כוח דלתא – עוצמה נשית יוצרת הצלחה

דלתא גליל היא ההוכחה ששוויון מגדרי ניהולי תורם להצלחה עסקית

ענת יפה, תוכן מקודם
תוכן מקודם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
יוצאות לאור ומכוונות הכי גבוה (צילום רונית וולפר)
יוצאות לאור ומכוונות הכי גבוה צילום: רונית וולפר
ענת יפה, תוכן מקודם
תוכן מקודם

אם נבקש מכלי התרגום האוטומטיים הפופולריים ביותר ברשת לתרגם מאנגלית לעברית משרות ניהול בכירות, כמעט בטוח שנראה את התוצאה הבאה: "מנהל", "דירקטור", וכד'. אם המתכנתים של גוגל יבואו לבקר ב"דלתא גליל" ויפגשו את הנשים שבצמרת, ייתכן שיתחילו לתרגם ללשון נקבה.

הקול הנשי, זווית הראייה הנשית הייחודית, הצרכים והכישורים - כל אלו באים לידי ביטוי בדלתא, בייצוג בדירקטוריון, בהנהלת החברה ובתפקידי ניהול מגוונים. מציאות שבה נשים מובילות, שותפות באופן מלא, יושבות סביב שולחן קבלת ההחלטות בנושאי מדיניות ואסטרטגיה ומפלסות את הדרך בהתנהלותן לנשים נוספות - היא דרך החיים בחברה.

מאז ומתמיד, היה מקומן של הנשים בדלתא בולט ומרכזי. היו שייחסו את זה לתחום העיסוק של הלבשה תחתונה ואופנה - אך זו לא בהכרח הסיבה. כחברה שהוקמה בצפון הארץ, הקימה דלתא מתפרות רבות בכפרים סביב כרמיאל. באמצעות סדרת צעדים עודדו בדלתא נשים רבות, שעד אז ישבו בבתים, לצאת לעבוד במתפרות.

נשמע עניין של מה בכך? מדובר בסוג של מהפכה חברתית. דלתא פעלה באופן אקטיבי על מנת לאפשר לנשים הללו הזדמנות להצטרף למעגל העבודה, לייצר עצמאות כלכלית, להתפתח ולהוות מודל לבנותיהן. כיום, בנות ונכדות של אותן עובדות יוצאות ללימודים אקדמאיים ומועסקות גם הן.

"אנו מחויבים לחזון הזה ולמורשת של גיוון ופועלים לשמר את נושא האיזון המגדרי מתוך הכרה בתרומתו המשמעותית מבחינה חברתית, ערכית ועסקית. אנחנו ההוכחה לכך ששוויון מגדרי ניהולי מביא לשגשוג עסקי", מתגאה עינת אמיתי, סמנכ"ל משאבי אנוש גלובלית בדלתא. מאז ועד היום צמחה החברה עסקית באופן פנומנאלי, ועמה גם הנשים. "לשמחתנו, מעולם לא נדרשנו להציב יעדים כמותיים לקידום האיזון המגדרי, אבל אנחנו עם היד על הדופק ובוחנים את הנתונים כל העת", אומרת אמיתי.

עינת אמיתיצילום: מיכל בנדק

שוויון מגדרי כחלק מדרך חיים

גם בשנת 2020 שוק העבודה אינו זירה שוויוניות בין גברים לנשים, והפערים רבים ועמוקים. מה שדרוש לטובת שינוי הוא הכרה במצב ופעולות נחושות. אמרתם נחישות? אמרתם "דלתא". החברה שהפכה ל"אי של שוויון", שבו שני המינים מגויסים למען מטרה זו באותה מידה.

"לשמחתי, אצלנו בדלתא יש הזדמנות שווה לנשים ולגברים לצמוח, להתפתח ולהתקדם. אנחנו מכירים בכך שצרכים של גברים ונשים אינם זהים, אבל דווקא השוני בין המינים מחזק את התפיסה שנכון לחתור להוגנות מגדרית ושהאיזון הזה מביא ערך. אנחנו רואים שליחות במתן כלים לכולם להתקדם, להגשים את עצמם ולשפר את חייהם. אנחנו רוצים שהעובדים שלנו יגיעו לעבודה עם תשוקה ועם הרצון לממש את עצמם, ועלינו מוטלת האחריות לדאוג לסביבה מאפשרת ולפרקטיקות ארגוניות שיתמכו בצרכים השונים", מדגישה אמיתי.

לצד התפיסה הזו, במטרה להוסיף ולחזק נשים, לחדד את העוצמות האישיות שלהן ואת השמעת קולן, יושמה השנה תכנית ייחודית לנשים במסגרת אינטימית ובהנחיה מקצועית, ושמה "יוצאות לאור".

