פר"ח למצוינות

פר"ח, התוכנית הלאומית הוותיקה והמוערכת להשפעה חברתית, ממשיכה לכבוש הישגים גם בימי הקורונה ולרתום אלפי סטודנטים מסורים לפעילות חונכות לילדים הזקוקים לעזרה לימודית ורגשית

ענת יפה
תוכן שיווקי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
סגל פר"ח
ענת יפה
תוכן שיווקי

יובל, חונכת פר''ח, נקשרה עם ר', ילדה בכיתה ב' בת להורים גרושים. לר' היו בעיות רגשיות, קושי בהסתגלות למקומות חדשים ואתגר אמיתי לסמוך על אנשים, בעיקר חדשים. בנחישותה ובמסירותה הרבה הצליחה יובל לרכוש את אמונה של ר', לבנות איתה קשר עמוק ולהוכיח לה שהיא מהווה עבורה דמות יציבה ובטוחה להישען עליה. ר' נפתחה ופרחה, שיתפה את יובל בחלומות, בפחדים וברגשות שאותם לא חשפה בפני אף אחד, ובהמשך, ותוך כדי תקופת הקורונה המאתגרת, הפכה מילדה חרדה ומפוחדת לילדה חברותית, בטוחה בעצמה, מגלה אומץ וחושפת רגשות ומשאלות מעולמה האישי. 

יובל היא אחת מ-12 חונכות וחונכים מצטיינים של פר"ח שבתחילת חודש דצמבר זכו לכבוד ולהכרה על פעילותם יוצאת הדופן. טקס המצטיינים השנתי של פר"ח ע"ש אברהם אגמון, נערך השנה בגרסה וירטואלית ובמהלכו הוכרזו המצטיינים אשר נבחרו מתוך עשרות אלפי חונכים שפעלו השנה ברחבי הארץ.

"גם השנה היה חשוב לנו להעלות על נס את החונכים והחונכות שבלטו בעשייתם יוצאת הדופן", אומר מנכ"ל פר"ח אלון גלרון. "החונכים מלאי רצון טוב ומחויבות חברתית, נרתמו במסירות רבה לסייע לילדה או לילד אשר נזקקו להם, ובכך היו עבורם דמות משמעותית, מרוממת ומלמדת, מכילה ומעצימה. חונכינו מביאים עמם רוח צעירה ורעננה, התלהבות, יכולת אינטלקטואלית גבוהה ובעיקר רצון לפתוח את ליבם ולתרום מעצמם וממרצם, הם הטוב והיפה שבארץ הזאת". 

הגדרת מצוינות, על פי ראשי תוכנית פר"ח, היא הרבה מעבר כפי שמסביר פרופ' דניאל זייפמן, יו"ר מועצת פר"ח: "המצוינות בתחום פר''ח לא ניתנת למדידה כמו מצוינות אצל ספורטאי, היא מנוע פנימי, לא הדרישה מבחוץ ולא הציונים או התגמול הם הגורמים למצוינות אלא הצורך של החונכים להגדיר את עצמכם ככאלה. מהמנוע הפנימי הבוער יכולים החונכים להגיע הכי רחוק''. 


הערכה עצמית ושגשוג
אין כמעט ישראלי שלא נתקל בשלב כזה או אחר בחייו בתוכנית פר"ח (פרויקט חונכות) - שהיא תוכנית לאומית להשפעה חברתית במסגרתה פועלים סטודנטים מכל רחבי ישראל בחונכויות לילדים הזקוקים לעזרה חברתית, רגשית ולימודית, בתמורה למלגה. מאז הקמתה בשנת 1974 נגעה התוכנית ישירות בחייהם של כ-2 מיליון ישראלים, חונכים וחניכים, והותירה חותם על מאות אלפי סטודנטים אשר פעלו בה לאורך השנים, ועל מאות אלפי החניכים שרבים מהם הפכו במהלך השנים לחונכים. בחודש מאי 2008 זכה הפרויקט גם בהכרה ציבורית כאשר הוענק לו פרס ישראל.  

חונכי וחניכי פר"ח מגיעים מכל גווני החברה הישראלית, יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, מקריית שמונה ועד אילת, כאשר מה שעומד בבסיס מודל התוכנית הוא הקשר האישי, שמעצים את שני הצדדים ומטפח לכידות וסובלנות בחברה הישראלית. בתשומת הלב האישית שמעניקים החונכים לילדים הם הופכים מודל חיובי לחיקוי ובכך מסייעים להם לממש את הפוטנציאל הגלום בהם, לפתח הערכה עצמית חיובית ולשגשג. על סדר היום של פר"ח 
מיזמים רבים ומגוונים של חונכות, ביניהם מיזמי חונכות אישית וחונכות קבוצתית במגוון תחומים המיועדים למגוון גילים, החל מתלמידי בית ספר יסודי ועד לסטודנטים לקויי למידה. 

חונכות היברדית 
בשנת 2020 – שנת הקורונה המאתגרת בתחומים רבים – נרשם מספר שיא של סטודנטים שהתגייסו לפעילות בפר"ח. הפרויקט שבתחילת דרכו מנה 12 סטודנטים, ומידי שנה משתתפים בו כ-24,000 מכלל הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, כלל השנה כ-53,000 נירשמים מכל רחבי הארץ. 
"מעבר לחונכות האישית שכולם מכירים יש בפר"ח מגוון של 1,270 פרויקטים, לא כולם חונכות אישית", מספר אלון גלרון. "בחודשים האחרונים נערכנו עם תוכניות רבות לחונכות היברדית בהתאם להנחיות משרד הבריאות. לשם כך הוכנו מגוון הצעות לפעילות מרחוק במערכת הלמידה של פר"ח, כמו לימודים במרחב הפתוח והשלמה באמצעות הזום. 
כמובן שבכל פעילות אנו מביאים לידי ביטוי את כל ההיבטים הקשורים בחונכות חברתית, רגשית וכמובן לימודית".


לפרטים כנסו לאתר פרח