מרחיבים את יריעת האחריות החברתית לדור הבא של המהנדסים

שימוש במשאבי הידע הקיימים בתאגידים, דרך המשאב האנושי - המהנדסים לעתיד. על קורסים ייעודיים במכללה האקדמית להנדסה "אורט בראודה" המשלבים ידע ועשייה חברתית לטובת אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים

ד"ר אורית בראון בנימין ורומי מרינברג
תוכן שיווקי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מתקן נעליים לסד שעוצב עי סטודנטים מהמחלקה עבור אנשים עם מוגבלות
ד"ר אורית בראון בנימין ורומי מרינברג
תוכן שיווקי

על פי נתונים שפורסמו בדו"ח נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לשנת 2019, בישראל חיים כ-1.4 מיליון אנשים עם מוגבלות. על פי הדו"ח, אנשים עם מוגבלות חווים הדרה חברתית ואפליה תעסוקתית המובילות לפערים משמעותיים ביחס לאוכלוסייה ללא מוגבלות. מוגבלות הינה תוצאת האינטראקציה בין מצב קיים לבין מחסומים בסביבה כגון נגישות פיזית ומוצרים לא מותאמים.

האקדמיה מהווה עבור סטודנטים רבים להנדסה תחנה אחרונה במסגרת המאפשרת חשיפה לצורכי החברה בתחומי המוסד הלימודי ומחוצה לו. 
באמצעות פלטפורמות יעילות, דוגמת מלגת פר"ח ואירועי יזמות מרתוניים (האקטון), יוצרים המוסדות האקדמיים מודעות בקרב סטודנטים לצרכים הייחודיים של אנשים עם מוגבלויות. 
במכללה האקדמית להנדסה "אורט בראודה" בכרמיאל קיימים קורסים ייעודיים ותוכניות במסגרתם נחשפים הסטודנטים לאנשים עם מוגבלויות, ומרחיבים את יריעת האחריות החברתית אל הדור הבא של המהנדסים. תוכניות אלו מסייעות לסטודנטים לרכוש כלים לפיתוח פתרונות הנדסיים והקניית מיומנויות רכות המאפשרות את יישום הידע ההנדסי לפיתוח מוצרים ייעודיים עבור אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, וכן עבור הצוותים המטפלים.

ד''ר אורית בראון בנימיןצילום: יח"צ

לימוד המשפיע על הקהילה
במהלך לימודיהם נחשפים הסטודנטים לקורסים אקדמיים הכוללים בתוכם עשייה חברתית, ומבצעים פרויקטים עבור לקוח קצה אמיתי עם צורך ממשי. השותפות עם לקוח קצה (המשתמש) עם צרכים מיוחדים (מארגון פרטי או מוסדי) מחייבת את הסטודנטים לפתח מיומנויות תקשורת עם אנשים שאינם דוברים את השפה ההנדסית, למצות את הצורך ולאפיין מפרט דרישות. בשלב הבא הסטודנטים יבצעו את התכן לפתרון האופטימלי עבור לקוח הקצה. לבסוף ייצרו את הפתרון, ימסרו אותו ללקוח הסופי וימשיכו ללוות אותו לצורך התאמת השימוש וביצוע שיפורים נוספים בהתאם לצורך. 

הקורסים אליהם נחשפים הסטודנטים מבוססים על מודל Problem Based Service Learning (PBSL). גישה פדגוגית מעשית בה סטודנטים משתתפים בפעילויות המועילות לאנשים ולקהילות, תוך הרחבת הניסיון המעשי שלהם. המודל משתמש בידע הנלמד לשירות המשפיע ישירות על הקהילה. תהליך זה מאפשר לאקדמיה להעשיר את שוק העבודה במהנדסים עם אוריינטציה של אחריות, עשייה חברתית ויכולת פתרון בעיות באמצעות ראייה הוליסטית.

הבימבה שעוצבה ל-י'צילום: מכללת אורט בראודה

תהליכי פיתוח המוצר נעשים בצוות רב תחומי הכולל מהנדס, מעצב מוצר, מרפא בעיסוק, פיזיותרפיסט ואנשי צוות נוספים על פי הצורך. העבודה המשותפת עם אנשי מקצוע מעולמות תוכן רב תחומיים חושפת את הסטודנטים לעולמות תוכן ולתחומים מקצועיים חדשים, מזמינה אותם להרחיב את תחומי הידע שלהם והזדמנות להתנסות בתהליך תכנון, פיתוח וייצור מוצר מתחילתו ועד סופו. התהליך המשותף מניע חשיבה יצירתית, מקורית וחדשנית בקרב הסטודנטים תוך התחשבות בצרכי לקוח הקצה.

