האם התרבות חשובה

המשוטט או מיהו בן תרבות

הסיבה העיקרית להצבתה של יצירת אמנות במוזיאון היא לא שימורה ולא פענוחה ולא "הנגשתה" של היצירה, אלא שימור מראית העין של חשיבותה

אורי הולנדר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
אורי הולנדר

מיהו בן תרבות? לא נושא הבשורה ולא נושא הלפיד. לא המהפכן, לא הספרן. גם לא איש האקדמיה או שוכן הביבים שנעשה בן מלך. בן התרבות הוא המשוטט.

המשוטט, בראש ובראשונה, הוא מי שנולד אל עידן השעתוק הטכני. כלומר, הוא חי את אובדן הילתה של יצירת האמנות. בין כל ניסיונות הגדרתה של אותה הילה, או "אאורה", נסתפק לצורך שרטוט תווי פניו של המשוטט בתשובה המרקסיסטית הטיפוסית, המצביעה על אותה מהות טרנס־היסטורית חובקת מקומות וזמנים החבויה ביצירת האמנות ומצליחה לגלות את פניה פעם אחר פעם — מבעד לחיוכיהן, תמיהותיהן, עוויתותיהן ומבעי טירופן של הצורות ההיסטוריות הספציפיות. המשוטט, שעולמו הוא עולם השכפול המתמיד, יוצא למסעותיו כדי להניח ל"ארצות ולזמנים רחוקים" לחדור אל "הנוף הנשקף ואל הרגע" (מתוך לקט המכתמים "לשוטט" מאת ולטר בנימין ובתרגום הראל קין, שכונס בספר הנהדר "לאהוב, לשוטט, להפליג", תשע נשמות, 2017, עמ' 32).

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