"יוצאות לאור" - ההשראה הגדולה היא העובדות שלנו

בשנים האחרונות מוביל צוות משאבי אנוש בחברה גישה של מיקוד באדם "BRING YOUR WHOLE SELF TO WORK", ויצירת סביבה המעודדת תעוזה, הגשמה עצמית, קידום הגיוון והשמעת הקול האישי. ברוח זו, עוצבה גם הפעילות ביום האישה הבינלאומי 2020.

"רצינו לדחוף את העובדות והמנהלות שלנו להביע את עצמן, להיות בקדמת הבמה ולהיות גאות במי שהן. אני מאמינה, שחוויות חייהן והבחירות שעשו יכולות לתת השראה לאחרות", מסבירה אמיתי.

על הבמה באירוע החגיגי עלו 7 נשים מתוך הארגון שלכל אחת מהן סיפור חיים מרגש, מלא בעוצמה ותקווה. "לא ידענו אילו סיפורים יגיעו, מה תהיה מידת המוכנות להיחשף, האם כולן יסכימו להשתתף, ואיך הקהל, נשים וגברים העובדים איתן בחברה, יגיב. אבל דבר אחד ידענו והוא שיש להן המון מה לתת. דווקא הסיפורים של נשים 'רגילות כמונו', יכולים לייצר 'אימפקט' ענק על הקהל ובסופו של דבר לחזק את ערכי החברה והמותג של דלתא", מספרת הילה אפרתי הלפר, מנהלת התקשורת התאגידית בדלתא.

הילה אפרתי הלפרצילום: לירן קמינר

לצורך כך נבחרו ספקיות מובילות ומקצועניות בתחום, על טהרת המין הנשי כמובן, איריס יוגב וגלית אקרמן ברש  מייסדות "יוצאים לאור - סיפורים ששווים הרצאה". בשנתיים האחרונות השתתפו בקורסים של "יוצאים לאור" מאות אנשים, נשים וגברים. "נחשפנו לעשייה המדהימה שלהן וידענו שאיתן נוכל לנהל ברגישות ובמקצוענות תהליך כזה", מציינת אפרתי–הלפר. 

התהליך, שלווה ע"י צוות משאבי אנוש, החל בהוצאת "קול קורא" לנשים בארגון שמוכנות להפוך את הסיפור שלהן להרצאה, המשיך במפגשים קבוצתיים ואישיים למתן כלים ושדרוג יכולות, זיקוק התמה המרכזית של הסיפור וכתיבתו, בחירת הערכים המשמעותיים, והושלם בהרצאה מהודקת ומדויקת מבחינת הסיפור והקשר עם הקהל.

ההרצאה, במסגרת 'יוצאות לאור' היא שיא התהליך, אך המסע ממשיך. כחלק מחיזוק המיתוג האישי הוענק לכל אחת תיק צילומים ייצוגי מרשים, שישמש אותן בבניית הפרופיל האישי והמקצועי.

אחת הנשים שלקחה חלק בפרוייקט היא אדר רוטנברג ארביב, אחראית קו קופות ברשת דלתא ישראל, אימא של זיו בן 4, ילד לקוי ראייה, המברכת על הזכות לגדל ילד מיוחד. אדר הבינה מיד שהפרויקט הוא מתנה שתפורה לה.

"מאז שקיבלתי את התואר 'אימא לילד עיוור', אני רוצה לתת כלים ולשתף הורים נוספים בניסיוני. הפרויקט הכניס אותי למסע בסיפור החיים שלי, לימד אותי לחוות אותו מחדש וללמוד ממנו, ונתן לי כלים להעברת המסרים בדרך הטובה ביותר. אני כל כך גאה בחברה שלי שמביאה, אותנו העובדים, לקדמת הבמה ומעצימה ומשפרת את החוויה שלנו כבני אדם".

בדלתא לא הסתפקו רק בסדנה, בהרצאה ובצילומי התדמית והוסיפו תהליך "מנטורינג", שבמסגרתו כל אחת ממשתתפות הקורס מלווה על ידי מנהלת מנוסה מהחברה, לטובת המשך הפיתוח האישי.

בתהליך זה מוגדרים מטרות, זיהוי חוזקות וחולשות, התוויית הדרך, העשרת ארגז הכלים האישי, חידוד השאיפות ועוד.

"אני מאמינה שנשים מצליחות, בעלות ניסיון וידע ארגוני וניהולי, יכולות להביא ערך רב לנשים אחרות בתחילת דרכן המקצועית. אני שמחה שזה מאפשר לנו לייצר המשכיות לתהליך ולפיתוח עם כוחות מבית", מוסיפה אמיתי.

