גם במאפיינים ייחודים כמו בלבול, עייפות וקשיי שינה. מתעוררים גם ספקות לגבי המסוגלות ההורית, תחושת חוסר אנרגיה וקושי להיות קשובה לצרכי התינוק. קיימים מקרים של דיכאון אצל אבות, כנראה בגלל שהלידה הנה אירוע מאוד משמעותי לשני בני הזוג.

דיכאון בעקבות מחלות – ישנן מחלות שמעוררות דיכאון כמו תת פעילות של בלוטת התריס, סוגים מסוימים של סרטן, אירוע לבבי או מוחי. קיימים גם טיפולים בתרופות שמעוררים דיכאון.

דיכאון מג'ורי – בזמן דיכאון מג'ורי, המכונה גם דיכאון קליני, המציאות נצבעת בגוונים שחורים וקשה למצוא תקווה. היכולת ליהנות מדברים נפגעת, אין אנרגיה, השינה והתיאבון נפגעים, והמחשבות חוזרות שוב ושוב ומתמקדות בשלילי. פעמים רבות דיכאון כזה מתפתח לאחר גלים דיכאוניים קודמים.

כ-12-16% מהאוכלוסייה מתמודדים עם דיכאון מג'ורי, ובנשים השיעור גבוה אף יותר ומגיע לכ-20% - אחת מכל חמש.

גל דיכאוני נמשך בממוצע 9 חודשים, אבל כל יום נראה ומרגיש ארוך יותר. דיכאון שאינו מטופל יכול להימשך שנים. למעלה מ-60% מהמתמודדים עם דיכאון מתאוששים בעזרת טיפול, אם כי חלקם מתאוששים באופן חלקי בלבד, ועלולים לפתח בעתיד גל נוסף.

ישראל מפגרת ביחסה לדיכאון

ישראל מפגרת ביחס למקומות אחרים בעולם ביחסה לדיכאון ובלגיטימציה לדבר על הנושא. בקנדה, שם השתלמתי בנושא, מדברים בפתיחות רבה על נושאים כמו דיכאון והתמכרויות. ראש הממשלה ג'סטין טרודו, דיבר בכנות על הדיכאון שאיתו התמודדה אימו בילדותו, ובתחנות הרכבת ניתן לראות מודעות פרסומת בנושא הדיכאון. 

אפשרויות הטיפול

לעיתים, אפשר להיחלץ ממשבר עצמאית, אבל בחלק מהמקרים עדיף להיעזר באנשי מקצוע. מדיכאון מג'ורי אין אפשרות להתאושש עצמאית כי הדיכאון פוגע גם ביכולת למצוא כוחות להתאושש ולהתקדם. הטיפול מורכב וצריך להתאים לכל מתמודד באופן אישי.

ניתן לטפל בדיכאון במגוון דרכים: לעיתים, מומלץ להמתין, להבין מה קורה בחיים, לערוך שינויים באורח החיים ולבדוק האם כוחות הריפוי הטבעיים מספיקים. במקרים אחרים דווקא עדיף להתחיל בטיפול כלשהו:

טיפול פסיכולוגי - טיפול שיחתי המצריך בדרך כלל התמקדות גם בחזרה לתפקוד ובשיקום היכולת לבצע משימות, להיות פעיל וליהנות מדברים. טיפול זה יעיל בעיקר בדיכאון קל עד בינוני, והשפעתו מורגשת לרוב תוך שבועות עד חודשים.

טיפול תרופתי - קיימות תרופות נוגדות דיכאון רבות שנמצאו יעילות, הן שונות זו מזו בתופעות הלוואי ובאופן הפעולה, אך כולן משפיעות על מתווכים מוחיים. תרופות אלה מתחילות להשפיע רק אחרי כמה שבועות.

טיפול בנוירומודולציה - קיימות טכנולוגיות שונות של גירוי מוחי באמצעות מגנט או חשמל שמסייעות לשנות את הפעילות באזורים שונים במוח. הטיפול המוכר ביותר הוא הטיפול בנזעי חשמל (ECT). למרות שמדובר בטיפול יעיל מאוד, הצורך בהרדמה בזמן הטיפול, תופעות הלוואי שכוללות פגיעה זמנית בחלק מהמקרים בזיכרון והסטיגמה הובילו לשימוש רק במקרים קשים במיוחד.

התפתחות בולטת בטיפול בתחום הנה הטיפול בתרסיס אסקטמין (ספראבטו) שנכנס לאחרונה לסל התרופות בארץ, וזמין למתמודדים עם דיכאון שלא הגיבו לטיפולים תרופתיים רגילים. התרסיס משפיע תוך שעות עד ימים ואינו מצריך הרדמה. הטיפול נעשה תחת השגחה רפואית בבתי חולים או במרפאות פסיכיאטריות. למרות שמדובר בטיפול המשפיע מהר, יש צורך לבצע סדרת טיפולים כדי לשמור על ההשפעה.

אנשים שנוטים להיות פאסיביים ולחכות שהטיפול ישפיע, מתקשים לצאת מדיכאון, בהשוואה לאנשים יותר מעורבים שמתאוששים מהר יותר ובקלות רבה יותר.

אם אתם מרגישים בדיכאון ושאין ביכולתכם לצאת מהמצב בכוחות עצמכם, או אם אתם מרגישים שאין טעם לחיים, חשוב מאוד לפנות לעזרה ולהתייעץ. אם איבדתם את השליטה על השינה והתיאבון, ואם למרות הזמן המצב מחמיר, כדאי להתייעץ עם פסיכולוג, רופא המשפחה, או עם פסיכיאטר.

ד"ר יריב שחק הוא פסיכיאטר, מומחה לטיפול בדיכאון עמיד לטיפול תרופתי

חזרה למדור