"החזון שלנו הוא עולם ללא סיגריות"

סמנכ"לית התקשורת של פיליפ מוריס ישראל, אריאלה יערי, מספרת בראיון ראשון מאז נכנסה לתפקיד על העבודה בחברה הבינלאומית הראשונה בישראל שהצליחה לצמצם למינימום את פערי השכר בין נשים לגברים, על השוויון המגדרי בהנהלה ובעמדות מפתח ועל החזון המפתיע שהחברה עושה לעבר "עתיד ללא עשן" >>

ענת יפה, תוכן מקודם
תוכן מקודם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
shutterstock
ענת יפה, תוכן מקודם
תוכן מקודם

"העישון הוא תופעה קטלנית שצריך למגר בהקדם האפשרי, החזון שלנו הוא עולם ללא סיגריות". קשה להאמין אבל את הדברים הללו אומרת לנו אריאלה יערי, סמנכ"לית התקשורת של פיליפ מוריס ישראל. יערי נכנסה לתפקידה לפני כשלושה חודשים, לאחר שעשתה מעבר מתפקיד בכיר במטה הגלובלי של אחת מחברות הפארמה המובילות בעולם, ולקחה על עצמה אתגר לא פשוט, לגרום לכם לזנוח את הסיגריות הבוערות.

מה הוביל אותך לעשות את השינוי הלא טריוויאלי הזה?

"אכן מדובר במעבר שבעיני רבים יראה כלא שגרתי, אבל כשנחשפתי לטרנספורמציה האדירה שהחברה עושה למימוש חזון של 'עתיד ללא עשן' הבנתי שזה אתגר חשוב שאני רוצה לקדם. אין ספק שעישון סיגריות הינו איום בריאותי חמור ועלינו לעשות הכל כדי לשנות את המצב. למעשה אני לוקחת את הידע, הניסיון והיכולות שלי מעולם הפארמה, המבוסס מדע ונתונים והפועל תוך מגבלות תקשורתיות ורגולטוריות - לקידום מטרה זו".

מה בעצם אומר החזון שלכם וכיצד מתבטא השינוי?

"פיליפ מוריס הציבה לעצמה לפני מספר שנים חזון חשוב אך מורכב ליישום: להוביל ל'עולם ללא עשן'. החברה הוותיקה עברה שינוי מהותי, והציבה לעצמה יעד דרמטי להיות חלוצה בתעשייה, לחתור להפסיק למכור סיגריות קונבנציונליות, מבוססות בעירת טבק, ולהציע למעשנים בגירים שאינם מפסיקים, לעבור למוצרים אלטרנטיביים, מבוססי חימום טבק. מיליארדי דולרים הושקעו ומושקעים במחקר המדעי ובפיתוחים הטכנולוגיים של מוצרים אלה. אנו רואים שלמרות אימוץ חקיקות נרחבות שמטרתן לצמצם את העישון בארץ ובעולם, אין ירידה משמעותית בכמות המעשנים והיקפה נשאר סטטי. לכן חיפשנו דרכים אחרות להתמודדות עם הבעיה. אנחנו אומרים מעל כל במה שמי שלא מעשן - שלא יתחיל, ומי שמעשן - שיפסיק, אבל בפועל ישנם מעשנים רבים שממשיכים לעשן, ולהם מגיעות אלטרנטיבות מזיקות פחות".

לאחרונה, המטרה השאפתנית שלכם קיבלה זריקת עידוד משמעותית מה-FDA.

"אכן, ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקני, פרסם ביולי השנה החלטה היסטורית בנוגע למוצר המחמם טבק וקבע כי הוא מצמצם משמעותית את החשיפה לכימיקלים מזיקים בהשוואה לעישון סיגריות. ההחלטה התקבלה אחרי שהארגון השלים סקירה מדעית מעמיקה, שארכה כארבע שנים ובסיומה קבע שאישור שיווקו של המוצר ראוי לצורך קידום בריאות הציבור. כשגוף כמו ה-FDA, שנחשב לסמכות המובילה בעולם בתחום בריאות הציבור, נותן את הגושפנקא הזו, זה מאותת שאנחנו בכיוון הנכון, וזו בהחלט אבן דרך משמעותית בתהליך השינוי שאנחנו מובילים".