נשים עובדות בעידן הקורונה

נתונים שפורסמו לאחרונה מעידים על עלייה באחוז הנשים בקרב המובטלים על רקע משבר הקורונה המתמשך. מחקרים מצביעים על כך שברוב המקרים יהיו אלו הנשים אשר יוותרו על הזדמנויות תעסוקתיות ושכר גבוה לטובת הטיפול במשפחה ומשק הבית, בזמן שגברים יבחרו בקידום והצלחה בעבודה. מצב זה מעלה מחדש את החשש מפני חזרת נשים לתפקידים מסורתיים, אל מול הרצון שלהן להמשיך לצמוח ולטפח קריירה, שהיה אמור להיות כבר מובן מאליו ב-2020.

"במציאות הזו מוטלת על כולנו האחריות לשים לב שלא תהיה רגרסיה. היום, יותר מתמיד, יש לנשים הזדמנות להביא את עצמן לידי ביטוי, שכן יכולות כמו אמפתיה, הקשבה, יצירת מערכת יחסים שיתופית ופחות היררכית, הנעה לפעולה מתוך שיתוף פעולה ועוד - הן יכולות המאפיינות יותר ניהול נשי, הדרושות כדי לייצר לכידות ולחזק את תחושת ה-Belonging", אומרת אמיתי.

ה"אני מאמין" של דלתא גליל לשוויון מגדרי וייצוג נשי

אז איך הם עושים את זה בדלתא? בעבודה מתמשכת, עקבית ועמוקה הופכים את ההתנהלות לחלק מה-DNA.

כמה דברים ששווה לאמץ:

  • הגברת המודעות לחשיבות השוויון המגדרי, הוקעת אפליה ואפס סובלנות להטרדות.
  • פעילות משותפת של גברים ונשים למען השגת השוויון.
  • חתירה לאיזון מגדרי בכל הדרגים.
  • מחויבות לספק תנאים מיטביים להצלחה – גמישות תעסוקתית, שכר שווה לעובד ולעובדת.
  • ייזום תוכניות פיתוח אישי והעצמה לנשים. 

הדרך לשיוויון מגדרי עוד ארוכה אבל צריך להתחיל מאיזו נקודה ומשם להתקדם בנחישות. ככל שיש יותר נשים בעמדות מקבלי ההחלטות,  יש יותר כוח שמושך לאיזון מגדרי. החיבור בין נשים, נשיות ומנהיגות הוא שילוב שאין טבעי ממנו – והתוצאות נראות בשטח. בכוונת החברה להמשיך בדרך הזו ולא לסטות ממנה, וכך, כפי שאומרים בדלתא: "אנחנו מייצרות ומייצרים הצלחה וצמיחה עסקית לאורך שנים".

מנהלות שהן גם מנטוריות

שוחחנו עם ארבע מבין המנהלות מקבוצת המנטוריות בתכנית "יוצאות לאור" >>

צילומים: יפעת גולן

ענת בוגנר | מנכ״לית דלתא ישראל

ענת בוגנרצילום: יפעת גולן

(44), נשואה ואימא לארבעה. 6 שנים בדלתא 

חוויה מעצבת: "מותו של חמי בטרם עת. הבנתי כמה החיים שבריריים. צריך לחיות את הרגע, לא לוותר על הנאות החיים ולהתעקש להשיג את המטרות שלך, כאן ועכשיו".

המודל הנשי שלך: "אימא שלי. בנוסף להיותה אמי, במשך כל חייה הובילה ארגונים שונים בהתמחויות שונות ועשתה זאת תוך שילוב בין יכולות ניהול גבוהות, מקצועיות ויכולת הבנה ומתן תשומת לב לכלל העובדים". 

הייצוג הנשי הגבוה בדלתא: "עולם הקמעונאות דורש ירידה לפרטים, יכולת ראייה מרחבית ויכולת עמידה בלחצים. אין ספק שאלו שלוש תכונות אופי חזקות אצל נשים, המצליחות לשלב במקביל גם קריירה מצליחה וגם חיי משפחה". 

עצה טובה שקיבלת: "לא לקחת שום דבר כמובן מאליו".

אוהבת בעבודה: "הכול! האנשים, האינטנסיביות, השינויים, הדינמיות, הצורך להמציא את עצמי כל פעם מחדש".

טיפים להצלחה: "השמיים הם הגבול. מעולם לא נתתי לעובדה שאני אישה להיות לי למכשול. אם את רוצה משהו, אין שום סיבה שבעולם שלא תגשימי אותו. המפתח להצלחה נמצא בידיים שלנו".

אביבה רינגל | סמנכ"לית פיתוח ושיווק גלובלי

אביבה רינגלרצילום: יפעת גולן

(56), נשואה, ואימא לשלושה. 25 שנים בדלתא

חוויה מעצבת: "האימהות הפכה אותי מילדה מפונקת לאימא שאחראית על 'חיים נוספים', העצימה את התכונות שלי, ובה בעת שינתה את כל ההסתכלות שלי על החיים".

