"אם ככל שמטפסים בפירמידה אחוז הנשים יורד, אצלנו הפירמידה 'מתנהגת' הפוך עם רוב נשי בהנהלה הבכירה"

התרבות למצוינות וההזדמנויות הרבות לקידום בתוך החברה, הפכו את AIG לתופעה מרעננת בשוק הביטוח הישראלי בכל הקשור לייצוג הבולט של נשים בעמדות בכירות. שמונה מחברות הנהלת החברה מספרות על כישורים אישיים ושוויון מגדרי, כחלק מהדפוס הארגוני המעניק הזדמנויות לקידום ולהצלחה, והמינויים הבכירים בחברה כמקור גאווה מעורר השראה לעובדים ולעובדות

רחל נחמה עבדי, תוכן מקודם
תוכן מקודם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מיכל שלמה, אסנת אופיר שדה, אורנה קרני, יפעת רייטר, נורית קנטור, לי דגן, יעל נדב ואוליביה זוהר (צילום: יעל צור)
רחל נחמה עבדי, תוכן מקודם
תוכן מקודם

זה קרה בשנת 2001. בפעם הראשונה בתולדות ענף הביטוח בישראל מונתה אישה למנכ"לית של חברת ביטוח. המינוי, שהתרחש בחברת AIG, היה פריצת דרך בענף הנתפס כגברי, ובין השאר גם הוביל להרכב ההנהלה בחברה היום, כששמונה מתוך 13 חברי ההנהלה הבכירה הן נשים ובראש החברה עומדת גם היום מנכ"לית אישה.

במציאות שבה הייצוג הנשי בתפקידים בכירים בחברות שונות בכלל ובמגזר הפיננסי בפרט אינו שוויוני, בולטת לטובה AIG ישראל. למרות זאת חברות ההנהלה, כפי שניתן יהיה להתרשם בהמשך, אינן מייחסות את הסיבות לכך בתיקון מגדרי מלאכותי.

יפעת רייטר, מנכ"לית AIG ישראל, שנכנסה לתפקידה לפני כשנה, לאחר 25 שנה ניסיון בתחום, מסבירה שתחום הביטוח היה תמיד שמרני ביחס לאחרים: "ברוב המוחלט של חברות הביטוח מכהן מנכ"ל גבר, אבל AIG ישראל הייתה תמיד יוצאת דופן בשוק הביטוח. ממינוי מנכ"לית אישה ראשונה לפני 20 שנים, ועד היום כש-62% מההנהלה הבכירה ו-58% מהדרג הניהולי בארגון כולו הן נשים. אם לרוב ככל שמטפסים בפירמידה אחוז הנשים יורד, אז אצלנו הפירמידה 'מתנהגת' הפוך – כשדווקא בהנהלה הבכירה יש רוב נשי. גם AIG העולמית בוחנת את עצמה כל הזמן בכל הקשור לשוויון מגדרי, מקיימת פורומים בנושא, מעלה את המודעות ומייצרת מנגנונים קונקרטיים שיובילו לשינוי".

תרבות ארגונית שוויונית

עולם הביטוח של השנים האחרונות הוא עולם דינמי, דיגיטלי, חדשני ותחרותי, שללא ספק משנה לטובה גם את הייצוג לכל המגזרים. השוויון המגדרי עליו מדברת רייטר, הוא רק חלק מהדפוס הארגוני בחברה המעניק הזדמנויות לקידום ולהצלחה.

על הנושאים הללו ונוספים קיימנו דיון ברב שיח וירטואלי עם חברות הנהלת AIG בו השתתפו המנכ"לית יפעת רייטר, נורית קנטור - סמנכ"לית בכירה בחטיבת הלקוחות הפרטיים, יעל נדב - סמנכ"לית משאבי אנוש, מיכל שלמה - סמנכ"לית ביטוח מסחרי, אוליביה זוהר - סמנכ"לית ניהול סיכונים, אורנה קרני - סמנכ"לית אסטרטגיה, חדשנות ופיתוח עסקי, לי דגן - סמנכ"לית ביטוחי רכב ודירה ועו"ד אסנת אופיר-שדה - סמנכ"לית ייעוץ משפטי.

