עבודת שטח

מדינה אחת ואינספור שבילים לטיול עם רכבי שטח. יואב קווה ממליץ על שלושה מסלולים קלאסיים

יואב קווה
תוכן מקודם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
רכב בשטח
יואב קווה
תוכן מקודם

מסלול ראשון: נחל נקרות

דרגת קושי: בינונית

ואדי יפהפיה שמתפתל ממכתש רמון ועד סמוך לעין יהב בערבה. המסלול כולל את מעלה דקלים במורד (קליל, אבל אין שם אף דקל לרפואה) ואת מדרגת נקרות (2-3 מדרגות למעשה. נדרשת הכוונה חיצונית מדוקדקת כדי לרדת אותן).

התוואי הוא חצצי ברובו ומענג לנהיגה. פיתולי הוואדי מקסימים. רק תעשו לעצמכם טובה ואל תיקלעו לשם בטעות בחגי ישראל. שלא תגידו שלא הזהרתי.

כמובן שאפשר לעשות את המסלול הפוך, במעלה "הזרם". במקרה כזה דרגת הקושי גבוהה יותר, מכיוון שאת המדרגות ואת המעלה מבצעים בטיפוס ולא בגלישה.

נקודת התחלה: מכתש רמון, חאן סהרונים
נקודת סיום: כביש 90, סמוך לעין יהב

מסלול שני: ציר הגז

דרגת קושי: קלה

מתחילים בערד וגולשים דרומה מרכס זוהר. שמות הוואדיות וההרים כאן מדברים בשפה של אנרגיה: שלהבת, יהל, זוהר, להט, להבה. היו תקוות לגלות אורניום בכמות מסחרית, אך הן נגוזו. מצאו רק מעט גז. לכן הדרך נקראת ציר הגז – לאורך צינור הגז, שבינתיים כבר הוטמן באדמה.

זו דרך יפה וקלילה והנוף שנפתח דרומה ומזרחה לעבר ואדי חימר האדיר וים המלח פשוט עושה טוב על הלב.

כשמגיעים לתחתית הרכס נפתחות אפשרויות רבות למסלולי המשך: לאורך נחל חימר עם סימון השבילים האדום, לראש הר קומות עם שביל ישראל או לנחל דימונה והר כמריר בציר הקשוח של "סכיני דימונה".

נקודת התחלה: תחנת פז בכניסה המערבית של ערד
נקודת סיום: כביש 258

מסלול שלישי: צפון מדבר יהודה והמרסבא

דרגת קושי: קלה

סבס הקדוש הפך את מדבר יהודה לעיר מנזרים שוקקת, אבל זה היה לפני כ-1,500 שנה. כיום נותרו על תלם בודדים, ורק זה שקרוי על שמו, מנזר מר סבא, שמר על רצף של אכלוס בנזירים לאורך כל השנים.

המראה מהפנט: מנזר ציורי תלוי על צוק. למטה, בקידרון, אמנם זורם ביוב, אבל גם זה לא מצליח לקלקל את החוויה.

הנהיגה לשם בציר הכחול שמטפס מבקעת הורקניה היא קלילה מאוד, בזכות עבודות תשתית שנעשו לאחרונה, למגינת לבם של "הג'יפאים האמיתיים".

אפשר להגיע למרסבא גם מכיוון צפון, ממישור אדומים דרך ג'בל מונטאר – המזוהה עם הר העזאזל. הנוף מהמונטאר מרהיב ב-360 מעלות. בימים טובים אפשר לראות את החרמון ובימים פחות טובים את ג'בל חרמון – כן, יש הר חרמון גם במדבר יהודה והוא מתנשא ממזרח לנבי מוסא.

נקודת התחלה וסיום: מישור אדומים (מסלול מעגלי)

שלוש טעויות בנהיגת שטח

מדי סופ"ש פושטים בחורינו הטובים על המעלות בנגב. התוכנית: לכבוש.
לא תמיד זה מצליח להם.

מה שלא הולך בכוח, הולך בעוד יותר כוח - נהיגה אגרסיבית פוגעת ברכב ופוגעת בשטח.
סעו לאט ועדין, עם פחות טלטולים ויותר הנאה מהנוף. כך תשמרו על הרכב, על עצמכם ועל הסביבה.

בשטח לא צריך חגורות בטיחות - כלוב בטיחות של רכב שטח מודרני נשאר שלם גם אחרי כמה גלגולים טובים. לעומת זאת, טיסה החוצה מהחלון המנופץ של הנהג או הנוסע הלא חגורים עלולה להיגמר רע מאוד.

מרפק על החלון - להוציא יד מהחלון זו הפגנה מזויפת של ביטחון. בדרך כלל זה בא עם נהיגה אגרסיבית, חסרת שיקול דעת, מסוכנת. רוצים לייצב את הגוף? תנעצו את כף רגל שמאל עמוק לתוך המדרך שנמצא משמאל לדוושת הבלם (או המצמד).

הכותב הוא בעל האתר שבילים SHVILIM

בחזרה למדור