המודל הנשי שלך: "אימא שלי. אישה חזקה ששירתה בפלמ"ח והקימה עם חבריה באותם ימים את המדינה, הקנתה לנו ערכים של אהבת הארץ, משפחתיות, ערבות הדדית ושאיפה למצוינות".

הייצוג הנשי הגבוה בדלתא: "זו חברה שמאפשרת להתפתח, הן בפן המקצועי והן בפן האישי, ונותנת מקום לכל העולמות שלך. ועל כן נשים יכולות גם להיות אימהות וגם נשות קריירה המגשימות את עצמן מקצועית".

עצה טובה שקיבלת: "להיות מי שאני, להביא את ה'אני מאמין' שלי ולא לפחד להתמודד עם התנגדויות".

אוהבת בעבודה: "את ממשק העבודה והקשר מול הלקוחות, הפרזנטציות מעוררות ההשראה שאנו מביאים ללקוח וההחדרה של מוצרים פורצי דרך לשוק".

טיפים להצלחה: "להיות קשובות ואמפתיות אך אסרטיביות, לדעת לעמוד על שלכן".

מיכל מריונובסקי | מנהלת היחידה העסקית של NIKE

מיכל מריונובסקיצילום: יפעת גולן

(47), נשואה ואמא לשלושה. 23 שנים בדלתא 

חוויה מעצבת בחיים: "בחיים – הקמת המשפחה שלי, בקריירה – לחנוך את האנשים שתחתיי ולראות אותם מתפתחים וצומחים".

המודל הנשי שלך: "רופאה שנהגתי לבקר, פרופ' איש-שלום, מומחית אינדוקרינולוגיה בעלת שם בינלאומי שנהגה תמיד להסתכל למטופליה בגובה העיניים ובאנושיות".

הייצוג הנשי הגבוה בדלתא: "התפקידים בדלתא דורשים ירידה לפרטים תחת עבודה אינטנסיבית – כנראה שנשים עושות זאת טוב יותר".

עצה טובה שקיבלת: "תבחרי את הקרבות שלך כי לא תוכלי לנצח בכולם".

אוהבת בעבודה: "את הרב גוניות, את עבודת הצוות ואת חופש היצירה".

טיפים להצלחה: "תאמינו בעצמכן ואל תפחדו מכישלונות – מהם רק צומחים".

דורית זינו | סמנכ"לית מכירות ושיווק של השוק העליון

דורית זינוצילום: יפעת גולן

(49), אימא לשלושה. 25 שנים בדלתא 

חוויה מעצבת: "עליתי מצרפת לארץ בגיל 21 ללא משפחה. זו מציאות שהכריחה אותי לסמוך על עצמי, ולימדה אותי שאני המנוע של עצמי".

המודל הנשי שלך: "זכיתי לעבוד עם שתי מנהלות בכירות בדלתא, אסתי מעוז ואסתי כרמלי, שהיוו עבורי מודל למצוינות ולעוצמה נשית. הן ידעו לשלב מקצועיות וחוש מסחרי גבוה, לצד רגישות ועוצמה נשית".

הייצוג הנשי הגבוה בדלתא: "תחום האסתטיקה והאופנה עתיר בפרטים קטנים כגדולים עם מורכבויות רבות, הן בתהליכי העיצוב והייצור והן בממשק מול הלקוח, הדורשים כישורים בינאישיים גבוהים, ואני מאמינה שלנשים יש את היכולת להיות 'גם וגם'".  

עצה טובה שקיבלת: "להיות אותנטית ונאמנה לעצמך, תוך כדי הבנת הסביבה העסקית בה את פועלת ותמיד להישאר אנושית, רגישה ואכפתית לאנשים סביבך".  

אוהבת בעבודה: "לראות איך רעיון ראשוני פורץ דרך הופך למוצר סופי, חדשני ואופנתי שמשביע את רצון הלקוח".

טיפים להצלחה: "התמדה ונחישות לצד גישה חיובית, שהם מתכון להצלחה בכל דבר בחיים".

דלתא גליל. מי אנחנו?

שנת הקמה: 1975. מחזור שנתי 2019: 1.7 מיליארד דולר. נסחרת בבורסה בת"א DELT.

מבנה שליטה: GMM CAPITAL בראשות אייזיק דבח 49%, משפחת לאוטמן 10%, Sterling Macro 5%, הציבור 36%.

עובדים: כ-23,000.

התמחות: חדשנות בבדים, הלבשה תחתונה, חזיות, הלבשת ספורט, מחטבים, גרביים, טכנולוגיה ללא תפרים ותחרה, ג'ינס והלבשה עליונה לנשים למותגים מובילים בעולם כגון

Nike, Calvin Klein, Victoria's Secrets, Lululemon ועוד.

בעלת המותגים: Delta, fix, Eminence, Schiesser, Splendid, 7 for all mankind P.J. Salvage