פוסטרים במקום קירות

כשאומרים את המילה פוסטר, רובינו נזכרים בגיל ההתבגרות ובפוסטרים שכיסו למכביר את קירות החדר שלנו, בניסיון לומר משהו על אישיותנו המתגבשת

אלון ג'משידה, מעצב גרפי, ראש המחלקה לעיצוב גפי למדיה אינטראקטיבית בסטודיו B6
תוכן שיווקי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
אלון ג'משידה, מעצב גרפי, ראש המחלקה לעיצוב גפי למדיה אינטראקטיבית בסטודיו B6
תוכן שיווקי

לכל עשור היה את הפוסטר האייקוני שלו, חלקם היו פוסטרים לגיוס בעת מלחמה, אחרים היו כרזות פרסומיות ולרובנו היו אלה גיבורי התרבות של תקופתנו.

באחת הסצינות הזכורות מהסרט "חומות של תקווה" (The Shawshank Redemption), משמש הפוסטר פתח לעולם החיצון באופן סמלי ולבסוף גם באופן מעשי ביותר.

הפוסטר היה אמצעי תקשורת ההמונים הוויזואלי העיקרי עד להמצאת הטלוויזיה. הוא שימש בעיקר להכרזה על אירועים, פרסום והודעות מן הממשל אל האזרח.

העקרונות של עיצוב גרפי של פוסטר, בעיקר שיווקי, נשמרו עד היום ואפשר לזהות אותם גם בעמודי נחיתה באינטרנט, בפתיחים לתכניות טלוויזיה ואף באפליקציות מסויימות.

הדבר הראשון שהפוסטר רוצה לעשות הוא קודם כל לעצור אותי ואחר כך לתת לי מידע כלשהו, למה הוא עצר אותי ומה יש לו לספר לי.

עוצמתו של הפוסטר קצת התעמעמה בימינו והוא משמש בעיקר לאירועי תרבות, אולם העקרונות בין פוסטר לבין פוסט גרפי, כמעט ולא השתנו.

פוסטרים לסרטים היא קטגוריה בפני עצמה. בדרך כלל ערך הפוסטר נובע מהפופולאריות של הסרט, ויש ביניהם גם יצירות אמנות של ממש כדוגמת הכרזות הקלאסיות שעיצב סול באס לסרטיו של אלפרד היצ'קוק.

הפוסטר אולי הכי מפורסם בעולם, הדוד סאם קורא לך להתגייס, היה חיקוי של פוסטר דומה שהוציאה הממשלה הבריטית במלחמת העולם הראשונה. פנייה ישירה, הייתה ועודנה רלוונטית גם אם לא מאד מתוחכמת - אינספור חיקויים ו"ממים" קמו לכרזה קלאסית זו:

נלקח מ-eBay

לרכישה >>

התשובה הנשית לדוד סאם הגיעה כ-30 שנה לאחר מכן בדמותה האלמותית של רוזי.

ROSIE-THE-RIVETER, שקראה לנשות אמריקה לצאת לעבודה בעוד בעליהן נלחמים בחזית.
"אנחנו יכולות" הייתה הסיסמא והפוסטר הפך לפניה של המהפכה הפמיניסטית – תוצר לוואי חיובי של מלחה"ע השנייה:

לרכישה >>

נלקח מ-eBay

קלאסיקה מודרנית יותר שנעה על הגבול בין אמנות לעיצוב היא פחית מרק הקמפבל של אנדי וורהול.

העבודה, שהוצגה לראשונה ב-1962, עוררה ויכוח סוער על אתיקה ואמנות ובישרה את הגעתו של זרם "פופ ארט" שעסק בתרבות פופולרית ובתרבות הצריכה.

לרכישה >>

גם לנו יש פוסטרים קלאסיים משלנו, למשל כרזת פרסומת לבירה נשר של המעצב הישראלי פרנץ קראוס, כשקהל היעד ברור לגמרי:

נלקח מ-eBay

לרכישה >>

קלאסיקה קולנועית שטבעה את המושג בלוק באסטר הוא סרטו של סטיבן ספילברג – מלתעות במקרה הזה אני חושב שהפוסטר נצחי יותר מהסרט:

לרכישה >>

נלקח מ-eBay

עוד קלאסיקה קולנועית, הפעם משלנו, אבן דרך בתולדות תרבות הפולחן בישראל, חגיגה בסנוקר של בעז דוידזון וכל מילה מיותרת, כרזה מקורית לגמרי:

לרכישה >>

2 כרזות מקוריות ויקרות ערך של המעצב היהודי סול באס לסרטים "ורטיגו" של אלפרד היצ'קוק ול"אקסודוס" של אוטו פרמינגר.

נלקח מ-eBay

האחת:

לרכישה >>

השניה:

נלקח מ-eBay

לרכישה >>

ולסיום, קצת קיטש אם יורשה לי - המתוק הזה של האמן ג'ובאני בראגולין. בראגולין צייר סידרה של ילדים עצובים והילד הבוכה, ההוא מהתחנה המרכזית, הוא הידוע מביניהם. תודה לך קיסינג'ר:

לרכישה >>

אלון ג'משידה - מעצב גרפי, ראש המחלקה לעיצוב גפי למדיה אינטראקטיבית בסטודיו 6B, בית הספר למקצועות העיצוב.

נלקח מ-eBay
נלקח מ-eBay
נלקח מ-eBay
אלון ג'משידה מעצב גרפי, ראש המחלקה לעיצוב גפי למדיה אינטראקטיבית בסטודיו 6B