האם מספר הנשים הגבוה בעמדות בכירות ב-AIG הוא תוצר של העדפה מתקנת מלאכותית או חלק ממהלך טבעי המשקף את התרבות הארגונית בחברה?

יעל נדב: "AIG היא חברה שמאפשרת הזדמנויות קידום מבפנים. כ-85% מהמשרות אצלנו מאוישות באנשים מתוך החברה. אנחנו מייצרים להרבה מאוד אנשים, שמתחילים בתפקידים של נציגים במוקד, הזדמנויות לגדול עם החברה ולהתפתח במסלול מקצועי או ניהולי, בהתאם לכישורים שלהם. אנשים שיש להם אמביציה להתקדם ורואים את עצמם עושים מסלול, ולא משנה אם מדובר בגבר או באישה או מה הסטטוס המשפחתי שלהם, יקבלו את הפלטפורמה ואת הכלים לכך. גם ברמה של הכשרה אקדמאית, אם יש צורך במסגרת מלגות או מסלולי הכשרה מיוחדים, וגם במסלול ניהולי".

נורית קנטור: "אם אפשר לדבר על תרבות בנושא הזה, אז התרבות ב-AIG היא תרבות למצוינות. ובעניין זה אני רוצה להביא כדוגמה החלטה שקיבלנו השבוע לקדם לתפקיד מנהלת צוות עובדת שנמצאת בהריון מתקדם. העובדת הזו קודמה בגלל הפוטנציאל וההתאמה שלה לתפקיד, שום שיקול אחר לא עמד כאן לדיון. בשיח שלנו לא עולות שאלות כמו האם העובד נשוי או רווק, אם יש לו ילדים, אם הוא פנוי יותר לעבודה או לא – אם הוא טוב ומקצועי הוא מתקדם".

לי דגן: "אני חושבת שהחברה פשוט בוחנת כל עובד או עובדת כאדם, כמקצוען/נית, ואם אתה טוב או את טובה, אז זה שלך, ואת המתאימ/ה והנכונ/ה, וזה פשוט לא issue, פשוט בחינה מקצועית נטו. מילים כמו 'אפליה מתקנת' לא נדרשות כאן כי הדבר הזה לא עולה, לא כדבר שמסייע ולא כדבר שמעכב".

יפעת: "יחד עם זאת, המאמצים שלנו יהיו ביצירת התשתית שתעניק הזדמנות שווה לכולם. אם מישהו לא יכול להיות בדיון בשש בערב, זה לא יהיה חסם עבורו להיכנס למסלול ניהולי ולהשתלב בהנהלה. חשוב למצוא את האיזון בין הבית לעבודה ולהראות לנשים, גם במהלכים שאנחנו עושים בתוך הארגון, שאפשר לשלב בין השניים. מעבר למודל החיקוי המצוין שיש להן, שמונה חברות הנהלה שכולן נשואות ואימהות לילדים, הדוגמה האישית שחברות ההנהלה נותנות מגיעה בסוף לנציגת מכירות שרק התחילה את דרכה בחברה. זו חוויה עוצמתית כשאת או אתה רואים שבתוך הארגון שאתה עובד, כל ההזדמנויות פתוחות בפנייך".

נורית: "יפעת היא דוגמה מצוינת למישהי שהתחילה את דרכה בחברה בתפקיד יחסית זוטר ובמלוא הנחישות הגיעה לתפקידה הבכיר".

מיכל שלמה: "בסוף כל אחת מאיתנו מאוד גאה במה שהיא עושה ובדוגמה שהיא נותנת לילדים שלה בבית, ששום דבר לא יעצור אותה, שהיא צריכה להיות חרוצה וחכמה וטובה, או חרוץ וחכם וטוב, והשמיים הם הגבול".

