עיצוב חובק עולם

שיחה עם ארבעה מעצבים ישראלים שיצירותיהם עושות כבוד להם וגם לנו ברחבי העולם. על הישראליות, ההשראות, הזיכרונות, התפוז והסוסיתא

ענת יפה
תוכן שיווקי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מיצב "נוף, רך". מוזיאון העיצוב חולון
מיצב "נוף, רך". מוזיאון העיצוב חולוןצילום: רוני כנעני
ענת יפה
תוכן שיווקי

אריק לוי, סטודיו לאמנות ועיצוב
המעצב אריק לוי חי שנים רבות באירופה, אך שמו ממשיך להיות קשור לישראל. לוי נמנה עם שורת המעצבים המוערכים והמצליחים ביותר בסצנת העיצוב הבינלאומית. בין לקוחות הסטודיו של לוי נמנים מותגים בינלאומיים כמו לליק (המשווק בישראל ברנבי), אדידס, קרטייה, ארמאני, לוריאל, רנו, פיאט, סברובסקי וגאלרי לאפייט.

אריק לוי צילום: נלו חגן

יש השפעה על הישראליות שלך בחו"ל?
"אני לא חושב שהמוצא הגאוגרפי שלי הוא גורם חשוב, אבל יכול להיות לו השפעה על חברות או אספנים שיש להם חיבה מיוחדת לישראל וליוצריה. לעובדה שגדלתי בישראל עד גיל 28 יש השפעה על מי שאני. חדשנות, חשיבה יצירתית, יוזמה והתחדשות של אנרגיה יצירתית הם חלק ממה שאפשר לספוג בישראל ולתרגם אותם בתת מודע לעוד יכולות".

מהי הצלחה מבחינתך?
"הצלחה היא נושא יחסי מאוד. הצלחת העיצוב היא באיכויות הפרויקטים, בממד של הצגת פתרונות לבעיות, פונקציונאליות ואסתטיקה, ואז מגיעה ההערכה שמובילה להצלחה".

הכי ישראלי בעיניך.
"ישראליות לא מתבטאת בעיניי בצורה או בחומר, זה הרעיון והמטאפורות שעושים את הנפש. הגעתי לאירופה על מנת לחפש את התמונה הרחבה, הכוללת אינסוף של מפגשים יצירתיים. צירוף מקרי החיים הוא שמניע אותי. לפני כמעט 30 שנים הגעתי לפריז ומאז אני חי ויוצר משם. בישראל יש כישרון שנובע מיצר הישרדותי של החיים הן במובן ההיסטורי, הפיזי והאינטואיטיבי".

Rockstone יצירת לוי לחברת לליק. בלעדית ב-RENBY צילום: Kleinefenn ©
Baloonsצילום: מרטין שום

הקורונה?
"משבר הקורונה יצר הרס ואסונות אך במקביל גם הזדמנויות עצומות. בדומה לסערה או מלחמה. אני פוזיטי מיסודי ומסתכל קדימה תמיד עם אנרגיה ומוטיבציה. שום דבר לא פשוט בעיניי ולכל דבר יש עניין ופוטנציאל".

עיצוב בטכניקה משולבת על גבי שמלת קוטור של המעצב קריקור יבוטיאן צילום: יח"צ

דן יפת, מעצב תעשייתי
המעצב דן יפת למד עיצוב תעשייתי בבצלאל בירושלים והשלים את לימודיו באקדמיית ריטפלד באמסטרדם. בתום לימודיו הקים סטודיו עצמאי בעיר ובשנת 2005 עבר לפריז, שם הוא חי ועובד עד היום. עבודותיו מוצגות בגלריות ובמוזיאונים, והוא מפורסם במיוחד בזכות גופי התאורה Baloons ו-Shadows -המשווקים בארץ בהביטאט ומיוצרים מזכוכית בוהמיינית בהם גם ה-Muffins האייקונים שציינו השנה עשור.