בסיום התהליכים מקבלים לקוחות הקצה מוצר מוגמר על פי דרישתם ולאחר שהיו מעורבים בהליך עצמו. המוצרים משמשים את לקוחות הקצה ומאפשרים להם איכות חיים טובה יותר ויכולת השתתפות מיטבית בפעילויות יומיומיות בסביבה הטבעית שלהם.

מחויבות אישית וערכית 
במכללה להנדסה אורט במכללה האקדמית להנדסה "אורט בראודה" בכרמיאל נערך מחקר אורך (7 שנים) שעקב אחר בוגרי קורסים המשלבים עשייה חברתית. במחקר נמצא כי הבוגרים פיתחו מודעות לתפקידם של מהנדסים המסייעים ביצירת פתרונות הנדסיים עבור אנשים עם צרכים מיוחדים. עוד נמצא כי האינטראקציה המאתגרת עם לקוחות קצה אמיתיים שינתה את עמדתם כלפי אנשים עם צרכים מיוחדים ופיתחה בהם גישה אמפתית וממוקדת ללקוח. חוויית ה-PBSL השפיעה על תחומי העניין של הבוגרים, הקריירה שלהם, ההתפתחות האישית והכישורים שהביאו למקומות העבודה שלהם.

מעבר לכך נמצא כי סטודנטים מפתחים מחויבות אישית וערכית. אלעד, בוגר המכללה, פיתח וייצר בימבה הגדלה עם מידותיו של נער בשם י', בן 13 בזמנו, עם תסמונת CFC המאופיינת בקשיים מוטוריים וקוגנטיביים. י' אוהב מאוד לרכוב על בימבה מפלסטיק, והנסיעה על הבימבה מהווה חלק מהנה בשגרת יומו וחלק עיקרי בפעילותו הגופנית. הבימבה מתאימה במידותיה לילדים עד גיל 4 ועל כן י' ישב בעת נסיעה בתנוחה לא נוחה שהקשתה על תנועתו. הסטודנט פיתח בימבה 'צומחת' המלווה עד עצם היום הזה את תהליך התפתחותו של י'. אלעד תיאר בהתרגשות: "על הפעם הראשונה... הוא פשוט התיישב והתחיל לנסוע...".

גם לאחר שסיים את לימודיו והחל לעבוד כמהנדס בחברה עם אוריינטציה ביו רפואית, אלעד המשיך לשמור על קשר עם י' והמטפלת שלו באופן התנדבותי, הגיע למוסד ושיפר את הבימבה בהתאם ליכולות הפיזיות של י'. תהליך זה מעיד על המחויבות המתפתחת אצל המהנדס - מחויבות לקהילה ורגישות לצרכיה.

בתאגידים רבים מובל תהליך מנהיגותי ע"י הנהלת התאגיד (Top-Down). כפועל יוצא מהעשייה במכללה מהנדסי המחר המגיעים לתאגידים יוכלו להוביל תהליך מנהיגותי הפוך של פניות למען הקהילה, שיחל דווקא ממשרדי התכנון של התאגיד (Bottom Up). בכך האקדמיה מכוונת להכשרת מהנדסים היכולים להניע תהליכים המסייעים ותומכים בקהילה הסובבת מתוקף הכשרתם כמהנדסים.

הכשרת הסטודנטים באופן המשלב עבודה מעשית עם מגזרים ואוכלוסיות שונות בחברה הישראלית הינו חיבור הכרחי שהישגיו ותוצאותיו לא באים לידי ביטוי בגיליון הציונים של הסטודנט או במקום עבודה יוקרתי לאחר התואר, אלא בטיבו ובאיכותו של דור ההמשך שיקום כאן וזה שיצמח להנהיג בעתיד את מדינת ישראל.


ד"ר אורית בראון בנימין מהמחלקה להנדסת מכונות אורט בראודה ורומי מרינברג, מרפאה בעיסוק, המכללה להנדסה אורט בראודה