אוליביה זוהר: "במחלקה שלי עובדות נשים שהתחילו את התפקיד כשהיו בהיריון. זה לא מנע מאיתנו לקבל מישהי לעבודה וכמובן שהיא התקדמה בתוך הארגון. יש אצלי נשים עם ותק של 14 ו-18 שנים שהיו בתפקידים שונים בארגון והתקדמו".

נחזור ברשותכן למה שקורה בעולם. כנס בינלאומי של ארגון DIVE IN שהתקיים לאחרונה עסק בין השאר בקידום נשים בתחום הביטוח.

אורנה קרני: "נכון. השתתפתי בכנס שהתקיים השנה בזום לראשונה בישראל. DIVE IN הוא ארגון בינלאומי שחרת על דגלו לקדם את נושא הגיוון המגדרי בענף הביטוח. כמו שיפעת ציינה, הנושא מטופל גם אצלנו ב-AIG, וגם ברמה הגלובלית. הדגש במושב שבו השתתפתי ניתן לנשים בענפי הביטוח והטכנולוגיה, תחומים שלא רואים בהם הרבה נשים ושכן היינו רוצים שנשים ישתלבו בהם. אני פוגשת הרבה יזמים, אבל לא פוגשת מספיק יזמיות טכנולוגיות. הן לא חייבות להיות טכנולוגיות, אבל בהחלט יכולות לעלות רעיונות ולפתח. גם ב-AIG אנחנו נותנים פלטפורמה לעובדות ולעובדים להעלות רעיונות ולהוציא אותם לפועל. זה היה אחד הנושאים שנדונו, ו-AIG ישראל באמת בולטת בהקשר הזה, גם בהרכב ההנהלה וגם המנהלות בחברה בכלל".

המצב ב-AIG נתפס אצל נציגים מחברות ביטוח אחרות, מהארץ או מהעולם, כמצב חריג?

אורנה: "לכל אחת מאיתנו יצא לשבת יותר מפעם אחת בחדר שבו היינו הנשים היחידות. כל אחת מחברותיי מכירה את זה ממפגשים עם קולגות. את נכנסת לפגישה, ובזום עכשיו זה בולט יותר, ואת האישה היחידה כשכולם מסביב גברים".

מיכל: "בתפקידי הקודם נסעתי לביקור בתאגיד Lloyds בלונדון, וראיתי עד כמה נדיר לראות אישה בפורומים שונים. את נכנסת לישיבה ורואה נציגי חברות הביטוח, שעל כל עשרה או 15 חתמים יש חתמת אחת. פגשנו אישה שהייתה החתמת הראשונה ב-Lloyds, בעולם שכולו היה גברי. לעומת זאת שוק הביטוח בישראל מאופיין בזה שהוא מרובה נשים, אבל באמת נדיר שבעמדות בכירות יש כזה ריכוז של נשים".

השינויים שהקורונה הכתיבה בשוק העבודה בחודשים האחרונים, והעובדה שהעבודה עברה ברובה למרחב הפרטי, מסייעים לנשים לעמוד במטלות השוטפות?

נורית: "לגמרי. אני חושבת שלנשים יש יכולת גבוהה בכל מה שקשור בירידה לפרטים ואינטליגנציה רגשית, שזה קריטי בתקופה הזאת. אנחנו יום יום נותנים את הדעת בהנהלה לנושאים כמו איך לתת יותר תשומת לב לכל פרט ולכל עובד. הרי המשימות השוטפות מתבצעות, אבל המרחק הפיזי מחייב אותך להיות רגישה יותר, לשים לב לפרטים ולתת תשומת לב לאנשים. ואני חושבת שאנחנו כנשים יודעות באופן טבעי איך לעשות את זה, להתעניין בשלום העובדים ולערב הרבה רגש בעבודה שלנו. המחוות האלה נדרשות תמיד בתפקיד ניהולי, ובמיוחד בתקופה של ריחוק. לאחרונה נתנו לחברי ההנהלה את רשימת העובדים והם התבקשו להרים לכל עובד טלפון ולשאול לשלומו".