למה לא להפסיק לייצר וזהו?

"אנו מעוניינים שמכירת הסיגריות תסתיים במהרה, אבל ברור ששינוי כזה הינו תהליך מורכב שאינו מתרחש בין לילה. על מנת שהשינוי יתממש נדרשים הבנה ושיתוף פעולה מצד הגורמים הרגולטוריים, כדי לייצר מסגרת תומכת שתעודד מעשנים בגירים להפסיק לעשן, או לכל הפחות לעבור למוצרים אלטרנטיביים. הגישה הזו, שמייצרת פתרונות שמאפשרים לצמצם את הנזק או את החשיפה לחומרים מזיקים, מקובלת במקומות רבים בעולם אבל לצערי עדיין נמצאת בחיתוליה בישראל.

"פיליפ מוריס מעריכה שבעזרת אימוץ מסגרת רגולטורית הולמת, בשילוב תמיכה מקרב החברה האזרחית, נוכל להפסיק למכור סיגריות במדינות רבות תוך 10-15 שנה, וזו בהחלט הצהרת כוונות חשובה למעשנים ולקידום בריאות הציבור".

איך השינוי שאתם עושים כלפי חוץ מחלחל גם לתוך החברה?

"השינוי הדרמטי שהחברה עושה התחיל קודם כל בשינוי מבפנים – אנחנו עוברים תהליך מעבר מתעשייה ישנה לחברה טכנולוגית, מבוססת דאטה ומדע. זה דורש פיתוח וגיוס יכולות חדשות בחברה, השקעה עצומה במרכזי מחקר ופיתוח, אבל בעיקר – השקעה באנשים ובהקניית ידע. שמנו לעצמנו למטרה לקדם את האיזון המגדרי ולהעצים את הפסיפס האנושי של העובדים. אני גאה בכך ששיעור הנשים בתפקידי ניהול בכירים בחברה עומד מעל 40% וממשיך לעלות במטרה להגיע לאיזון מלא. בנוסף, לא חיכינו לחוק המחייב דיווח על פערי שכר מגדריים אלא הקדמנו וחשפנו את עצמנו לביקורת חיצונית אובייקטיבית, ולשמחתי זכינו להיות החברה הבינלאומית הראשונה בישראל שקיבלה אות הוקרה מהקרן לשכר שווה לאחר שהגענו למצב של שוויון כמעט מוחלט בשכר בין גברים ונשים. אני מאמינה שחשוב שחברות נוספות המקדמות שוויון מגדרי בארגון, יחשפו את עצמן לביקורת חיצונית למען עמידה ביעדים עצמאיים ואובייקטיבים".

עוד קצת אופטימיות - חברת פיליפ מוריס מקדמת את תחום הקיימות והאחריות התאגידית. במה זה בא לידי ביטוי?

"האחריות התאגידית היא חלק אינטגרלי מהתפיסה שלנו כחברה עסקית. אנו מבינים שהיעד המשמעותי ביותר שאנחנו יכולים לקדם בא לידי ביטוי במימוש חזון החברה. מעבר לזאת, לצד דו"ח הקיימות של החברה הגלובלית, השנה פרסמנו לראשונה את דו"ח הקיימות של החברה בישראל במטרה לשקף נורמות גבוהות של אחריות תאגידית הן בתוך הארגון והן מחוצה לו - בעבודה מול ספקים, בפעילות ההתנדבותית, בתרומה לעמותות ולקהילה ובצעדים לשיפור איכות הסביבה. החברה שמה דגש מיוחד על קידום והעצמת נשים ובמסגרת זו תומכת ביוזמות למניעה וטיפול בתופעת האלימות המינית כלפי נשים, נושא קרוב לליבי שלצערי עדיין רווח בסביבותינו. תקופת הקורונה הדגישה את חשיבות הערבות ההדדית והמקום המרכזי שיש למגזר העסקי במעורבות ובעשייה למען הקהילה, הסביבה והעובדים".