דן יפתצילום: בוריס הודונו

האם לעובדה שאתה ישראלי יש משמעות בזירת העיצוב הבינלאומית?
"אני לא יכול לומר שכן למרות שיש לנו, המעצבים הישראלים, מוניטין טוב בתחום עיצוב תעשייתי, אבל שם זה נגמר. לעניות דעתי, אין לעובדה שאנחנו ישראלים שום השפעה על הפעילות שלנו בזירה הבינלאומית, אנחנו עובדים עם אנשים מכל רחבי הגלובוס וזה היופי שבעניין".

הכי ישראלי.
"זו שאלה קשה, מכונית סוסיתא אולי? אני חושב שהכיסא של כתר פלסטיק, שאנחנו רואים בכל העולם, הוא הפריט העיצובי הכי ישראלי שיש".

מדוע בחרת לעבוד וליצור מפריז? האם יש לכך משמעות עבורך?
"אפשר לומר שפריז בחרה בי. נישאתי לצרפתייה ובעקבות האהבה הגעתי לפריז. מצחיק שהעיר שהכי לא לקחתי בחשבון לחיות בה, הפכה להיות הבית שלי ונתנה לי פלטפורמה נהדרת ליצירה".

עיצוב ישראלי, יש דבר כזה לדעתך?
"אני לא חושב שאני יכול לזהות טביעת אצבע של עיצוב ישראלי, אבל יש גישה ישראלית בעיצוב. אנחנו הישראלים, עם צעיר יחסית עם עירוב תרבויות, ואני חושב שאנחנו עדיין מגבשים את השקפתנו על אסתטיקה ועיצוב. אם הייתי צריך לתאר אותנו במילה אחת הייתי בוחר באקלקטיות".

צורי גואטה, מעצב בדים ותכשיטים
צורי גואטה, הפך מבוגר שנקר אנונימי למעצב בינלאומי אליו פונים המעצבים הגדולים בינהם: ג'אן פול גוטייה, כריסטיאן לקרואה, פראדה, לואי ויטון, ארמאני, בלניסאגה ומארק ג'יקובס.
סיפור הסינדרלה של גואטה החל בבית הספר לעיצוב שנקר. בסיום התואר, בהיותו בן 29, פתח סטודיו לעיצוב בו הכין הדפסים, בין היתר גם לגוטקס ולגדעון אוברזון. בשנת 2000 עבר לפריז וקיבל את הזדמנות חייו מטיירי מוגלר. ההזמנות מטד לפידוס ומאוריציו גלנטה, שהגיעו לאחר מכן, גרמו לו להבין כי הזדמנות גדולה בפתח ועל כן ייסד את המותג Silka Design המתמחה בעיצוב פנים, בדים, תכשיטים ואביזרים. עיקר גאוותו היא קו תכשיטים SI51 סימן הייסוד של הסיליקון באמצעותו הוא מעניק פרשנויות מקוריות לעיצובים שונים.

צורי גואטה צילום: יח"צ

מה אתה מציג בעבודותיך?
"בעבודותיי אני מציג חדשנות ותעוזה בחומר, שלא היו מוכרים פה כשהגעתי. ואת זה אני מייחס לישראליות שלי ולצורך להמציא, לחדש ולחפש גבולות חדשים".

מהי הצלחה בעינייך?
"מבחינתי מדד ההצלחה הוא כאשר כל מדינה שבא אני פועל מנסה לנכס אליה את העבודות שלי. לא בקלות החלטתי לעבוד מפריז, היו לי לא מעט התלבטויות עם שאר בירות אופנה, אך מאוד אהבתי את העידון הפואטי שפריז נתנה לעבודות שלי ואת החשיבות לפרטים הקטנים.
"אני מאמין שהישראליות נתנה לי את התעוזה להקריב פרות קדושות, אני מרגיש חופשי לשרוף בדי תחרה כי אין לי את המגבלות התרבותיות. בצרפת יש המון את ה'לא עושים פה דבר כזה'. זה מייצר מגבלות אבל אני מרגיש משוחרר".