יעל: "העובדה שאנחנו עובדים מהבית מאמצע חודש מרץ, מאתגרת. אך מצד שני היא מאפשרת להורים להמשיך לעבוד באופן שוטף גם כשיש תקופות של סגר. אנחנו עושים את המקסימום כדי ללכת לקראת העובדים במקומות שאנחנו יכולים, אם זה במסגרת שעות עבודה גמישות יותר או הפסקות יותר ארוכות, ואני חייבת לציין שהתגובות מעובדים ומעובדות פשוט נפלאות כשהם מספרים שבהיבטים רבים הם גילו מחדש את המשפחה ונהנים משעות איכות משפחתיות".

האם תוכלו לשתף בחוויה האישית שלכן כמנהלות ותיקות שהתקדמו בחברה?

אורנה: "לפני שבע שנים הגעתי ל-AIG לנהל את ביטוחי החיים והבריאות. מכיוון שאני עובדת כבר 25 שנים בענף הביטוח, וזה מקום העבודה הרביעי שלי, אז יש לי גם למה להשוות ו-AIG היא באמת חברת ביטוח אחרת. וזה לא רק סלוגן. אני אחראית על האסטרטגיה, החדשנות והפיתוח העסקי, וזה, מצד אחד שינוי אך מצד שני הרקע שלי, המקצועי והאקדמאי, והניסיון הם אלה שבעצם בנו אותי לתוך התפקיד הזה, וברוב החברות אני חייבת לציין שאני מוצאת בתפקיד הזה גבר".

נורית: "אני הגעתי לתפקיד סמנכ"ל כחברת הנהלה, אבל ניהלתי רק את אגף שירות הלקוחות, ולשמחתי הרבה אחרי מספר שנים קיבלתי את ההזדמנות לנהל חטיבה אחת גדולה, כשבעצם קיבלתי תחת אחריותי את כל אגף המכירות. היום אני מנהלת את כל חטיבת הלקוחות הפרטיים, שזה שני שליש מהחברה, מספר רב של עובדים ומספר רב של מדווחים, ואני נהנית כל רגע מהתפקיד, מהעשייה ומהאתגרים".

האם העובדה שבהנהלת החברה יש רוב נשי השפיעה על מישהי מכן בהחלטה להצטרף ל-AIG?

מיכל: "העובדה הזו לא הייתה חלק מהשיקולים. בחרתי להצטרף ל-AIG כי זה ארגון מרתק, התפקיד מדהים וניתנה לי הזדמנות להוביל את הביטוח המסחרי בחברה. הצטרפתי לחברה בתחילת אפריל. זה היה בעולם אחר שבו חשבנו שנגיע למשרד וניפגש ותהיה שיחה במסדרונות. יפעת ויעל הסבירו לי כמה AIG היא חברת ביטוח שונה, והיום, אחרי שבעה חודשים, אני יודעת כמה זה נכון. אני גם שומעת מכל כך הרבה עובדים שנמצאים בארגון שנים רבות כמה הם אוהבים ומעריכים את מקום עבודתם. היום ראיינתי לעבודה בחורה שעבדה כאן בעבר ואמרה לי, 'ב-AIG יודעים לבחור אנשים טובים'".

"AIG היא חברה שמאפשרת הזדמנויות קידום מבפנים. כ- 85% מהמשרות אצלנו מאוישות באנשים מתוך החברה. אנחנו מייצרים להרבה מאוד אנשים, שמתחילים בתפקידים של נציגים במוקד, הזדמנויות לגדול עם החברה ולהתפתח במסלול מקצועי או ניהולי, בהתאם לכישורים שלהם".

