"אני יכולה להגיע עד לטעימת כ-200 כוסות קפה ביום"

יש לה ותק של 22 שנים בעולם הקפה, חך של "טועמת על" והיא תשמח לשבת לכוס קפה עם ראש ממשלת ניו זילנד. פגשנו לקפה את אילת אופק, מנהלת תחום סנסורי בקפה עלית

שירה עדן
תוכן שיווקי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
איילת אופק
שירה עדן
תוכן שיווקי

אילת אופק עוסקת באחד התחומים המרתקים בעולם הקפה: הסנסוריקה -  חקר החושים בשילוב אומנות הטעימה. במילים אחרות, איך פרמטרים כמו צבע הקפה, הריח שלו ואפילו הרעש שמכונת הקפה מייצרת – משפיעים על החוויה של הצרכן. השנה האחרונה הצריכה אותה לשנות ולהתאים את שיטות העבודה למציאות העבודה מרחוק, והיא הצליחה לעשות את זה מבלי לאבד את היצירתיות ואת הקשר האישי עם העובדים. את הבקרים שלה היא פותחת בטעימות קפה עם פאנל "טועמי על" ומאמינה שבעתיד הקרוב כולם יתחילו לשתות קפה נייטרו ולדבר כמוה. 

מתי נולדה התשוקה שלך לקפה ואיך הגעת לתחום?

"למדתי בטכניון כימיה והנדסת מזון וביו טכנולוגיה, ואני כבר 22 שנים בעולם הקפה. החשיפה הראשונה שלי לעולם החושים הייתה כשהתחלתי לעבוד כטכנולוגית במפעל קפה עלית, שם התחלתי להבין איזו חשיבות והשפעה יש לסנסוריקה על קבלת ההחלטות של החברה. ב- 2002 הקמתי את המחלקה הסנסורית בחברה ומכאן אנחנו נותנים שירותי מחקר ופיתוח לכל המדינות בהן שטראוס קפה פועלת.

"תחום הסנסוריקה מתפתח כל הזמן ודורש ממני למידה מתמדת. הצבע של הקפה, הריח שלו ואפילו הרעש שמכונת הקפה מייצרת - כל אלה משפיעים על החוויה הסנסורית של הצרכן. הסנסוריקה היא המקום בו אומנות ומדע נפגשים".

איך נראה היומיום שלך?           

"בכל יום, בין 8:30-10:00, תמצאו אותי יחד עם כל חברי הפאנל בטעימות קפה - זני קפה, מוצרים מהייצור, מוצרי פיתוח ועוד. כדי להיות טועם קפה צריך להיות 'טועם על'. אלו אנשים בעלי כשרון, אבל צריך לפתח ולדייק את היכולת להיות טועם קפה מצוין. אנחנו בונים יחד את ספריית הטעמים כדי שנוכל לדבר באותה השפה, ואנחנו מקיימים את שיחת הקפה הכי מעניינת.

"בשאר הזמן תמצאו אותי עובדת בפרויקטי פיתוח ואיכות. ההערכה הסנסורית משמשת כלי חשוב מאוד לקבלת החלטות למפתחים ולמנהלים בחברה".

איך את שותה את הקפה שלך וכמה כוסות ביום?

"במסגרת התפקיד אני טועמת מגוון רחב מאוד של קפה ממקורות שונים ויכולה להגיע עד כ-200 כוסות ליום (בטעימה!). למרות זאת, אני לא מוותרת על שתיית קפה. אני אוהבת לגוון ולהכין לי קפה ממקורות שונים ובכל פעם באופן הכנה שונה: קפה נמס, אספרסו, קפה שחור עם קצת חלב, קפה הפוך. הכי חשוב שיהיה ללא סוכר".

ספרי על הישג יוצא דופן שלך מהשנה החולפת.

"בשנה האחרונה שינינו מספר פעמים  את שיטות העבודה שלנו והתאמנו אותם בכל פעם מחדש בהתאם לצרכים ולמצב. למדתי שכאשר יש תשתית מאוד חזקה של תהליכי עבודה ואחריות של חברי הצוות, נוצרת גמישות וסתגלנות מהירה לשינויים מבלי לפגוע בתוצאות, ואכן הצלחנו בשנה האחרונה להמשיך לעבוד ולבצע טעימות מדי יום, לשמור על היצירתיות ואפילו על קשר אישי - גם אם זה קצת מרחוק".

מה מיוחד בתחום הקפה בארץ לעומת העולם?   

"יש שילוב מיוחד של עולמות הקפה בחך הישראלי. כמעט בכל בית אפשר למצוא את  הקפה המוכר כמו קפה טורקי וקפה נמס, טעמים ישראליים שהצרכנים מאוד אוהבים כבר שנים רבות. לצד אלה, רואים את ההתפתחות והכניסה של הקפה החדש: לרבים יש מכונות קפה בבית, בין אם זה קפסולות או פולים. הישראלים פתוחים ומגוונים מאוד בסוגי הקפה ובשיטות הכנה חדשות. יש רצון להכיר ולהתנסות בטעמים חדשים לצד המוכרים והאהובים, ללמוד עוד על זני הקפה, ארצות הגידול ואפילו להכיר את החוואים והחוואיות שגידלו את הקפה.

"לקראת יום האישה, זה מתחבר לי לפרויקט מיוחד שלנו בשם MTAC שמטרתו לתמוך בחוות קפה שבבעלות נשים. זה מקום שבו אנחנו אנו מתחברים לנשים יוזמות ומובילות שעושות שינוי, ומעניקים להם לווי מקצועי, חקלאי וכלכלי. כך, איכות הקפה ותנובתו גבוהים יותר ויש לכך השפעה על איכות החיים שלהן, של בני ביתן ושל הקהילה שלהן".

מה היה החלום שלך בתחום והאם הגשמת אותו?

"החלום שלי היה להגיע לתפקיד ניהולי בתחום המזון שמשלב פיתוח ומחקר, ליצור ולהשפיע על האוכל שמגיע אל הצרכן. הגעתי למקום שאני משפיעה על כוס הקפה שלו".

עם מי הכי היית רוצה לשבת לכוס קפה?

"הייתי שמחה לשבת לקפה עם ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, שהפכה להיות ראש ממשלה עוד לפני גיל 40, ותוך כדי גם הפכה לאמא בפעם הראשונה. המנהיגות שלה מתמקדת באמפתיה, היא מצליחה לרתום את האנשים מתוך רצון ואחריות משותפת ליצר את ביחד ולא מתוך סמכות, ובעיקר הייתי שמחה להבין יותר את דרך הניהול ההשראתי בה היא נוקטת".

איך את רואה את עולם הקפה המקומי בעתיד הקרוב?

"אנחנו נראה שימוש רחב יותר בשיטות הכנה חדשות כמו מיצוי קר ונייטרו (קפה קר ומוגז שנמזג כמו בירה). בתחום הסנסורי, נראה יותר ויותר צרכנים שמאמצים מונחים לתיאור קפה הלקוחים מעולם התוכן המקצועי שלנו כמומחי טעם, מתוך חשיפה רחבה יותר לעולם הקפה והרצון להבין ולדעת עוד בתחום".