מה בכל זאת השתנה?
"העולם נעשה הרבה יותר דיגיטלי, והדבר מאפשר לשווקים חדשים להיפתח. אם השקעתי קודם במוצרים עם מגע, תחושה ומרקם מעניינים, זה כבר לא עובר דרך המסכים. צריך לשנות את כללי המשחק וזה דווקא שוב מאוד מאתגר אותי, אני מרגיש היום שבא לי ליצור עם קהילה של יוצרים חדשים צעירים, לחלוק את הידע שלי וליצור מתוך התחשבות בסביבה".

שרית שני חי, מעצבת מרחבי ילדות
שרית שני חי, מעצבת רב תחומית הפועלת מתל אביב, יוצרת ומרצה גם ברחבי העולם. חשיפתה המשמעותית בזירה הבינלאומית החלה לפני למעלה מעשור, בזכות ההכרה לה זכתה בעקבות עיצוב גן ילדים ברמת השרון, אשר סימן גישה חדשנית בעיצוב מרחבים לילדים. הפרויקטים הבאים של שני חי עסקו אף הם במרחבים ציבורים לילדים, מעיצוב גני ילדים, בתי ספר, בתי חולים ומשחקיות בבתי מלון. בעקבות הפרסומים הגיעו פניות רבות מהעולם לעיצוב קונספטים למרחבי ילדים שונים, דוגמת עיצוב גני ילדים בברוקלין ניו יורק.

שרית שני חי צילום: רוני כנעני

מה הוא המדד להצלחת מעצב ישראלי מעבר לים?
"אני מניחה שלכל אחד יש את אמות המידה שלו, בעיניי היכולת לשנות ולהשפיע היא החשובה ולכן עבורי ההכרה הבינלאומית היא ההצלחה. עבורי מדובר בסוג של שליחות ורצון אמיתי לעשות שינוי בדפוסי חשיבה בכל מה שנוגע לעיצוב לילדים. יש לי רצון ליצור מרחבים שיוצרים חוויה ומהווים השראה, מפתחים דמיון וגורמים לילדים לחייך".

ספרייה בבית הספר קינג סולומון צילום: טל ניסים

כיצד את רואה את תפקיד המעצב?
"תפקיד המעצב הוא לתת פתרונות שימושיים לצרכים תוך שילוב בין פונקציונליות לאסתטיקה כאשר המטרה היא להפוך את החיים שלנו לטובים יותר. מבחינתי מדובר בעיצוב מרחבים ששמים את הילד במרכז ומתרגמים חזון לסביבה פיזית. דוגמה מצוינת לזה היא פרויקט בית הספר המכיל בתל אביב, שזכה בשנה שעברה בפרס בינלאומי ולתהודה גדולה בעולם. האתגר העיצובי היה לייצר סביבת לימוד חדשנית המשלבת גם ילדים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים, כאשר השאיפה היא ליצור עם ערכים של מצוינות, איכות ומקוריות".

הכי ישראלי בעינייך.
"וואו שאלה קשה. תפוז כתום, אייקון ישראלי שמתקשר אצלי לנוסטלגיה של ראשית ימי המדינה".

מדוע בחרת לעבוד וליצור מתל- אביב האם יש לכך משמעות עבורך?
"אני עובדת מתל אביב כי זהו ביתי, הישראליות היא ללא ספק חלק מהזהות שלי וחלק ממקורות ההשראה לעבודה שלי, החל מספרות ועד נופים ומראות".

האם הישראליות שלך מהווה השראה לעיצובייך?
"היצירה שלי היא תולדה של המון השפעות ביניהן גם מרכיבי הזהות של נופי ילדותי והחיים בכלל, בשילוב שפה פורמליסטית עכשווית ולכן התוצאה היא בסוף אוניברסלית".

תוכניות לעתיד?
"מקווה להמשיך ליצור פרויקטים עם השפעה ומשמעות. היום אני מבינה ששינוי אפשר לעשות גם מפה ומאמינה שמעבר לחדוות יצירה ותשוקה למקצוע יש לנו אחריות כמעצבים להשתמש בעיצוב גם ככלי לשינוי חברתי. אני מקווה להמשיך ליצור ולהתמקצע במה שאני אוהבת, להצליח להשפיע הן במישור הלוקאלי והן בזירה הבינלאומית".