אסנת אופיר-שדה: "כמישהי שהצטרפה לארגון ממש לאחרונה אני יכולה לומר שלרוב הנשי בהנהלה ובכלל בחברה, היה איזשהו שיקול מבחינתי. המגוון של האנשים והאינטגרציה ביניהם, כחלק מהערכים ש-AIG חורתת על דגלה, מעידים שמדובר בחברה של אנשים ואני רציתי לעבוד בחברה של אנשים. בסופו של דבר, לא בגלל שאת אישה את נמצאת בפוזיציה מסוימת אלא בגלל שאת מצוינת. אני הגעתי משנים רבות בשוק ההון, בד"כ עבדתי עם גברים, אנשי ההשקעות, כשהנשים היו בתפקידי בקרה ורגולציה, מה שנקרא 'תומכי לחימה', ו-AIG מהבחינה הזו בולטת מאוד לטובה וזו גאווה. AIG, בהחלט מהווה את הסמן הימני למשק בנושא הזה ותורמת ממש את חלקה לקידום מעמד האישה בעסקים".

מהו הייצוג שיש בחברה למגזרים שונים?

אוליביה: "יש לנו ייצוג נכבד לנשים מהמגזר החרדי שנשארו לעבוד עוד מהימים שהמוקד היה באלעד. טוב להן ב-AIG, בגלל הגמישות והיכולת לאזן בין עבודה לבית. היום כשהן עובדות מהבית ומטפלות בילדים הן נהנות מהגמישות בשעות העבודה ומאוד מעריכות שמקום עבודה מאפשר להן את הגמישות וההתאמה לשעות שנוחות להן".

יעל: "יש לנו קבוצה שנקראת ERG- Employee Resource Group, המיועדת ל-30 נשים מהמגזר החרדי, שמקיימות מפגשים חברתיים ביניהן במסגרת העבודה, בהם אנחנו נותנים להן כלים להצלחה בעבודה אבל גם להצלחה בחיים. הקמנו את הקבוצה בגלל שיש לנו אחוז גדול של נשים חרדיות בארגון, וגם בגלל שאנחנו מבינים שזו אוכלוסייה שהיא מאוד יציבה תעסוקתית".

נורית: "בדיוק סיימתי שולחן עגול עם מנהלי משמרת, ואחת הנשים, אמא לארבעה ילדים שמנהלת משמרת במוקד, קיבלה מצטיינת ברבעון האחרון. שאלתי אותה איך היא עושה את זה? פשוט להוריד בפניה את הכובע".

יפעת: "ונורית שואלת איך היא עושה את זה, כשהיא בעצמה אמא לשתי בנות קטנות ומנהלת שני שליש מהעובדים בארגון".

על רקע העובדה שבחברות רבות עובדים היום מהבית נדרשות ההנהלות לתת את הדעת לנושא רווחת העובד ולצורך לספק חלופות לפגישות עבודה ולמפגשים חברתיים. כיצד אתן ערוכות למצב?

יפעת: "התקופה הזו, המאופיינת בחרדה ובדאגה, היא תקופה שבה אנו צריכים לעטוף את העובדים ולחבק אותם. אנשים רבים פוטרו והמשבר הזה פגש כמעט כל בית בצורה כזאת או אחרת. אני, יחד עם ההנהלה, הובלנו וממשיכים להוביל מספר מהלכים כדי לתת לעובדים את התחושה שאנחנו כאן בשבילם. זה מתחיל בדברים בסיסיים כמו שיחת טלפון שאני מקיימת אישית עם כל עובד שחלה בקורונה, ואני לא צריכה לספר מה זה עושה לנציג מכירות שהתחיל לעבוד אצלנו לפני ארבעה חודשים, ומקבל טלפון מהמנכ"ל. אנחנו מקיימים שיחות אישיות לתמיכה ולהתאמת שעות העבודה, שולחים לבתי העובדים ערכת קורונה שכוללת ציוד כמו מחשבים, כיסאות ומחברות ועד קרטון פירות וירקות ביום העצמאות ואפילו חילקנו בונוס בסך 500 דולר להסתגלות בתקופת הקורונה. זאת בנוסף לתמיכה נפשית, שיעורי ספורט והרצאות שאנו מארגנים. בפירוש מעטפת שלמה ותומכת. ארגונים שיידעו לקחת את הסיטואציה ולמנף אותה יחזרו אחרי המשבר הזה הרבה יותר מחוזקים מהנקודה שבה התחילו, בהון האנושי ובמעטפת הכללית".

נורית: "אנחנו מרגישים שגם בשיחות עם העובדים יש יותר אינטימיות. אם בעבר שיחה התנהלה יותר על בסיס המשימות המקצועיות, היום העובדים ממש מכניסים אותנו לביתם ומשתפים יותר בחייהם האישיים".

העשייה הפנים ארגונית שתיארתן גולשת גם לקהילה?

יפעת: "אחריות חברתית היא נושא שאנחנו לוקחים ברצינות רבה. מעבר לכל מה שאנחנו עושים למען העובדים שלנו ובתוך החברה AIG היא גם חברה שתמיד עסקה בחיבור לקהילה. גם פה כחלק מהעצמת נשים, שאנחנו מובילים לאורך השנים, יש לנו את הזכות לגעת גם במקומות רחבים יותר מהארגון שבו אנחנו עובדים. אחריות חברתית לא יכולה להישאר מוגבלת רק בתוך מקום עבודה, זה חלק מהאג'נדה שלנו. לדוגמה לאחר האונס באילת, פניתי למנכ"לית המרכז לנפגעות תקיפה מינית ובישרתי לה שנתרום תרומה כספית מכובדת לטובת הנושא, כי בסופו של דבר אנחנו צריכים לחנך וכדי לחנך צריך גם להשקיע משאבים לטובת מטרה מסוימת. המכתב שקיבלתי מהמנכ"לית אחרי התרומה היה אחד הדברים המרגשים בחיי. לאחת השיחות עם המנכ"לית הייתה עדה בתי שבסיום השיחה אמרה לי 'אמא, איזה כיף לך שיש לך את הזכות לנסות לשנות'. תגובה מרגשת נוספת קיבלתי מאחד המנהלים אצלנו שכתב לי 'איך אני גאה לעבוד בחברה הזו'. חשוב לי שבכל מעגלי החיים שלנו, הפרטיים והמקצועיים, נרגיש שאנחנו יכולות ויכולים לממש את עצמנו במלוא העוצמה, ושנחיה בתוך אקוסיסטם חברתי שיתמוך בנו כנשים ובכל מה שקורה מסביבנו".

לקראת סיום אשמח אם כל אחת מהמשתתפות תוכל לזקק מסר שחשוב לה להעביר כאישה וכמנהלת.

נורית: "המסר מבחינתי הוא שהכל הוא אפשרי. שאין גבול, ואין שום דבר שיכול לעצור אותך אם את רוצה להתקדם ורוצה להצליח ולהשפיע. שהשמיים הם אפילו לא הגבול בשביל כל אישה ואישה".

יעל: "ב-AIG יש מקום לאנשים מוכשרים ובעלי מוטיבציה ורצון להתקדם ולהתפתח במסלול שהם ייבחרו לעצמם, זה רק תלוי בהם".

מיכל: "הייתי אומרת לנשים צעירות 'תעזי לחלום'".

אוליביה: "המסר מבחינתי הוא מצוינות אישית, personal leadership. הובלה אישית ע"י מצוינות, אין תקרת זכוכית".

אורנה: "הדבר הראשון הוא להתמיד ולא להפסיק לנסות, וגם, אם מישהי רוצה להתקדם ולהתפתח חשוב שתמצא לה מנטור או מנטורית בתוך הארגון שיעזור לה להתקדם ולחשוב יחד לאן היא יכולה להגיע או איך להגיע לאן שהיא רוצה".

לי: "המעיזה מנצחת' ו'המעז מנצח'. תהיה טוב, אתה או את לא משנה. זה פשוט יוצר את המציאות שלך".

מיכל: "אהבתי את ה'תהיי טובה', בגלל הטוב שאתה נותן לסביבה".

אסנת: "אני חושבת שבאמת החשיבה והמסר זה לומר שהגורל בידיים שלך. זאת אומרת, אל תתני לאף אחד לעצור אותך, ואני חושבת שכאשר זה יהיה הקו אז כולנו כנשים יכולות להביא לשינוי בפועל".